فهرست
گزارش ویژه: جنگ محبوبیت بین عادل و رامبد در تلویزیون
گزارش ویژه: جنگ محبوبیت بین عادل و رامبد در تلویزیون

گزارش ویژه: جنگ محبوبیت بین عادل و رامبد در تلویزیون

آی اسپورت- تهیه‌کنندگان برای آنکه ثابت کنند برنامه‌شان پرمخاطب است خیلی کار به آمارهای واحد نظرسنجی صداوسیما ندارند. اولین بار «عادل فردوسی‌پور» برای آنکه تعداد مخاطبان و میزان مشارکت‌شان را به رخ بکشد، مسابقه پیامکی برگزار کرد و پایه‌گذار رقابتی نامحسوس در صداوسیما شد. پس از آن دیگران هم وارد گود رقابت شدند و بینندگان تلویزیون را تشویق کردند که دست به پیامک شوند. برنامه پایش (برنامه اقتصادی شبانه شبکه یک) در پرمخاطب‌ترین قسمتش حدود 420 هزار نفر پیامک داشت. پیامک‌های «هفت» محمود گبرلو و حتی فریدون جیرانی آن‌قدر پایین بود که مجری برنامه اصلاً رقمش را اعلام نمی‌کرد و به گفتن چند درصد از روی یک تکه کاغذ بسنده می‌کرد. برنامه با کیفیت «فوتبال 120» فردوسی‌پور در شبکه ورزش هم در بهترین شبش به مرز 270 هزار پیامک رسید و رکورد مشارکت عمومی در برنامه‌های شبکه‌های دیجیتالی را -تا پیش از این- در دست داشت‌ اما این روزها گویا اوضاع تغییر کرده و وقت آن است که صدرنشین بی‌رقیب برنامه‌های تلویزیونی (در زمینه مشارکت مردمی) از تخت به زیر آید! گزارش را که بخوانید، می‌فهمید درباره چه ماجرای جدیدی حرف می‌زنیم.

