فهرست
استادیوم برای زنان، زندان مهریه برای مردان!
استادیوم برای زنان، زندان مهریه برای مردان!

استادیوم برای زنان، زندان مهریه برای مردان!

آی اسپورت – یک - «حتی اگر فقط یك زن در سراسر ایران دوست داشته باشد برای تماشای فوتبال راهی ورزشگاه شود، باید حق او را بدهیم و زمینه‌ای فراهم كنیم كه او بتواند به این فعالیت سالم و عاری از زیان بپردازد»‌؛ این مطلب استثنائا از نتیجه‌گیری شروع می‌شود. پس از دیدگاه نویسنده مشكلی با اصل حضور زنان در استادیوم‌ها وجود ندارد اما در جزئیات بحث‌های فراوانی قابل طرح است كه نمی‌توان بی‌تفاوت از كنار آنها عبور كرد.

دو- به نظر می‌رسد بخشی از موج عظیمی كه این روزها در اصرار به حضور زنان در ورزشگاه‌ها ایجاد شده، تلاش برخی شهروندان و به ویژه مردان برای «روشنفكرنمایی» است و نباید چندان به فلسفه سازنده آنها دل خوش كرد. به هر حال این یكی از كم‌هزینه‌ترین راه‌ها برای آن است كه نشان بدهیم آدم‌های مدرن و متمدنی هستیم و دغدغه‌های دگراندیشانه اجتماعی داریم‌؛ ضمن آنكه این روش –نه البته برای همه مدافعان آن- می‌تواند شیوه‌ای مطلوب برای جلب توجه مخاطبان خاص هم قلمداد شود! مشخصاً اینكه روزی صد بار داد بزنیم «زنان را به ورزشگاه راه بدهید» خیلی راحت‌تر از آن است كه واقعاً شهروند سالم و بی‌آزاری باشیم، در خیابان و فضای مجازی چشم‌چرانی نكنیم، از حریم دیگران رد نشویم، آشغال‌مان را كف آسفالت نریزیم، راه و بیراه بقیه مردم را قضاوت نكنیم و سرمان به كار خودمان باشد. آنها را هیچكس نمی‌بیند اما پست‌ها و توییت‌های حمایت از ورود زنان به ورزشگاه‌ها، كاملاً توی «چشم» است و می‌تواند كارایی تبلیغاتی بالایی داشته باشد. در نظرسنجی برنامه نود گزینه ورود زنان به استادیوم به عنوان جدی‌ترین درخواست از وزیر ورزش بیشترین رأی را می‌آورد اما خیلی از همان مردمی كه چنین گزینه‌ای را پیامك كرده‌اند، در اماكن عمومی ركیك‌ترین الفاظ را به زبان می‌آورند و بدترین رفتارهای مدنی را مرتكب می‌شوند. بالاخره ما همین مردمیم‌؛ مشاركت‌كنندگان در نظرسنجی نود كه از كره مریخ نیامده‌اند!

سه- اگر اینقدر كه مردها روی ورود زنان به استادیوم اصرار دارند خود زن‌ها مایل به استیفای چنین حقی بودند، قطعاً تا به حال در این زمینه گشایشی حاصل شده بود. در حال حاضر شاید بیش از دوسوم محتوایی كه در این زمینه تولید می‌شود، توسط مردهاست. چه در عالم ستاره‌ها و چه در دنیای شهروندان عادی، عمدتاً این مردها هستند كه غم پشت در ماندن زنان را می‌خورند. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد كه در تاریخ معاصر ایران زنان به وضوح نشان داده‌اند اگر «واقعا» چیزی را بخواهند، آن را به دست می‌آورند. حق طلاق، انتخاب محل سكونت، كار كردن بیرون از خانه، به روزرسانی نرخ مهریه، پاك شدن سابقه طلاق از شناسنامه و حتی مسئله «حجاب» از جمله مهم‌ترین امتیازاتی بوده كه در چند دهه گذشته زنان با اصرار خودشان آن را به صورت قانونی یا عرفی تصاحب كرده‌اند. اگر در دهه شصت تصویری از پوشش امروز زنان ایرانی در پیاده‌روهای تهران و سایر شهرهای بزرگ به مردم نشان می‌دادی و سوگند می‌خوردی كه این ایران 30سال بعد است، احتمالاً تو را به جنون متهم می‌كردند اما نه گشت ارشاد و ون‌هایش، نه صداوسیما و برنامه‌هایش و نه شهرداری و بنرهایش نتوانستند حجاب را به همان شكل و سبك و سیاقی كه دولتمردان دوست دارند بین زنان تثبیت كنند. به همین منوال اگر اشتیاق زنان برای حضور در ورزشگاه‌ها هم جدی بود، حتماً در همه این سال‌ها به آن دست می‌یافتند. در همین ماجرای اخیر بعد از آن همه هیاهو، فقط 10زن ایرانی در بازی با سوریه پشت درهای استادیوم آزادی تجمع كردند و خواهان حضور در ورزشگاه شدند، در حالی كه اگر این تعداد 10هزار یا پنج هزار یا حتی یكهزار نفر بود، قطعاً موضوع همین حالا در نهادهای مهم كشوری مورد بررسی قرار می‌گرفت. البته این مسئله صرفا منحصر به جامعه ایرانی نیست‌؛ چنان‌كه در بسیاری از كشورهای اروپایی با وجود سابقه چندده ساله حضور هر دو جنس در ورزشگاه‌ها هم نرخ استقبال زنان از مسابقات فوتبال قابل مقایسه با مردان نیست.

چهار- طنز ماجرا این است‌؛ بسیاری از مردانی كه در حمایت از حضور زنان در ورزشگاه گریبان پاره می‌كنند، خودشان تجربه چندانی از حضور در این محیط ندارند و بعضا سال‌هاست كه سری به ورزشگاه محل برگزاری یك بازی مهم نزده‌اند. بنابراین نمی‌توان بر این جماعت خرده گرفت كه چرا اینقدر سهل و آسان در مورد ضرورت فوری حضور زنان در ورزشگاه سخن می‌گویند و مثلاً طوری حرف می‌زنند كه انگار اگر همان یك مأمور نیروی انتظامی از جلوی در كنار برود، همه مشكلات حل است. به شهرستان‌ها و بسیاری از ورزشگاه‌های دور از شهر مثل یادگار تبریز و غدیر اهواز و ثامن مشهد و فولادشهر اصفهان كاری نداریم‌؛ شما فكر می‌كنید در همین ورزشگاه آزادی با این مختصات، خروج امن چند هزار زن در ساعات ابتدایی شب و به منزل رسیدن مطمئن تمام آنها پروژه راحتی است؟ تردیدی نیست كه روزی باید به سمت ایمن‌سازی فضا برای حضور زنان حركت كنیم اما امروز شرایط تحقق این مهم به هیچ‌وجه فراهم نیست. یادتان باشد ما داریم در مورد جامعه بیماری حرف می‌زنیم كه در آن «یك دوست» آتنای هفت ساله و معصوم را در چند قدمی پدرش ربود‌؛ جامعه‌ای كه حجم اخبار زشت و تكان‌دهنده‌اش در مورد تجاوز به دختران خردسال هر روز بیشتر و عجیب‌تر می‌شود. كاش اولویت‌ها را درست تشخیص بدهیم و این همه زوری را كه برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها می‌زنیم صرف ایمن‌سازی مراكز شهر و معابر عمومی كنیم‌؛ جایی كه یك تبعه خارجی نتواند ماه‌ها دختران ایرانی را در كنار ایستگاه متروی شهید باقری در جوی آب سرنگون كند، آزار جنسی بدهد و البته تا زمان تلاش‌های خودجوش خانواده چهارمین قربانی، گرفتار قانون نشود. جایی كه یك پدربزرگ به واسطه آموزش ندیدن بچه‌های بی‌گناه این سرزمین و فقدان چتر حمایتی محكم بر فراز سر آنها نتواند نوه خردسالش را طعمه لذتجویی‌های كثیف و سركوب شده‌اش قرار بدهد و یك ناپدری مریض و بی‌شرف بیش از 70بار به دختر بچه همسرش تجاوز نكند. بعضی كارها، پروژه‌ها، فشارها و آموزش‌ها واقعاً نیاز بیشتری به اراده جمعی ایرانیان دارد‌؛ اراده‌ای كه بخش عمده‌ای از آن امروز فقط معطوف به گذراندن زنان از گیت‌های ورودی ورزشگاه‌ها شده است.

