فهرست
نقش کانال‌های هواداری در فضای مجازی!
نقش کانال‌های هواداری در فضای مجازی!

نقش کانال‌های هواداری در فضای مجازی!

آی اسپورت - ورزش و به دنبال آن فوتبال بدون داشتن هوادار معنا و مفهوم خاصی ندارد. هواداران با حضور خود باعث به وجود آمدن شور و شوق در میادین ورزشی می‌شوند و در ایجاد انگیزه و رغبت در بازیکنان برای  ارائه بازی‌های زیبا و کسب موفقیت نقش فراوانی دارند، کُری‌خوانی و کل‌کل‌های هواداران جزٔ لاینفک دنیای هواداری بوده و شاید اگر این کل‌کل‌ها نباشد هواداری و علاقمندی به تیمی خاص چندان جذابیتی نداشته باشد و مانند یک غذای بی مزه لذتی به ما ندهد. در سال‌های اخیر با گسترش فضای مجازی و ایجاد شبکه‌های اجتماعی و تشکیل کانال‌ها و صفحات هواداری حمایت از تیم‌های ورزشی وارد قالب جدیدی شد. به طوری‌که بسیاری از نشریات و روزنامه‌های مکتوب ورزشی به حاشیه رفتند و دیگر اثر گذاری سابق را ندارند هرچند عده‌ای معتقدند اگر درست و اصولی کار شود نشریات همچنان مخاطبان و دوستداران خود را خواهند داشت، حرف،  حرف بسیار درستی می‌باشد، اگر رسانه‌ها بدانند ذائقه و سلیقه مخاطب چیست و در راستای آن کار کنند مطمئناً موفقیت در فضای رقابتی سخت امروز چندان دور از دسترس نیست.

دسترسی آسان کابران به فضای مجازی اثر گذاری آن را بیشتر کرده است‌‌. البته تشخیص دوست و دشمن در این فضا بسیار سخت و حتی غیر ممکن است خیلی‌ از فعالان این عرصه مقید به رعایت چارچوب خاصی نیستند، مراجع ذیصلاح هم هنوز در برخورد با متخلفان این حوزه به نتیجه‌ی قابل دفاعی نرسیده‌اند به همین دلیل این کانال‌ها برای کسب هوادار و مخاطب و افزایش لایک و دنبال کننده به هر دستاویزی متوسل می‌شوند، صداقت و راستگویی در رده‌ی پایین اولویت بسیاری از این کانال‌ها قرار دارد،  در شایعه سازی و تولید خبرهای حاشیه‌ای سرعت عمل بالایی دارند،  برای آنها ابتدا  اهداف شخصی و تامین منافع مالی اهمیت قرار دارد،  کوبیدن اشخاصی که در فاصله‌ی زمانی معینی مورد تنفر و بدبینی مردم قرار گرفته‌اند، ایجاد موج تخریب و تقویت این موج برای هدف‌های بعدی در سطح جامعه نکته‌ی قابل توجهی است‌ که هرگز از سوی این کانال‌های هواداری فراموش نمی‌شود،این موارد از ویژگی این کانال‌های هواداری است که در بین بیشتر آنها مشترک است. کسانی که این کانال‌ها و صفحات هواداری را اداره می‌کنند شاید اصلاً به باشگاه و تیم خاصی علاقه‌مند و چه بسا فوتبالی هم نباشند ولی چون احساسات و هیجانات هواداران تیم‌های مختلف را نشانه گرفته‌اند به خوبی می‌دانند چه بگویند و از کدام درب وارد شوند تا به هدف خود برسند.

به عنوان مثال یک نفر با راه‌اندازی دو کانال مجزا به نام پرسپولیس و استقلال مشغول گرفتن تبلیغات و آگهی های مختلف است و برای اینکه اعضای کانال‌هایش زیاد شوند در هریک از کانال‌ها مشغول تخریب باشگاه مقابل است، از فحش و ناسزاگویی به خودی و غیر خودی تا خود را دایه‌ی مهربان‌تر از مادر جلوه دادن برای بازی با احساسات هواداران و تامین منافع مالی و اقتصادی،  نکته‌ی دردآور ماجرا آنجاست که برخی از روزنامه‌ها و دوستان رسانه‌ای با استفاده از سیاست و خط‌مش این کانال‌ها در صدد انتقال کد‌های غلط به هواداران تیم‌ها هستند و همین می‌شود که فضای ورزشگاه‌ها بعضاً غیر اخلاقی می‌گردد و تحمل آن سخت و دشوار می‌شود. تقویت رسانه‌های بیطرف به معنای واقعی آن می‌تواند به تلطیف فضای هواداری و کم‌رنگ شدن اثر گذاری این کانال‌ها کمک زیادی کند.