سال‌های مدیدی است که «نود» صدرنشین پیامک‌های دریافتی سیماست و کسی نتوانسته حتی به دامنه‌های این قله نزدیک شود (البته نظرسنجی‌های بی‌ارزشی را که تا دقیقه هشتاد و پنج زیرنویس می‌کنند: «استقلال می‌برد یا پیروزی» حذف کرده‌ایم). در این چند سال هرگاه صحبت از پربیننده‌ترین برنامه تلویزیون شده، همه ذهن‌ها به سمت برنامه چهار پنج ساعته دوشنبه شب‌های فردوسی‌پور رفته است اما چند ماهی است که یک مدعی جدی دارد سایه به سایه نود حرکت می‌کند و گاه از این رقیب قدر پیشی می‌گیرد. مقایسه تعداد پیامک‌های نود و رأی‌دهندگان خندوانه بسیاری از حقایق را روشن می‌کند. در برنامه دو هفته پیش نود (9 شهریور) یک میلیون و ۸۶۵ هزار نفر در مسابقه پیامکی شرکت کردند و به مهدی طارمی به عنوان «برترین بازیکن ماه لیگ‌برتر» رأی دادند. در برنامه قبلی نود (2 شهریور) تعداد شرکت‌کنندگان دو میلیون و دو هزار نفر بود. تعداد پیامک‌های نود در شب‌های معمولی‌اش در همین حوالی است. نود رکورد 6 میلیون و ۴۰۰ هزار پیامک را هم در کارنامه دارد که به مراسم قرعه‌کشی جام‌جهانی مربوط می‌شود. موضوع برکناری علی دایی از سرمربیگری تیم‌ملی فوتبال ایران هم حدود سه میلیون پیامک را به سبد نود سرازیر کرد. نود رکوردهای این‌چنینی زیاد داشته‌ اما میانگین آمار مشارکت‌کنندگانش حدود همان دو میلیون نفر است. حال از شبکه سه به شبکه نسیم می‌رویم تا ببینیم در «خندوانه» چه خبر است. تا لحظه نگارش این گزارش (17 شهریور) در مسابقه خنداننده برتر، شقایق دهقان حدود یک میلیون و 15 هزار رأی آورده و شفیعی‌جم صاحب 519 هزار رأی شده است. با اصل اینکه در این شیوه رأی‌گیری (بر خط USSD)، تنها شماره‌های منحصربه‌فرد قادر به رأی دادن هستند و آرای تکراری (مثل برنامه نود) وجود ندارد، یعنی یک میلیون و 535 هزار نفر برای یکی از قسمت‌های برنامه اعلام نظر کرده‌اند و این در حالی است که هنوز دو روز تا پایان این رأی‌گیری باقی‌مانده. در شب کم‌ستاره‌تر ولی پررأی‌تر(!) امیرمهدی ژوله و هومن حاجی‌عبداللهی در مقابل هم صف‌آرایی کردند که ژوله یک میلیون و 88 هزار رأی کسب کرده و هومن به مرز 698 هزار رأی رسیده است. یعنی یک میلیون و 786 هزار رأی. رقمی که فاصله‌اش با تعداد طرفداران «نود» چندان زیاد نیست. البته خندوانه به عکس 90، برای هر برنامه‌اش یک هفته زمان دارد تا مخاطبان رأی بدهند و 90 فقط 5 ساعت زمان دارد.
محدودیت‌های «خندوانه»ای و فرصت‌های «نود»ی اگر معیار پرمخاطب بودن را میزان تعامل مخاطبان با برنامه هم در نظر بگیریم، متوجه خواهیم شد که «خندوانه» دارد آرام آرام جای «نود» را اشغال می‌کند. آمار و ارقام حکایت از این دارند که فردوسی‌پور باید تکانی به برنامه‌اش بدهد تا از قافله عقب نماند. برنامه خندوانه در حالی به آمار نود نزدیک شده که بسیاری از فرصت‌های فردوسی‌پور را در اختیار نداشته‌است. در ادامه مروری داریم بر محدودیت‌های «خندوانه» و فرصت‌های طلایی «نود»:
رقابت یک و 17 برنامه نود بیش از 17 سال سابقه دارد و «خندوانه» به تازگی یک سالگی‌اش را جشن گرفته است. اگر یک برنامه تلویزیونی را همچون قطاری در حال حرکت در نظر بگیریم، این قطار به مرور زمان در هر ایستگاه، تعدادی مخاطب را سوار خواهد کرد. تصور اینکه «خندوانه» توانسته سایه به سایه «نود» حرکت کند، اتفاقی عجیب است. اگر بخواهیم قضاوت منصفانه‌ای داشته باشیم باید تعداد مخاطبان امسال خندوانه را با مخاطبان نود در دومین سال تولدش مقایسه کنیم. در این قضاوت، مسلماً کفه خندوانه سنگین‌تر خواهد بود.