پنج- كاش از پس این همه پافشاری مردانه برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها، كمی بوی مهربانی و نوع‌دوستی حقیقی (و نه تبلیغات و نمایش دادن) به مشام می‌رسید. كاش رفتارهای سازنده اجتماعی‌مان متعادل بود و در آن صورت می‌فهمیدیم كه جامعه به شكل واقعی و متوازن رو به پیشرفت است. مثلاً كاش همین‌طوركه مردان از همه قماش به آب و آتش می‌زنند كه مجوز حضور زنان در استادیوم‌ها را بگیرند، زنان هم كمپینی در مورد زندانیان مهریه تشكیل می‌دادند و برای رهایی چند هزار سرپرست خانوار در بند تلاش می‌كردند. كاش در همه این سال‌ها تقلای مختصری می‌دیدیم از چند بانوی سرشناس و سوپراستار كه موج شتابنده «كاسبی مهریه» را تقبیح كنند و به فالورهای پرشمارشان گوشزد كنند تاوان عشق و جنون، غل و زنجیر نیست. همزمان با موج اخبار مربوط به پشت در ماندن زنان ایرانی در بازی با سوریه، خبر دیگری داشتیم در مورد زنی كه فقط 24روز بعد از آغاز زندگی مشترك به بهانه چاق بودن همسرش(!) درخواست طلاق داده و مهریه 500 سكه‌ای‌اش را به اجرا گذاشته اما آیا هرگز كسی كمپینی برای «نه» گفتن به این مدل وقیحانه از اخاذی تشكیل داده؟ اگر حضور زنان در ورزشگاه با منع از سوی دولتمردان مواجه است، مصایب پرشمار مهریه و چیزهایی شبیه آن به عادات و آداب خود مردم مربوط می‌شود و صددرصد ریشه اجتماعی دارد اما چون حرف زدن در این مورد خیلی روشنفكرانه به نظر نمی‌رسد و حتی ممكن است بوی تحجر و سنت بدهد، كسی لام تا كام سخن نمی‌گوید.

شش- منع ورود بانوان به ورزشگاه‌ها یك دغدغه زنانه فرعی است كه امروز با شدتی عجیب اولویت پیدا كرده و در كانون توجهات قرار گرفته اما درست در همین شرایط انواع دغدغه‌های جدی مردانه در همین جامعه وجود دارند كه به هیچ گرفته می‌شوند‌؛ از گرفتاری ركورد و بیكاری و ورشكستگی كارخانه‌ها و قاچاق كالا كه تبعاتش عمدتاً مردان را به عنوان مسئول سنتی تأمین خانواده آزار می‌دهد تا رنج كهنه‌ای به نام خدمت سربازی اجباری و همگانی كه در ساختار اداری كشور ایران به مسئله‌ای لاینحل می‌ماند. در همین روزهایی كه خبر پشت در ماندن چند زن ایرانی در مقابل ورزشگاه‌ها به تیتر اول رسانه‌ها تبدیل شد، خبرهای تلخ و جداگانه‌ای داشتیم در مورد به رگبار بسته شدن سربازان وظیفه بی‌گناه توسط تعدادی از هم‌خدمتی‌های‌شان كه بدون شرایط روانی استاندارد لباس رزم پوشیدند و به سیم آخر زدند. به آن اخبار چقدر توجه شد؟ در مورد این دو سال عمر مفید جوانان ایرانی كه به جای صرف در راه مهارت‌آموزی و كمك به اتصال مفید آنها به بازار كار و صنعت در مسیر رژه و سینه‌خیز و كلاغ‌پر می‌گذرد چقدر محتوا تولید شده؟ در ضرورت قوی بودن بنیه نظامی و دفاعی كشور جای كوچكترین تردیدی نیست اما آیا واقعاً هنوز شیوه سربازی اجباری بهترین و به صرفه‌ترین راه برای رسیدن به این هدف است؟ ما در مورد این مسائل چقدر سخن می‌گوییم و در مورد حضور زنان در استادیوم‌ها چقدر جدل می‌كنیم؟ البته كه هیچ مشكلی نباید ما را از پرداختن به مشكلی دیگر بر حذر بدارد اما منصفانه قضاوت كنید كه با شرایط كنونی جامعه ایرانی، بحث راهیابی آزادانه زنان فوتبال‌دوست به سكوی استادیوم‌ها در چه اولویتی از دغدغه‌های شهروندی و حتی جنسیتی قرار دارد؟ كاش پشت این بحث‌های شیك و خوشرنگ، نگرانی خالص ما برای همنوعان و هموطنان‌مان وجود داشت اما افسوس كه در بخش بزرگی از غائله، رد پای تلاش برای خودنمایی و جلب توجه و تحسین‌های مجازی احساس می‌شود. آخرش هم كار به جایی می‌رسد كه دولتمردان دلسوز می‌توانند با نشاندن فیلتر شده تعدادی زن در برخی ورزشگاه‌های ایران، ژست انجام تكلیف بگیرند و ادعا كنند تمام مطالبات جامعه نسوان را پرداخت كرده‌اند. منتظر بمانید و آن روز را ببینید!

۳۷ ۷۱  
آی اسپورت
2017-09-11 11:12:00
نظر دهید
۷۱ نظر
مهدی اینتر
دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۱:۲۴
خدا پدر نویسنده رو بیامرزه...عجب متن خوبی بود..
مارال
دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۲:۱۳
فقط بعضی از مطالبش خوب بود .
مثلا اینکه مهریه و سربازی و ورود دختران به ورزشگاه ها رو به هم ربط داده خیلی مسخره است .
اینا هر کدومشون ی راه حل جداگانه‌ای دارن.
۶
تيمور
دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۵:۵۲
@رسول بهروش
مث همه كه ٢ سال رفتند سربازي شما هم برو و برگرد نميخواد اينقدر آسمون ريسمون ببافي.
تلاش براي حضور زنان در ورزشگاه در جهت تلاش براي رسيدن به بقيه ي مطالبات هست كه اتفاقا كنار گذاشته شدن سربازي اجباري هم جزوشه.
كسي كه تا اسلحه دستش ميفته هم خدمتي هاش رو به رگبار ميبنده اگه سربازي هم نره بايد تو تيمارستان بستري باشه نه اينكه صرفا از سربازي معاف بشه. اين ادم براي جامعه خطرناكه چون فردا هم ممكنه تا يه كم فشار اومد روش يه چاقو برداره بيفته به جون افراد جامعه.
در مورد آتنا و... هم تو اروپا و امريكا خيلي از اين اتفاقات ميفته و فقط مختص ايران نيست شما هم اومدي مث دولتمردان امنيت رو بهونه كردي تا در دهن بقيه رو ببندي تا ديگه اسم حضور زن ها در استاديوم رو نيارن.
يه جورايي ... رو به شقيقه ربط دادي اگه ماها از اين طرف خواستيم اداي روشتفكري دربياريم تو از اون طرف بوم افتادي و يه جور ديگه ميخواي اين ادا رو دربياري!
ما رو پفك و ادامس تا همين حجم اينترنتي كه استفاده ميكنيم ماليات ميديم جريمه رانندگي ميديم و... تا امنيت داشته باشيم شما اومدي منتش رو سر ما ميذاري؟
۵
تيمور كامنت دوم
دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۵:۵۹
@رسول بهروش
درخواست براي حل شدن يك مشكل منافاتي با درخواست براي حل بقيه ي مشكلات نداره.
چرا شما سعي داري گروكشي كني؟
خيلي دلت پر بوده كه به عنوان يه ورزشي نويس سربازي و مهريه و تجاوز و... رو ربط دادي به استاديوم اومدن زن ها!!!
مهريه خيلي هم خوبه براي اينكه مهريه رو عادلانه بدوني كافيه تصور كني يه شوهر بددهن و بزن بهادر گير خواهرت اومده.
مگه زن ها كه ديه و سهم الارثشون نصف مردهاست تا حالا اعتراضي كردند كه تو انتظار داري واسه زندانيان مرد مهريه كمپين بزنند؟
۵
قباد
دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۱:۲۵
ببینید هر کدوم از مسائلی که اشاره کردین باید در جای خودشون حل بشن، اگه کمپینی برای ازادی زندانیان مهریه تشکیل بشه، مشکل ورود زنان به استادیوم حل میشه؟ اینی که مردان از ورود زنان به استادیوم حمایت میکنن نشانی از پیشرفت های فرهنگی جامعه ماست چون ممکنه فردا ناموس خودشون هم وارد استادیوم بشه، تحت هر شرایطی، این حق زنان ایرانیه ک برن استادیوم، بجای فرافکنی شمایی که دست به قلم هستید فرهنگ سازی رو شروع کنید ک فضای ورزشگاه ها پاک شود..
۹ ۱
تيمور
دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۶:۴۲
خيلي از كامنت گذار ها هم از لحاظ درك و شعور و هم از لحاظ سواد و تحصيلات بالاتر و بهتر از نويسنده ها هستند اما مجبورند تو سايت ها اراجيف افراد سطح پايين رو بخونند.
نويسنده هايي مثل رسول بهروش به خاطر سبك نگارش كه ميتونن با كلمات بازي كنند نويسنده شدند نه به خاطر طرز فكرشون. اصن بعيد ميدونم فكري پشت متن هاشون باشه!
بعضي وقتا فك ميكنم رسول بهروش مياد شروع ميكنه به تايپ كردن و اصن چيز ديگه اي ميخواد بنويسه اما چيز ديگه اي از كار درمياد! فقط ميخواد مثلا ٨٠٠ كلمه نوشته باشه كه ستون پر كنه
۲
بهنام
دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۱:۳۶
من موافق حضور زنان در ورزشگاهها هستم اما در مورد کسایی که این همه جوش میزنن از چند دسته خارج نیستن. تعداد خیلی کمی صرفا به خاطر احقاق یک حق حرص میخورن. بقیه هم یا برای مخالفت سیاسی هست یا جلب توجه جنس مخالف بیشتر اینها هم اتفاقا به خاطر حال خودشون جوش میزنن. فردا هم که مجوز ورود زنان صادر بشه ورزشکاهها پر از تماشاگر میشه اما تماشاگرایی که نود در صدشون برای تماشای فوتبال نیومدن. ااز طرفی دیگه محلی میشه برای به نشان دادن آخرین مدلهای لباس و آرایش خانمها. خلاصه بیاو ببین چی میشه. باور کنید همه کشورهای جهان ورزشگاههامون رو برای طنز نشون میدن
مارال
دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۲:۰۸
منم خودم که یک دخترم واقعا دوس ندارم که اینطوری شه من از اولشم گفتم که اگه شرایطی مثل رعایت حجاب و جایگاه ویژه ای برای خانم ها درست کنن خیلی بهتره .
تازه اینطوری مخالفت خیلی کمتر میشه.
تيمور
دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۶:۳۷
يعني كلا دخترها جاي ديگه اي(مث سالن كنسرت و پارك و دانشگاه و...) نميتونن ارايش كنند و تيپ بزنند و فقط لَنگ موندند كه استاديوم رفتنشون ازاد شه؟
خدايي قبل كامنت گذاشتن يه كم فكر كنيد.
اين يادداشت رسول بهروش خيلي بي سر و ته بود و بي ربط.
خدا اين عقل رو به ادم نداده كه اكبند برداري ببري اون دنيا. خدا عقل داده كه ازش استفاده كني. يه كم فك كن پسر
۴
تنت
دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۱:۵۸
دمت گرم
تيمور
دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۶:۲۰
زن ها بيان براي ازادي زندانيان مهريه كمپين بزنند!
هه
زندانيان مهريه روز عقد كه زير مهريه رو امضا ميكردند بايد خودشون به فكر مي بودند!
مث اينه كه بياييم واسه اونا كه چكشون برگشت خورده افتادند زندان كمپين بزنيم!!!
۶
م.
دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۲:۰۰
متنی بسیار قوی بود. وبه طرز قابل توجهی مستند به اطلاعات درست و دید خیلی خوبی از ابعاد مختلف جاری در جامعه.