به عنوان نمونه نقش کانال‌های هواداری در اخراج محسن فروزان از تیم تراکتورسازی به وسیله‌ی زنوزی غیر قابل انکار است، یا اتفاقات بعد از دربی تهران و ماجرای سید مهدی رحمتی و پنالتی عجیب و غریب فرشید اسماعیلی، آیا رسانه‌ها و مطبوعات ورزشی برای دفاع از فروزان و روشن کردن ذهن هواداران تراکتورسازی و زنوزی درست عمل کردند؟  یا خیلی از روزنامه‌ها و نشریات هم نظر با کانال‌های هواداری به کوبیدن رکورددار کلین شیت لیگ برتر پرداختند.  به هرحال باید قبول کرد که فضای مجازی تاثیر گذاری فراوانی دارد و رقیب گردن کلفتی برای رسانه‌های مکتوب و غیر مکتوب شده است، می‌طلبد رسانه‌ها با ساز و برگ جدید و دوری از روش‌های کهنه و منسوخ شده تاثیر گذاری خود را دوباره باز یابند تا بتوانند نقش آفرینی بیشتری در فعل و انفعالات رسانه‌ای دنیای ورزش و فوتبال ایران داشته باشند. انتقاد و محکوم کردن صرف کمکی به شفافیت خیلی از تخلفات نمی‌کند. دوری از دوگانگی، تناقض در حرف و عمل و پرهیز از تعصبات رنگی مطمئناً کمک شایانی به سالم‌سازی محیط های هواداری خواهد کرد.

۱۳ ۷  
آی اسپورت
2019-04-19 11:20:00
نظر دهید

۷ نظر
حبیب
جمعه ۳۰ فروردین ۱۳۹۸، ۱۱:۴۵
نویسنده این مطلب صحبت از نقش کانالهای هواداری میکنه ولی گویا اصلا این کانالها را رصد نکرده دو سه روزه که تمامی ویدیوی گل بخودی های فروزان در مقابل تیم شهرش سپیدرود آنهم وقتی که عضو پارس جنوبی جم و خونه به خونه بابل بوده منتشر میشه و در بازی گذشته هم که روی هر سه گل پاس به همشهری اش داده و بزرگترین ضربه را به تراکتور و نفت مسجد سلیمان زده و هیچ ذره ای جای تردید در این خیانت بزرگ و شرطبندی ده میلیاردی باقی نگذاشته و جای تعجب است که رسانه هایی چون شما عوض محکوم کردن و ریشه کردن این لجنها و فوتبال کثیف به نوعی سعی در تبرئه کردن و کمک به این انگلها هستید.
۱ ۱
فاضلی
جمعه ۳۰ فروردین ۱۳۹۸، ۲۱:۰۶
باهوش! فروزان اصلا بچه رشت نیست و بچه خمام هست ‌؛ دیگه اینکه اون سوتیاش همینطوریه
۸
اشکان4
جمعه ۳۰ فروردین ۱۳۹۸، ۱۲:۰۸
در مورد اون عکس مطلب کسی میدونه چی بوده جریان؟
چه عکس خوبی از نظر عکاسی
به تک تک چهره افراد حاضر در عکس نگاه کنید
هر شخص با توجه به روحیه و حالاتش جوری در حال واکنش دادنه نسبت به کاری که داره روی میده(بالا رفتن اون آدم لات بی سر و پا از فنس)
این عکس خیلی حرف داره
خوشم اومد دم عکاسش گرم
۴
مهدی حسنی
جمعه ۳۰ فروردین ۱۳۹۸، ۱۴:۴۹
کاش با اشراف بیشتری اقدام به نگارش و نشر مطلب بفرمائید. سابقه فروزان در دو فصل گذشته برابر سپیدرود را دربیاورید. به گل های مسخره ای که با پیراهن تیم های خونه به خونه و پارس جم از سپید رود خورده را دقت کنید. سپس، در باب محکوم کردن هوادارن تراکتور و زنوزی قلم فرسایی کنید.
۲
ب
جمعه ۳۰ فروردین ۱۳۹۸، ۱۶:۲۲
دوری از دوگانگی و تعصب رنگی یکی از خصوصیات بارز سایت وزین شماست شک نکنید. زبانزد خاص و عام است.!!
امیرعباس
جمعه ۳۰ فروردین ۱۳۹۸، ۱۹:۵۰
ایکاش درباره نقش مخرب افراد نفرت پراکن و شعبان بی مخ های طرفدار و رنگ پرست مقیم سایت ها و روزنامه ها هم می نوشتید ایکاش می نوشتید وقتی در طی یک هفته گذشته صدتا مطلب در حد قدیس خواندن برانکو و دستمال کشیدن برای فرد مربوطه تا چه میزان می تواند اعتماد مخاطب را به سایت ها و روزنامه ها کم و به کانال ها اضافه کند جناب با قاطعیت می گویم اگر این ویروس های پاچه خوار و دم تکان ده مثل علف هرز در سایت ها و روزنامه های رسمی نبودند مخاطبین سرخورده گرفتار کانال های هواداری نمیشدند!
۵
فاضلی
جمعه ۳۰ فروردین ۱۳۹۸، ۲۱:۰۲
آقا چرا جوک میگی
هنوز بازیکنا رختکن نرفته بودن ،زنوزی دروازه بان بیچاره رو اخراج کرد !
به کانالای هواداری چه ربطی داره
۴
به اشتراک بگذارید
لینک مطلب
x
بیشتر