خط قرمزی‌تر به لحاظ مضمونی، نود وارد حوزه‌های پرطرفدارتر و چالش‌برانگیزتری می‌شود. دو تیم استقلال و پرسپولیس هر کدام میلیون‌ها طرفدار در سراسر کشور دارند که حاضرند به «گل‌برتر ماه» یا بازیکن‌شان حتی در بدترین شرایط رأی بدهند و کمپین راه بیاندازند. درصد بالایی از مردم، مسابقات تیم‌ملی و لیگ‌برتر را دنبال می‌کنند و به حاشیه‌هایش هم علاقه‌مند هستند اما در مقابل، مهره‌های شطرنج «خندوانه» بازیگرانی هستند که فیلم‌ها و سریال‌هایشان مخاطبان زیادی ندارد. بازیگرانی که از دل یک اقتصاد ورشکسته آمده‌ و فقط گهگاه در نقش یک فرشته نجات توانسته‌اند فیلمی را از سقوط در گیشه نجات بدهند. به عنوان مثال به فهرست فیلم‌های رضا شفیعی‌جم دقت کنید و ببینید در کارنامه‌اش (در سینما و شبکه خانگی) چند عدد کمدی نفروش پشت‌سر هم قطار کرده است. نود در کنار ستاره‌های فوتبالی محبوبی که دارد، مجوز عبور از خط قرمزها را هم دریافت کرده. نود به راحتی می‌تواند درباره اینکه فلان مدیر رشوه گرفته، فلان سرمربی تخلف کرده و... حرف بزند اما در خندوانه کسی خیلی به مسائل ملتهب جامعه کاری ندارد. ممکن است جناب خان به آلودگی هوا اعتراض کند و ماسک بزند‌‌؛ ولی فتیله انتقاد و اعتراض از این بالاتر نمی‌رود، چون قرار است همه چیز خوش و خرم تمام شود، نه جنجالی و دنباله‌دار.
رویارویی دیجیتالی‌ها و سراسری‌ها شبکه نسیم را فقط و فقط افرادی می‌توانند دریافت کنند که تلویزیون‌شان مجهز به گیرنده دیجیتال باشد. طبق آخرین آمار 85 درصد مردم از پوشش دیجیتال بهره‌مند شده‌اند. البته معنای این جمله این نیست که 85 درصد مردم می‌توانند نسیم را تماشا کنند. بسترهای دریافت شبکه‌های دیجیتال در 85 درصد از مناطق کشور فراهم است اما در همین مناطق بسیاری از مردم به همان آنتن‌های سنتی وفادار مانده‌اند و سراغ گیرنده‌های مدرن نرفته‌اند. بعضی‌ها هم شبکه‌های ایران را با گیرنده ماهواره تماشا می‌کنند که طبعا از دیدن شبکه «نسیم» محروم هستند. با در نظر گرفتن این نکته متوجه می‌شویم که برگ برنده در دستان «عادل فردوسی‌پور» است. او برنامه‌ شناخته‌شده‌اش را از شبکه سراسری سه روانه آنتن می‌کند و دغدغه‌ای بابت دیده‌ نشدن آن ندارد.
پیامک بزن‌‌؛ جایزه ببر افرادی که به «نود» پیامک می‌زنند الزاما عاشق و شیفته این برنامه نیستند. تعدادی از آنها انگیزه مالی هم دارند و امیدوارند یکی از برندگان خوش‌شانس این برنامه باشند. نود هر هفته به تعدادی از پیامک‌زنندگان جوایزی نقدی اهدا می‌کند. عادل فردوسی‌پور با نشان دادن مراسم قرعه‌کشی و خواندن اسامی برگزیدگان، میل و اشتیاق مردم را برای شرکت در برنامه بیشتر می‌کند. جوایز در حدود 500 هزار تومان ارزش مالی دارند و خیلی‌ها حاضرند با پرداخت هزینه اندک یک پیامک، شانس خودشان را در «نود» امتحان کنند. نود در کنار جوایز هفتگی باشگاه نودتایی‌ها دارد و برای افرادی که هر هفته در مسابقه شرکت می‌کنند امتیازاتی قائل می‌شود اما در برنامه خندوانه از هدیه و جایزه در بخش خنداننده‌برتر خبری نیست و اصلاً نمی‌شود شماره مشارکت‌کنندگان را تمییز داد. با این همه، فردوسی‌پور برنامه‌اش تنها در یک روز روی آنتن می‌رود و در عرض چهار ساعت برنامه، نزدیک به 10 بار مسابقه پیامکی‌اش را اعلام می‌کند، ولی خندوانه هر شب یک ساعت برنامه دارد و فرصتی پنج روزه برای شرکت در نظرسنجی‌اش به مخاطب می‌دهد و البته هر شب تنها یک‌بار، مسابقه‌اش را به شکلی مبهم تبلیغ می‌کند. اگر این آیتم‌ها را کنار هم بگذاریم، به این نتیجه می‌رسیم که پایه‌های حکومت ده‌ها ساله «نود» به عنوان پربیننده‌ترین و پر مشارکت‌ترین برنامه تلویزیون ما، در حال لرزش است و چیزی نمانده که برنامه خوشحال رامبد جوان، این عنوان را به‌دست‌آورد.

احسان رحیم‌زاده، تماشاگران امروز
  ۱  
آی اسپورت
2015-09-15 15:14:18
نظر دهید
۱ نظر
سروش
سه شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۴، ۲۰:۴۵
نقل قول
{ بعضی‌ها هم شبکه‌های ایران را با گیرنده ماهواره تماشا می‌کنند که طبعا از دیدن شبکه «نسیم» محروم هستند }

لطفا تحقیق کنید بعد متن بزارید در حال حاضر ریسیور های HD توانایی دریافت این شبکه ها را نیز دارند


و لطفا سایتتون رو بروز کنید به عنوان مثال بازیکنان تیمها
به اشتراک بگذارید
لینک مطلب
x
بیشتر