همونطور که نویسنده اشاره داشته، اگه خیلی از مشاغل و امکاکنی که در 50 سال پیش مردانه بودند امروز در سلطه بانوان قرار گرفتند، این موضوع هم در طول زمان و با حصول شرایط درست قابل حلهو دید درست نیاز بود که نویسنده خیلی قشنگ اشاره کرد.

امیدوارم نوشته های بیشتری از ایشان در قسمتهای مختلف در ای اسپورت منتشر بشه.
تيمور
دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۶:۱۰
متاسفانه شما با گذاشتن اين كامنتها نويسنده رو به گمراه مي كنين.
متن خيلي سخيف بود.
اينكه بعد از ٤٠ سال از بين ٢٩٠ نماينده مجلس كلا ٣٠ تا نماينده زن داريم كه خيلي هاشونم شبيه اون خانم اند كه ميگفت كار زن خانه داريه! در اصل همونا هم مرد هستند و فقط جنسيت زنانه دارند!
زن ها يه نماينده در كابينه ندارند! تو ٤٠ سال بعد از انقلاب كلا يه وزير زن داشتيم كه اونم بركنار شد!
نويسنده كه اينقدر از مهريه ميناله و شما ادعا ميكنيد اطلاعاتش كامله لازمه بدونه واسه كسي كه پول نداره تا ١١٠ سكه فقط بايد بده. تازه قسط بنديش ميكنند!
شما كه از مهريه ناله ميكني براي چي ميري روز عقد امضا ميكني و انگشت ميزني؟ زن نگير!
هم خدا رو ميخواي هم خرما رو؟
با چشم باز انتخاب كن.
نويسنده انتظار داره يه دختر خوشگل شمال شهري كه پدرش كارخانه دار باشه بياره خونه اش با مهريه ١٤ سكه اي!!
مردها با هم متحد باشند اگه يه دختري مهريه زياد خواست زير بار نرن! اونايي كه زيرشو امضا ميكنن البته كه بايد حبسشم بكشند.
۵
تيمور
دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۶:۳۳
اصن براي چي يه سري اماكن بايد مردانه باشه؟
٥٠ سال پيش در حق خانم ها ظلم ميشد الانم بايد بشه؟
هركي هر شغلي رو با تخصص بيشتر و قيمت كمتر انجام ميده بيشتر خواهان داره. اين اولين اصل يه بنگاه اقتصاديه.
همين يعني نگاه جنسي! يكي به صرف اين كه مرد هست كه نبايد حقوقش بيشتر باشه شغلش بهتر باشه و...
۲
بهراد
دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۲:۰۹
بهتره به سبک خود نویسنده شروع کنم کامنت رو و نتیجه رو اول بیارم:" متن بی سرو ته وبی ربطیه.. پر از ادعاهای نسنجیده و قضاوت های غلط. و البته بر اساس حقایقی بدیهی. اگر استدلال نویسنده را دنبال کنیم هیچ حمایت و هیچ تلاش در جهت استیفای هیچ حقی نباید صورت بگیره چون یه سری حقوق دیگه هست که نویسنده میتونه مدعی باشه اولویت دارن به اون حق....اسندلال اکثر جریانات محافظه کار و متحجر اساس مشابهی داره" جامعه هنوز آمادگی نداره و باید آماده ش کنیم" واقعا نویسنده خیال میکنه اگر کسی توخیابون آشغال میریزه دیگه نمیتونه و نباید فرضا از حق زنها برای ورود به استادیوم دفاع کنه.؟
محمد
دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۲:۴۸
چی میگی عزیز ؟
متن میگه n تا مشکل حل نشده هست که به شدت بزرگ تر از این مشکل هست
متن میگه چرا خود زن ها برای گرفتن این حق پا پیش نمیذارن
هیچ وقت مسابقات جهانی چندسال پیش والیبال توی تهران رو یادم نمیره ، که حتی برای حضور زنان توی فیسبوک page ساختن ، کلی اعتراض کردن که حق زن ها هست که برن استادیوم (و واقعا هم هست)، قرار گذاشتن که زن ها برن استانداری و اعتراض کنن ، آخرش یه عکس توی همون page گذاشتن که 5-6 نفر رفته بودن استانداری. خود شما اگر استاندار یه شهری با وسعت و جمعیت تهران بودی ، یه درخواست که 5-6 تا امضا زیرش بود رو تو چه اولویتی قرار میدادی ؟
متن میگه چرا همیشه مردها برای گرفتن حق زن ها تلاش میکنن و زن ها هیچ تلاشی نمیکنن ، چرا همیشه برادرها نگران حضور خواهر و مادرشون توی استادیوم هستن ، ولی هیچ وقت خواهرها نمیرن میدان سپاه تهران و بگن برای چی پدر و برادر من رو 2 سال با ماهی 100 تومن حقوق میبرین لب مرز که احتمالش هست هیچ وقت برنگردند. متن میگه یه جای این کار میلنگه !!
کاش فقط ادای روشن فکر ها رو در نیاریم
۹
سروش
دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۴:۰۰
قطعا کسی که آشغال میریزه،شعور کافی برای ورود به هیچ مقوله ای رو نداره،اینو دیدم که میگم.
۹
تيمور
دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۶:۱۳
اگه ورزشي نويس ها با يادداشت نوشتن در مورد استاديوم اومدن خانم ها خواستند اداي روشنفكري دربيارن رسول بهروش با زير سوال بردن بقيه نويسنده ها و انگ زدن به اونا خواسته اين ادا رو دربياره.
۲
تيمور
دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۶:۴۹
در جواب محمد:
حالا چون n مشكل حل نشده هست مشكل استاديوم رفتن خانم ها هم نبايد حل بشه؟
اينجا سايت ورزشيه. رسول بهروش هم ورزشي نويسه. نه صفحه حوادثه اينجا نه سايت حقوقي و نه چيز ديگه اي.
اين سايت و بقيه ي سايت هاي ورزشي وظيفشون پيگيري مطالبات ورزشيه. استاديوم رفتن خانم ها هم يه مطالبه ي ورزشيه كه الان بحثش داغه و همه بايد فشار بيارن به مسئولين تا فعلا اين مشكل حل بشه تا مشكلات بعدي!
خيلي ساده خواستم براتون توضيح بدم.
هر سخن وقتي و هر نكته مكاني دارد.
۲
تيمور
دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۶:۵۱
احتمالا رسول بهروش بالاخره بعد از ١٢ ترم كارشناسيشو گرفته حالا كه موقع سربازي رفتنش شده اعصابش خورده!
۳
مارال
دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۷:۴۷
خوشم میاد تیمور جواب قاطع و خوبی به همه داده.
۴
محمد
دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۸:۱۰
در جواب تیمور :
شما راه افتادی زیر هر پست نظرت رو میدی و نظر همه افرادی که مخالفت هستن هم غلطه !
دوستان عزیز روشنفکر و دوستانی که میگن این مشکل حل بشه تا به مشکلات بعدی برسیم (!) :
اصولا هرکسی باید خودش برای گرفتن حق خودش تلاش کنه و وقتی که خود فرد تلاش نمیکنه و یه عده آدم دیگه بیش از حد تلاش میکنن باید به یه چیزایی شک کرد !
الانم بحث همینه ، خود زن ها اینقدری که بعضی مردها دارن جوش میزنن براشون مهم نیست
هرکسی هم برای گرفتن حق خودش اول باید خودش اقدام کنه و تو محیط مجازی با نام مستعار کامنت گذاشتن هنر نیست.
هروقت 100 تا از زن ها رفتن جلوی فدراسیون و اعتراض کردن ، هر وقت 100 تا زن 1 بار پشت در ورزشگاه اعتراض کردن ، اونوقت میشه گفت واقعا دوست دارن برن ورزشگاه
در جواب این هم که میگین هر مشکل به جای خودش کاملا قبول دارم ، ولی مثل این میمونه یکی تو تهیه مایحتاج زندگیش مشکل داره ، بعد بره آیفون 7 بگیره ، چون بالاخره هم دوست داره مشکل زندگیش حل بشه هم دوست داره آیفون بگیره ، پس هر مشکل باید به جای خودش حل بشه !
و یاد صفحه "آزادی یواشکی زنان" افتادم ! که تنها مشمل 99 درصد زنان حجاب بود (که هرچند خودم مخالف اجباری بودنش هستم) و هیچ مشکل عمده دیگه ای زن ها نداشتن !
۶
هیلدا
دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۲:۱۷
چند ساله داریم گلومون رو پاره میکنیم میگیم وقتی حرف از حضور بانوان در ورزشگاه ها شد ...های بی سواد و بیماری مثل رسول بهروش پیدا نشن که جمعیت زنان مشتاق رفتن به استادیوم را حواله خطراتی مثل تجاوز کنن. چند ساله داریم گلومون رو پاره میکنیم تا بگیم حضور بانوان در ورزشگاه ها یه حق واضح و مبرهنه نه اینکه آدم بیماری مثل بهروش بیاد صغری کبری بچینه بعد آخرشم به این نتیجه برسه که خود خانم ها مقصر نرفتن به ورزشگاه هستن.. چند ساله داریم داد می زنیم ، ضجه می زنیم وقتی درباره یه مشکل خاص درباره بانوان این جامعه جهان سوم حرف می زنیم ... بیماری مثل رسول بهروش پیدا نشن که بیان پای موضوعات بی ربطی مثل مهریه رو پیش می کشن. زن های زجر کشیده این مملکت نیازی ندارن بیماری جنسی و منحرفی مثل تو براشون دلسوزی کنه....
۶ ۱
تيمور
دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۶:۳۰
من استقلالي ام.
من چند ماهه دارم فرياد ميزنم يه نويسنده رو به خاطر رنگي بودنش قضاوت نكنين ببينيد حرفش چيه.
ايشون پرسپوليسي هم هست حتي اگه استقلالي بود هم همينو ميگفتم كه چرت نوشته.
انتظار داره دخترها بيان از زندانيان مهريه حمايت كنند! يعني حمايت از كساني كه يه سندي رو بدون تعهد و مسئوليت امضا كردند!
۳
محسن
دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۲:۴۵
متن بسیار خوبی بود- واقعیت های جامعه - دستت طلا
۷ ۱
تيمور
دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۷:۲۰
واقعيت هاي جامعه جاش سايت هاي ورزشي نيست.
واقعيت هاي جامعه ميخواي گوش كني برو صفحه اخر صداي امريكا!
سردبير يه سايت ورزشي قانوناً و عرفاً اصلا نبايد اين متن رو ميذاشت تو سايتش. حالا شايد تو رودربايستي گير كرده.
منم خيلي مشكلات دارم ولي نبايد از موضوعي سواستفاده كنم براي حل كردن مشكلم! همه پسرها سربازي رفتند و ميرن!
رسول بهروش اگه مبخواد سربازي نره يا بايد ميرفت بسيج تا كسري بگيره يا واسه سايت نظام وظيفه يادداشت بفرسته!
گروكشي نداريم اينجا!!
ما نمياييم اي اسپورت تا در مورد تجاوز و مهريه و سربازي مطلب بخونيم!
اقاي بهروش بهتره اين ..ناله ها رو بذاره براي همون وبلاگش!
۳
AVA-86
دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۲:۴۷
اصلا مهریه چه ربطی داره به ورود زنان به ورزشگاه ها!!!! ما توی کشوری زندگی می کنیم که حق ارث زن نصف مرده حق خروج ازکشورحضانت فرزند و همین طور اجازه ازدواج یک زن حتی اگه 40 سالشم باشه دست پدر یا ولی مردش هست. اونوقت آقایون همه اینا رو میذارن کنار چسبیدن به مهریه ایی که اخیرا براش سقف تعیین کردن . یعنی مهریه هرقدرم باشه اون مرد فقط تا 110 تاشو باید بده تازه اونم با قسط بندی که یه عمر طول میکشه!! در ضمن توی همه کشورهای که قوانین اسلامی حاکمه حتی عربستان و افغانستان ورود زنان به ورزشگاها هیچ منعی نداره. هیچ کسی هم نمیگه توی این کشورا زنا مهریه میگیرن پس نباید برن استادیوم!
۴ ۴
شیش ۹۶یا شیش ۵۲
دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۶:۲۸
اولا شقاق چه ربطی به گودرز داره ؟؟؟
حالا دری بری های مسیح علی نژاد و می ای اینجا به ما تحویل می دی ؟؟؟مگه حقوق خوندی که در مورد حقوق زنان نظر می دی ؟؟؟مگه بچه داری که در موردحضانت اظهار نظر می کنی ؟؟؟به قول خودت مگه از ساز و کار های تایید قانون حمایت خانواده خبر داری که می ای نظر می دی؟؟؟شما که ازت پرسیدن چرا اعتراض نمی کنی به سانسور جوابت چی بود؟؟؟؟
من از ساز و کار تایبد کامنت ای اسپورت حبر ندارم
...بعد جالبه...اقای خانواده باید نفقه بچه رو بده حضانت با خانم باشه....خدایی ما مردها از خدامونه که حضانت بیافته گردن شما زنها که مجبور باشین خرج بچه رو بدین..بفهمید چقدر سخته....بعد اجازه دختر باکره دست ولی قهری اش ه..اگه ولی قهری نداشته باشه یا باکره نباشه..نیاز به اذن ولی نداره و اگر هم دادگاه تشخیص بده اجازه ازدواج و به دختر می ده بدون اذن ولی...شما دختر ۴۹ ساله رو می گی اما دختر ۱۶ ساله رو نمی گی که بدون اذن پدر ازدواج کنه
بعد چه دلیل داره یک مادر یا همسر بدون اجازه همسرش از کشور خارج بشه...پس مسعولیت مادرری و همسری چی میشه..طرف بدون اجازه همسرش کله بکنه از کشور فرار کنه...قابل توجه شما بی سوادها حقوق مدنی ما تو دوران رضا شاه نوشته شده ونه حکومت اسلامی فعلی..وتغیرات تو این چند ساله اندک شده مثل اجازه گرفتن از همسر بابت ازدواج دوم
.
.
بعد به قول خودت خیلی از سایت ها خط قمز های شدید تری از ای اسپورت دارن...خیلی از کشور ها سخت گیر تر از حکومت ایران هستن مثل عربستان
پس تو حق اعتراض نداری
بعد این چرت و پرت های که به مهریه ربطش,دادی سر کدوم یک از اینها زنان می افتن زندان
ایا سزاواره که به خاطر اختلاف خانوادگی جوانی بره زندان ؟؟؟ایا شما برادر نداری ؟؟ایا برای فرزند پسر خودت این اتفاق بیافته تو خوشحال میشی می گی زن ه رفت حقش رو.گرفت ؟؟؟؟؟
.
۹
غازی فرزاد مهریار
دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۶:۴۰
اولن مهریه ۱۱۰ تا بابت کسی ه که اعسارش تایید بشه...بعد تازه باید ۵ تا نقد بده تا قسط بندی بشه..یعنی ۵ میلیون....الان اینها رو بذار گنار هزینه عروسی اجاره خونه...۴ تا کالا بزرگ که مدش,کردین به اضافه سرویس طلا...بعد خانم وظیفه‌اش چیه هیچی....تولید مثل....آشپزی هم که ماشالا دخترهای امروزی بلدم نیستن...تازه اگه زنی حتی خدای نکرده خیانت هم بکنه و حتی بابت اون سنگسار هم بشه
باز مهریه اش و می گیره....
نمی دونم چرا مثلا زنی که لغزش داشته باید مهریه ام بگیره من موندم....
این مطالب که می گید مشخصه از روی ناآگاهی مطلق شما نسبت به حقوقتونه
پس اگه از چیزی آگاهی ندارید الکی کلی گویی نکنید
۹
Ava_8689
دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۸:۰۸
خداروشکر این کامنتهای من داره باعث میشه دستکم هویت یه نفری که تاحالا با چند اسم مختلف کامنت میذاشت توی سایت مشخص بشه...برای اگاهی از حقوق زنان مگه حتما باید توی رشته حقوق درس خونده باشی. حقوق زنان توی این کشور می دونم چون اینجا به دنیا اومدم بزرگ شدم حقوقم رو با همه وجود می دونم. از هر زن باسواد دیگه ایی هم بپرسی از حقوق نصفه نیمه اش توی این کشور خبر داره و همشونم لزوما رشته حقوق نخوندن. قوانین فقهی و جزایی این کشور مشخصه. از نطراتت که میگی چه دلیلی داره زن از کشور خارج بشه کاملا مشخصه یه دویست سیصد سالی دیر به دنیا اومدی !!! این افکار که زن باید صاحب اختیار و ولی و قیم باشه همگی دوره اش گذشته. ودر آخر از عربستان نام بردی محض اطلاعت باید بگم همون کشور قرون وسطی ایی هم دستکم با ورود زنان بع ورزشگاها مشکلی نداره در واقع اینجا تنها نقطه دنیاس که ورود زن خودی و هم وطن نه بیگانه رو به ورزشگاه ممنوع کرده
۲
تيمور
دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۸:۲۰
در جواب "شيش ..." و "غازي..."
در شأن من نيست كه اينقدر دارم رو كامنتهاي چرت شما ريپلي ميكنم. كسي كه هرجا از بحث كم مياره آوا٨٦ رو به خاطر حقوقدان نبودنش، فرزاد مهريار رو به خاطر قاضي نبودنش و برزو رو به خاطر سن كمش مؤاخذه ميكنه و خودشو عقل كل ميدونه!
كسي كه كامنتهاش پر غلط املاييه و تو همه كامنتهاش به سانسور معترضه!
شما كه ميخواي سانسور نباشه كامنتها برو يه پيج فيسبوك(ورزشي، سياسي، خبري و...) پيدا كن اونجا با ٤ تا ادم مث خودت دورهمي كامنت بذاريد!!
الان همه ي ما پسرا از تعداد زندانيان مهريه اطلاع داريم! و اينو خوب ميدونيم كه مهريه رو هم دادند و هم گرفتند! الان اگه من برم زير سند مهريه رو امضا كنم و بعدا به دردسر بيفتم فقط بايد به خودم لعنت بفرستم!
هنوز مجردم و با افتخار ميگم كه "فعلا" توانايي اداره ي يه زندگي ٢ نفره رو ندارم مهريه اش كه بماند!
اتفاقا شما و نويسنده ي اين مطلب (رسول بهروش) داريد ... رو ربط ميديد به شقايق!
اينكه دخترها به سانسور كامنتهاي اي اسپورت(طبق نظر شما) اعتراض نكردند و براي زندانيان مهريه كمپين درست نكردند (طبق نظر رسول بهروش) چه ربطي به استاديوم رفتنشون داره؟
گروكشيه؟
۳
فقط پرسپولیس
دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۲:۴۷
لایک. اون قسمتش که مربوط به خودنمایی یه تعداد روشنفکرنما بود عین واقعیته. خوب نوشتی
۴
عليرضا
دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۲:۴۹
شايد ورود خانم ها مهم ترين اولويت خانم ها نباشه ولي دم دست ترينشونه. مطالبه اي كه رسيدن بهش ميتونه باعث انگيزه جامعه بشه براي درخواست هاي جدي تر و مهم تر. كم درباره موضوعاتي مثل سربازي و غيره كمپين ساخته نشده و نشون ميده كه جامعه يك بعدي فكر نميكنه
در ضمن اين حجم درخواست ورود زنان به ورزشگاه همون طور ك نويسنده گفته تا ب حال اينقدر جدي پيگيري نشده بود. پس نشون ميده اين درخواست فراتر از روشنفكرنمايي و نمايش متمدن بودنه.
۲
میم
دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۲:۵۷
فقط میشه رو این متن بی سر و ته و توجیه‌گر بالا آورد، امیدوارم انقدر باشه که بوی تعفن رو حس کنی. البته از نویسنده‌ای اکه «روشنفکر» رو به عنوان فحش استفاده میکنه و ااعتراضای اخیر بنظرش روشنفکربازی و روشنفکرنمایی میاد، انتظاری نیست. یاد ا.ن افتادم که میگفت آیا مشکل ما موی جوانان ماست؟ به ظاهر دغدغه‌های مهمتری داشت ولی دیدیم کثافتی که به وجود آورد.
همیشه علیه هر اکت اجتماعی میشه افاضه کرد که نه الان وقتش نیست، ما کارهای مهمتری داریم.
مثل این که تلوزیون و اینترنت رو جمع کنی و در خونه‌ها رو هم قفل بزنی بعد بپرسی تو جامعه‌ای که بیکاری و رکود و مشکل مهریه وجود داره، آیا مشکل ما تلوزیون دیدن و از خونه بیرون رفتن زنان ماست؟
جامعه‌ای که چنین توجیه‌گران آسمون ریسمون‌بافی داره باید هم برای بدیهیترین حق‌ها جنگید و اعتراض کرد و بهش نرسید.
۴ ۱
تيمور
دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۶:۱۷
واقعا فضاي رسانه نبايد دست بعضي ها باشه.
با امثال اينها انتظار داريم مشكلات كشور حل بشه!!!
كل يادداشت در مورد اين بود كه حالا كه مشكل مهريه و سربازي حل نشده مشكل استاديوم رفتن خانم ها هم نبايد حل بشه!
اومده ميگه كلا ١٠ نفر پشت در ورزشگاه بودند! اصلا شما بگو يك نفر!! اينكه زن سوري رو راه بدن اما دختر ايراني راه ندن خيلي زشته. ديگه ماسمالي نكنيد شما!!
يه بار ازادش كنين بليط فروشي رو ببينيد چند تا دختر مبرن استاديوم! مطمئن باشيد خيلي خيلي بيشتر از ١٠ نفرند.
۵
احمد
دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۳:۰۳
مشکل فضای بد تو استادیوم ها نیست. اگه این بود که میگفتن همه فقط با خانواده شون میتونن بیان و دیگه کسی جلوی خانواده خودش فحاشی نمیکرد. این حرفا همش بهونه اس.
۳
پرسپولیس واقعی
دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۳:۵۱
در تایید و تاکید نظرآقا بهزاد
برای شما می توانم دهها الویت بشمارم که از استادیوم رفتن آقایان هم مهمتراست.
دهها و صدها الویت وجود دارد آقاجان ، آقای نویسنده
اگر مردی حاضراست با مهریه ی بالا رضایت زنی را جلب کند ، مهریه ای که توان پرداختش را ندارد ، یک دروغی در کار است ، هرچی هست عشق نیست ، پس آقا می خواهد خرش از پل بگذرد بعد می بزند نمی گذرد.

