بسته شدن آخرین راه درآمدزایی باشگاهها: ورزشگاه را حراج نکنید!
آی اسپورت - 40 هزار، 80 هزار و دوباره 80 هزار. اعداد و ارقام اعلام شده سازمان لیگ درباره سه بازی آخر پرسپولیس، آنقدر رویایی بوده که مسئولان این تیم، بخاطر رایگان کردن طبقه دوم ورزشگاه آزادی به خودشان ببالند. تا قبل از این ماجرا، فقط در بازی با صبا تعداد تماشاگران پرسپولیس به 35 هزار نفر رسیده بود. حالا نوبت استقلال و تراکتورسازی رسیده تا با استفاده از این روش، بتوانند تعداد تماشاگرانشان را از 2-3 هزار نفر، به دهها هزار نفر افزایش دهند. روشی که در ظاهر ورزشگاهها را پر میکند اما نتیجه نهایی آن، از بین رفتن آخرین شانس درآمدزایی در ورزشگاههاست.
در فوتبال جهان حق پخش، اسپانسرها، بلیت فروشی و فروش محصولات باشگاه 4 راه اصلی درآمدزایی هستند. در ایران 3 راه از این 4 راه تقریبا سد شدهاند. صدا و سیمای وابسته به نهادهای دولتی، با وجود درآمد چند صد میلیاردی از پخش فوتبال، علاقهای به دادن پول ندارد و کاری هم از دست فدراسیون برنمیآید. فروش محصولات اصلی باشگاه هم با وجود فروشندههای منیریه، یک رویاست. مشکلات باشگاههای ایرانی در گرفتن اسپانسر هم تا زمان بازگشت برندهای معتبر دنیا پس از رفع تحریمها ادامه خواهد داشت و بلیت فروشی، یکی از معدود راههای درآمدزایی است که میتواند تا حدی از هزینههای باشگاه را جبران کند. با این روش، در بهترین حالت درآمد محدود حاصل از فروش بلیتهای طبقه اول، خرج بلیتهای رایگان طبقه دوم میشود و باشگاه از فروش بلیت، هیچ سودی نخواهد کرد. در شرایطی که اگر به جای 80 هزار نفر، فقط 20 هزار نفر بازی پرسپولیس را از طبقه اول و دوم ببینند هر بازی حداقل بین 150 تا 200 میلیون تومان سود نقدی به باشگاه میرسد.
پرسپولیس تا اینجا، سه بازی این روش را اجرا کرده و تا پایان لیگ 5 بازی دیگر خانگی خواهد داشت. شاید با اجرای این سیستم برای کشاندن تماشاگران، بازیهای سرخپوشان هیجان بیشتری داشته باشد اما حاصل این سبک جدید، بیش از یک و نیم میلیارد ضرر نقدی و بدتر از آن، از بین رفتن فرهنگ «خرید بلیت» برای تماشاگران خواهد بود.
کد خبر: 9406
در فوتبال جهان حق پخش، اسپانسرها، بلیت فروشی و فروش محصولات باشگاه 4 راه اصلی درآمدزایی هستند. در ایران 3 راه از این 4 راه تقریبا سد شدهاند. صدا و سیمای وابسته به نهادهای دولتی، با وجود درآمد چند صد میلیاردی از پخش فوتبال، علاقهای به دادن پول ندارد و کاری هم از دست فدراسیون برنمیآید. فروش محصولات اصلی باشگاه هم با وجود فروشندههای منیریه، یک رویاست. مشکلات باشگاههای ایرانی در گرفتن اسپانسر هم تا زمان بازگشت برندهای معتبر دنیا پس از رفع تحریمها ادامه خواهد داشت و بلیت فروشی، یکی از معدود راههای درآمدزایی است که میتواند تا حدی از هزینههای باشگاه را جبران کند. با این روش، در بهترین حالت درآمد محدود حاصل از فروش بلیتهای طبقه اول، خرج بلیتهای رایگان طبقه دوم میشود و باشگاه از فروش بلیت، هیچ سودی نخواهد کرد. در شرایطی که اگر به جای 80 هزار نفر، فقط 20 هزار نفر بازی پرسپولیس را از طبقه اول و دوم ببینند هر بازی حداقل بین 150 تا 200 میلیون تومان سود نقدی به باشگاه میرسد.
پرسپولیس تا اینجا، سه بازی این روش را اجرا کرده و تا پایان لیگ 5 بازی دیگر خانگی خواهد داشت. شاید با اجرای این سیستم برای کشاندن تماشاگران، بازیهای سرخپوشان هیجان بیشتری داشته باشد اما حاصل این سبک جدید، بیش از یک و نیم میلیارد ضرر نقدی و بدتر از آن، از بین رفتن فرهنگ «خرید بلیت» برای تماشاگران خواهد بود.
کد خبر: 9406
۵ نظر
-
شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴، ۱۵:۰۷amin
شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴، ۱۵:۲۱-
شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴، ۱۵:۲۶-
شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴، ۱۸:۲۸سعید
شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴، ۲۳:۱۹