تو جناب نویسنده ، خودت برای استزفای کدام حق مردانه ات ، اقدامی کردی
حتی اگر ادا باشد ادای خوبی است ، این روشنفکری ،حداقل از ادای بهتر فهمیدن بعض نویسنده ها بدتر نیست.

واقعا چون آقایان نمی توانند جلوی دهان خود را بگیرند تاوانش را باید شخصیت و آبروی جهانی مملکتی پس دهد،
در اتوبوس و تاکسی و مترو و هرجای دیگری بد اخلاقی صورت می گیرد، آن جاها هم باید بانوان ممنوع الورود شوند.

متاسفم که بگویم فکر میکنم و مطمئنم اگر امیر کبیر الان هم می بود، به حمام فین حواله اش می دادیم.
۶
پرسپولیس واقعی
دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۳:۵۵
اصلاح میکنم
"پس آقا میخواهد خرش از پل بگذرد ، می بیند نمی گذرد"

"استیفای حق مردانه ات"
۱
Rezaheydari
دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۵:۰۱
رسول بهروش فوق العادس
همیشه متن هاش عالیه
۳ ۱
تيمور
دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۶:۲۵
خيلي فوق العادست!
موقع سربازي رفتنش كه شده دق دليش رو سر دخترها خالي كرده!


۲
M13
دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۵:۵۰
مصایب پرشمار مهریه و چیزهایی شبیه آن به عادات و آداب خود مردم مربوط می‌شود و صددرصد ریشه اجتماعی دارد اما چون حرف زدن در این مورد خیلی روشنفكرانه به نظر نمی‌رسد و حتی ممكن است بوی تحجر و سنت بدهد، كسی لام تا كام سخن نمی‌گوید.
نویسنده ی عزیز تشکر میکنم از نگاه جسورانه و به شدت صحیح شما
متاسفانه امروز بخش زیادی از اندیشه ی افراد جامعه ی ما توسط لایک های اینستاگرامی ساخته شده صحبت کردن از حقوق زنان، آژادی های شهروندی و حیوانات خانگی و فیتنس و ماساژ و دم زدن از فرهنگ غرب.....اما هیچ کس تمایل نداره در مورد بیکاری جوان های تحصیل کرده، دو سال سربازی ... صحبت کنه چرا؟؟ چون روشنفکرانه و باکلاس به نظر نمی رسد متاسفانه در قاب زندگیبسیاری از ما، تفکر جاشو به ادای باکلاس بودن داده و به گونه ای از عدم حضور بانوان در ورزشگاه ها صحبت میشه ک انگار بزرگترین نیاز و الویت امروز جامعه ی ماست
۲
خاطره بازی العین
دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۵:۵۸
دقیقا مطالب درسته...اما اینکه فلان تجاوز پدربزرگ یا ناپدری رو به ورزشگاه ارتباط بدیم...وبعد این جنایت جنسی رو به فرهنگ سازی ارتباط بدیم مشخصه که نویسنده نا اشنا به این موارده....این جنایات وقیح نیاز به فرهنگ سازی نداره...اینها جنون جنسی ه..که باید در مان بشه نه فرهنگ سازی......
اما در اینکه این حمایت ها کلاس گذاری ه من با شما موافقم....تو همین سایت زرد اسپورت نگار انسان سالی یک بار افتاب بهش بخوره...زمانی مطلب می نویسه که زمی رو تو ورزشگاه راه ندن....
جالبه خانم هایی که اینجا به تبعیض اعتراض می کنن..بعد به سانسور اعتراض نمی کنن
نمونه واضح ش خانم اوا ۸۶..کع ادعا می کنه خبرنگار همشری جوانه
بعد ازش سوال کردم بعدلز ۶۰ بار...کلی گویی کرد ؛
من از ساز وکارهای تایید کامنت های ای اسپورت خبر ندارم!!!!!!!!!!!
,طرف به سانسور سایت بابت لونگ و شامپو اعتراض نمیی کنه بعد می گه من و بفرستین ورزشگاه شیر سماور بشنوم..و یا حمله حمله.....
به خدا این زنها رو ازاد بذارن..بعد چهار روز همون پاساژ گردی رو به ورزشگاه رفتن ترجیح می دن
تيمور
دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۷:۰۲
نگار انسان و اوا٨٦ چون مث شما بي تربيت نيستند و كامنتهاشون سانسور نميشه به سانسور اعتراض نميكنند.
ادعا نكردند كه واسه فحش شنيدن ميخوان برن استاديوم.
فقط ميخوان مث بانوان بقيه ي كشورها حق رفتن به استاديوم رو داشته باشند. همين
اصلا شايد بعدا هم استاديوم نرن فقط ميخوان اين ممنوعيت برداشته بشه.
حالا شما اومدي اين ٢ نفر رو به صُلّابه كشيدي كه شما كه به سانسور كامنتها اعتراض نميكني ... ميكني كه ميخواي بري استاديوم!
ديگه بايد بيان به شما هم جواب پس بدن؟
۴
AVA-86
دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۷:۰۵
جناب برزو یا خاطره بازی از العین شما نمی خوای بی خیال بحثت با بنده شی. من ادعای خبرنگاری برای همشهری جوان ندارم. بلکه هستم از اواسط سال 94 به تناوب مطالب مختلفی توی این مجله داشتم لینک یکیشم گذاشتم که البته توی یک سایتی نقل شده بود البته منبعش ذکر شده بود. اینکه شما زیر هر خبری میای در مورد من صحبت می کنی هیچ توجیه عقلانی نمی تونه داشته باشه
۱
تيمور
دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۷:۲۵
در جواب آوا:
"برزو" و "خاطره بازي با العين" يك نفر نيستند.
لطفا به برزو توهين نكنيد!
۲
برزو
دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۷:۵۵
در جواب AVA86
من با "خاطره بازي العين" هيچ صنمي ندارم.
ايشون هميشه تو كامنتهاش به سانسور اعتراض ميكنه و خودشو تابلو كرده تو سايت. از اين نظر ول كن شما نيست كه چرا شما به سانسور كامنتها اعتراض نكرديد؟
:)))
گپ و گفت ما زير همون مطلب تموم شد ولي ايشون شما رو ول نكرده.
منم بي احترامي اي بهتون نكردم فقط پرسيدم شما كه گفتين برم همشهري جوان بخرم تا بيشتر بشناسمتون خب نشناختم! كف دستمو كه بو نكرده بودم آوا اسم مستعار شماست!
من ديگه كارب با شما ندارم از اولشم نداشتم.
اينايي هم كه هنوز شما رو ول نكردن و هي اسم شما رو ميارن يا زير كامنتهاتون بهتون طعنه ميزنند اينا همشون يه نفره كه فقطم به سانسور معترضه و البته هركي كه به سانسور معترض نيست!
:))))
۲
AVA-86
دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۸:۲۷
جناب برزو امیدوارم همین طوری باشه که شما می گید اما هم شما و هم جناب خاطره بازی العین و هم شش تای 52 به یک سبک سیاق به بنده کنایه می زنن و ادبیات بسیار مشابهی داشتید.متاسفانه چون سایت امکان لاگین کردن و ساختن حساب کاربری نداره آدم نمی دونه هر بار با چه کسی طرف هست. حتی چند باری دوستان به اسم خود منم کامنت گذاشتند!
خاطره بازی العین
دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۹:۳۴
جناب تیمور خان شما یا زن هستی که با کامنت فیک می نویسی یا مشکل هویت جنسی داری انقدر زن...زن می کنی
البته خدا رو شکر عمل تغییر جنسیت تو کشور ما هنوز ممنوع نشده...شما اگر هم وسع مالیت برای عمل تغییر جنسیت نمی رسه شماره حساب بزارن هوادارن پول بریزن به حسابت....
اشماها شعور کافی برای درک ندارین یا دوست دارین خودتون به نفهمی بزنید...که من چی می گم و یا در مورد چی حرف می زنم
در ضمن مگه اوا ۸۶ خودش لال ه...که تو زبونش شدی..تیمور خانم
؟؟؟؟؟
خانم اوا ۸۶
شما مگه نگفتی که:من از ساز و کار تایید کامنت های ای اسپورت خبر ندارم پس اعتراض به سانسور ندارم ؟؟؟؟
حالا از ساز و کار حقوق خانواده خبر داری که در مورد حضانت و مهریه و حق مسافرت و حق طلاق نظر می دی ؟؟؟؟؟؟؟
من نمی خوام با شما در مورد حقوق خانواده بحث کنم....وقتی خودتون مثل مسعولین فکر می کنید چرا به مسعولین ایراد می گیرد ؟؟؟؟حتما انتظار داری تاج یا سلطانی فر برای جیغ کشیدن شما ها تو استادیوم میزهاشون و منافعشون و به خطر بندازن
اما شماها حاظر نیستین اعتراض خشک و خالی به سانسور جملات ساده مثل لیف و شامپو بکنید
اگه توهین تو سایت ناراحتتون می کنه
در مقابل شیر سماور و غیره که تو ورزشگاه ها داده میشه قراره چه کار بکنید
شما لژف کنید کلی گویی رو بزارید کنار در ضمن من و با برزو ابله مقایسه نکنید
۸
خاطره بازی العین
دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۹:۵۷
خانم اوای ۸۶
کلی گویی و خودش و زدن به کوچه علی چپ قبل از شما فقط توهم بوده
من دو ساعت و یه کتاب به شما کنایه می زنم
بعد شما همه رو ول می کنی به همشری جوان می چسبی....اصلا شما خبرنگار نه.....یه خانم خانه دار ...اصلا خانم مارگارت تاچر..اصلا بانو گلدن مایر
.....
بحث من چیز دیگه است...شما با این میزان هوش نمی دونم چرا می ای در مورد حقوق زنان نظر می دی
یابه خنگی زدنت عمدی ه ؟؟؟؟؟؟؟
بحث من عدم اعتراض شما و جوابی که دادین بود.....بعد شما می ای در مورد برزو و خبرنگاری حرف می زنی ؟؟؟؟بعدم لطف کن با کامنت تیمور نیا اینجا چرت بنویس
اگرم تیمور نباشی....برای من تیمور یک زنه
البته تیمور افتخار می کنه زن باشه
اگه زن بودن و برای خودش توهین حساب نکنه
۸
Ava_8689
دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۲۰:۳۱
عجب تابه حال با انسانهای چندشخصیتی روبه رو نشده بودم که خداروشکر اینجا دیدم . در مورد اشاره به خبرنگاری من گفتی که البته ربطی به این بحث نداره اما وقتی شما و یکی دوبارم برزو منو مسخره کردین لازم دیدم ازخودم دفاع کنم. وگرنه چرا من ادعای دکتربودن یا جراح بودن ندارم؟؟؟ ادعای چیزی و دارم که هستم. در مورد سانسور جنابعالی چون تاحالا توی هیچ رسانه ای کار نکردید متوجه معیارهای کار رسانه ایی نمیشید . وگرنه منم بارها کامنتهایی گذاشتم که آی اسپورت تایید نکرده.حقوق خانواده زنان و حتی کل حقوق فقهی و جزایی کشورم هم توی نت موجوده هم توی کتابای مختلف. وقتی هم یه زن باشی خواه ناخواه درک می کنی حق چی داری و چی نداری. لزوما نیازی نیست حتما در رشته حقوق درس بخونی. در اخر هر مردی اگه دستکم با یکی از زنای خانواده اش بره استادیوم دیگه به خودش اجازه از فحاشیای که شما نام بردید رو نمیده
خاطره بازی العین
دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۲۱:۳۲
اولن بنده الن هم شما رو مسخره می کنم...نه به خاطر خبرنگار بودنتون..به خاطر دیدگاه مسخرتون
....این که همیشه عذر بدتر از گناه می ارید نه من گوشام درازه نه دهنم پستونکه
خود شما می گین کامنت گذاشتین تایید نشد چرا؟؟؟خوب اون کامنت چه ایرادی داشت ؟؟؟شما هم توهین کردین ؟؟؟؟
من تو مطالب شما حتی جملاتی مثل ابله هم ندیدم
...بعد شما که حقوق نخوندین تو دادگاه خانواده شرکت نکردین....چی درمورد حقوق زنان اظهار نظر می کنید.؟؟؟پس باید حداقل چیزی رو بدونید...بعد خود شما مگه کتاب حقوقی خوندین ؟؟؟بعد کتاب های حقوقی جملات قانونی اش و برای فهمیدن باید اصطلاح حقوقی رو بلد باشی قاعده فقی رو بدونی....که می دونم بلد نیستی
بعد جالبه می گی چون تو خبرنگار ورزشی بودی اعتراض نمی کنی
پس اون زن نماینده مجلس هم می گه من به حقوق زنان اعتراض نمی کنم چون فلان و بلان....چه تفاوتی بین شما دوتا هست ؟؟؟؟
این سانسور نبوده....قبل از بازی با العین...بعد از اون شروع شد مثلا فندک که من نوشتم سانسور شد ؟؟؟چرا باید سانسور بشه ؟؟؟؟
البته ما نیازی به اعتراض شماها نداریم..فقط دارم مسخره می کنم این دو رویی و حقه بازی رو...ازاده نامداری بودن رو..الهام چرخنده بودن رو
..کسانی که به ازادی بیان احترام می زارن و فکر باز دارن می تونن به ارتجاع گیر بدن
۶
AVA-86
دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۲۲:۳۱
جدا بحث کردن با آدمی مثل شما مثل آب توی هاون کوبیدنه. شما از کجا می دونی زندگی من چطوری گذشته و یا اصلا به چی اعتراض کردم و به چی اعتراض نکردم. در مورد قانونم چشم دارم دوبرم رو می بینم از قوانین اجرا شده برای زنا خبر دارم. با خیلی هاشم زندگی کردم. یعنی به نظر شما فقط کسانی که سر اصطلاحات فقهی در میارن می تونن بفهمن قانون چی میگه؟؟ بعدم گفتم از سیستم سانسور و خط قرمزهای آی اسپورت خبر ندارم شما بارها مسخره کردید. اما حقیقت همینه. ممکنه توی یه سایتی یه سری فحش ها خط قرمز باشه یه روزنامه دیگه حرفهای که رنگ بوی سیاسی دارند. و جاهای دیگه هم مطالب دیگه به همه اینا وقتی خط قرمزهای قانونی رو هم اضافه کنید متوجه می شید که یه رسانه چه سایت باشه چه روزنامه چه کار سختی داره. برای همینه که خیلی از سایت ها بی خیال بخش کامنت شدند و کلا بستنش. تقریبا میشه گفت آی اسپورت تنها سایت ورزشی هست که سخت گیری خیلی کمتری نسبت به بقیه توی درج کامنت ها داره البته اگر امثال جنابعالی خرابش نفرمایید
شیش ۹۶یا شیش ۵۲
دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۶:۰۹
نویسنده منظورش چیه من سر در نیاوردم...اما شاید اینه که فقط ورود زنها نباید دغدغه باشه...در کنار اینها چیزهای دیگه هم دیده بشه
بی شک یاده محموتی خدا بیامرز افتادم توانتخابات ۸۴ می گفت ایا مساله ما اینه؟؟؟؟؟؟؟
هر چیزی جای خود...اما خدایی سایتی باید از ورود زنان حمایت کنه که فکرش باز باشه...نه دلالهای سانسور و باج گیرها ومزدوران منصور یان......شما اقای بهروش
لطف کن این روشنگری ها رو برای سردبیر تون نگه دار
هر وقت برای سانسور نظر سنجی گذاشتین یا سانسور های الکی رو حذف کردین صلاحیت پیدا می کنید در مورد ورود زنان یا مهریه و تجاوز پدر بزرگ نظر بدی....نه وقتی خودت تو محیط بسته فضای مجازی سانسور راه انداختی نظر سنجی هم نمب کنی
۹ ۳
تيمور
دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۷:۱۲
اونقدر از استقلال نفرت داري و اونقدر خوددرگيري داري كه زير مطلبي كه جاي كري خواني نيست ميخواي از فضاي اسم پروفايلت هم براي رو اعصاب رفتن استفاده كني اونقدر تو سايت تابلو شدي كه با اسامي مختلف و تو تمام كامنتهات به سانسور اعتراض ميكني تا اينجوري القا كني كه تعداد زيادي از مخاطبان سايت با سانسور مخالف اند!
خب حرفتو بزن؟ چي ته دلت مونده كه سانسور جلوشو گرفته؟
بگو خودتو راحت كن!
والا بيست تا كامنت زير هر مطلبي ازت منتشر ميشه تو همشم داري به سانسور اعتراض ميكني!
فحش ناموسي ميخواي بنويسي و تاييد نميشه؟
بابا حرفتو بزن! با كي كار داري؟ عليمنصور كچله استقلال كيسه است؟ كيسه ٦ تا خورده؟ ديگه چي؟ هرچي حرف داري بزن اينقدر خودازاري نكن!
ادم دلش برات ميسوزه!

۲
شیش ۹۶یا شیش ۵۲
دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۹:۱۸
در جواب تیمور لیس
....جناب تیمور خان یا شیپور خان شما بیشتر به لیس زدن علاقه داری...یا به قول رسول بهروش ژست روشنگری می گیری یا یه زن هستی که با کامنت مرد داری مینویسی
اول این سایت ورزشی ه...دوما شما اگه مشکل روانی داری بیمارشتان روزبه برای دکور نساختن
بعد از ما ایراد می گیری چرا به سانسور اعتراض می کنیم..فحش خوار مادر می دیم ؟؟؟
پس حق نداری و صلاحیت ندارین در مورد رفتن به ورزشگاه حرف بزنید...چون حتما می خواین هنجار شکنی کنید....بعد شما که ما رو به فیس بوک حواله می دی...ما هم شما رو به خروج از ایران حواله می دیم...شما هم اگه ناراحتی زن ها این جا حق ندارن از کشور برو بیرون
بعد همین فحش خوار مادر تو ورزشگاه هست حالا چند نفر می خوان بگن کیسع یا لونگ مگه اسمون به زمین می اد....؟؟؟؟؟؟
شما دقیقا یک روشن فکر نما هستی,...نه یک روشنفکر....ما مخالفت با رفتن یا نرفتن زنان به ورزشگاه نداریم...حرف ما چیز دیگه است
حرف امثال من اینه شما هم مثل همون ادم هایی فکر می کنید که ورود زنان و به ورزشگاه ممنوع کردن...وقتی مثل اون ها فکر می گنی پس صلاحیت نداری ادعای متمدن ها رو در بیاری.....
۸
شیش ۹۶یا شیش ۵۲
دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۹:۴۵
در جواب تیمور
کامنت دوم
اگه حرف های ما رو تایید می کردن ما نیازی نبود به سانسور اعتراض کنیم
بعد شما تا دیروز کجا بودی یک دفعه ظهور کردی ؟؟؟؟
معلومه کامنتت فیکه
هیچ وقت هم فحش خوار مادر کسی قرار نبود بگه...وقتی سایت بعد از باز بینی منتشر می کنه...هر کسی که فحش خوار مادر بده مثلما منتشر نمیشه
این سانسور بعداز حماسه العین راه افتاد
بعد چیزهایی سانسور شده که حتی تو رسانه میلی هم سانسور ش نکردن...اونم به بهانه توهین
......بعد شما اگه دوست داری خود ارضایی کنی صابون گلنار بقالی سر کوچت داره
برو بخر
۸
یکی از 15 زنی که مقابل استادیوم رفته بود
دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۶:۱۹
اگر حمایت مردان از ورود زنان به استادیوم روشنفکر نمایی (با همین لحن و نگاه منفی که شما از این واژه یاد می کنید) باشد خودتان مقدمه متن را طوری شروع کردید که دقیقا جزء همان مردهایی هستید که در ظاهر برای ورود زنان به استادیوم سرشان را به نشانه تایید تکان می دهند اما در ادامه حرف ها و کلماتشان بوی تعفن مرد سالاری می دهد . مردسالاری که از گرفته شدن بخشی از سهمشان می ترسند و اگرچه در ظاهر نشان نمی دهند اما در باطن برای اینکه زنی یکی از 100 هزار صندلی اش در آزادی را نگیرد، خودش را به در و دیوار می زند، صغری و کبری می چیند.
به خاطر همین همه چیزخواهی مردانه تان است که می گویید زنان باید اول همه مشکلات خودشان و بعد همه مشکلات مرد ها ( قبول کردن مهریه های سنگین) حل کنند بعد به فکر حق حضورشان در ورزشگاه باشند. اصلا مگر شما کی هستید که برای حل کردن مشکلات اولویت تعیین می کنید؟ اصلا مگر زن بودن عضویت در یک حزب است که همه شان باید از یک دستورالعمل پیروی کنند. برخی از زنان دغدغه ورزشگاه دارند و به استادیوم می روند، برخی دغدغه حق طلاق برخی دغدغه خشونت. اما خب به شما حق می دهم آنقدر در دایره تنگی زندگی می کنید که فعالیت زنان در زمینه های دیگر را ندیده ااید.
نوشته اید که مردان فقط از رکود و بیکاری رنج دیده اند. به نظرم گاهی از لانه کوچکتان بیرون بیایید و اطراف را نگاه کنید.اصلا کاری به زنان شاغلی که در دوران رکود اولویت همیشگی کارفرما برای اخراج و تعدیل نیرو بوده اند ندارم، فقط به هزاران زن سرپرست خانوار فکر کنید. اصلا از این لانه کوچکی که دور خودتان است بیرون هم نیامدید، نیامدید؛یک سرچ گوگل کنید کافی است برای اینکه زنان را هم ببینید بعد برایشان نسخه بپیچید. اینکه من حق حضورم در یک مکان عمومی را عقب بیاندزام، چون زنانی هستند که مهریه سنگین می گیرند یا چون هنوز حق طلاق نگرفته ام فقط نشان دهنده یک چیز است: اینکه از کم شدن سهم مردان در آزادی نگرانید. ترسی تاریخی از ابتدای جنبش زنان در بین مردان وجود داشته.
۳ ۲
خاطره بازی العین
دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۷:۰۳
ذارت
شما زنان هیچ جنبشی ندارید..مردان واقعی زنان پشمرگ کرد کوبانی هستن....اونها با زامبی ها جنگیدن نه دخترکانی که تمام دغدغه شون جراحی بینی و داشتن دوست پسر لاکچریه....دخترانی که انتخاب براب ازدواج شون ماشین شاسی بلند و یا قد بلنده اقای داماد ه...نه شغل و شخصیت اجتماعی و رفتار...
خدایی پولدار شدن قشر وکلای کشورمون مدیون جنبش شماست...شماها نبودین وکلا باید تو جوب می خوابیدن و کارتون خواب میشدن
....خیلی از شما خانم ها تو همین سایت انتظار دارین اقایون همراهیتون بکنن..از تحریم ورزشگاه گرفته تا شورش مقابل حکومت....
حالا خدایی شما کجاها همراهی کردین برای حقوق حداقلی ؟؟؟
من تو همین سایت از خانم ها پرسیدیم...البته خانم آوا ۸۶ که ادعا می کنه خبرنگار م هست که چرا یک بار به سانسور اعتراض نکردی...بعد از هزار بار سوال پرسیدن یک جواب کلی داد من از ساز و کار گامنت های ای اسپورت خبر ندارم
.

من مخالف ورزشگاه رفتن خانم ها نیستم..من مخالف عافیت طلبی ام اینکه ما فقط,بع فکر حقوق خودمون هستیم..مهم این باشه که کار دلخواه ما پیش بره..من خودم حتی دوست ندارم مثلا پرسپولیس با داوری برنده بشه یا استقلال با داوری بازنده...چیزی که غلطه غلطه امز برای همسایه است فردا برای منه
ماها باید طرفدار حق باشیم نه اینکه چون به ما ربطی نداره از کنار حق تضعیع شده دیگران بگذریم
۸
برزو
دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۸:۲۹
خانم آوا٨٦ داشت با من حرف ميزد شما بيخود خودتو انداختي وسط اون بحث . تا از الان تا انقلاب مهدي ايشون رو به خاطر خبرنگار بودنش بازخواست كني و اعصابشو به هم بريزي :/
اگه من مسئول كامنتها بودم كلا نميذاشتم كامنت بذاري
تهمینه
دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۶:۲۲
متاسفانه نویسنده شدیداً مرتجع متحجر هست!
1- این جمله کلیشه ای که "مسائلی مهم تر از این باید دغدغه زنان باشه" صرفاً به جهت سرکوب خواسته های ماست!
2- اتفاقاً زنان و مردان روشنفکر(که نویسنده به اونا کنازه میزنه!) دنبال تغییر قوانین ازدواج هم هستن. یعنی حذف مهریه و حقوق برابر مثل چیزی که در ممالک متمدن رایج هست. اتفاقاً سر اون مسائل هم یه عده میگفتن "دغدغه های مهمتر داشته باشید!". ضمناً اون کسی که قانون مهریه و زندان برای مهریه رو گذاشته ما زن ها نبودیم!
3- برادر و پدر من که مدافع ورود زنان به استادیوم هستن از دهه 60 تو استادیوم ها بودن. پس حکم شما نه لزوماً درست هست و نه اصلاً قابل توجه! چشمتون رو باز کنید. به جز ایران و عربستان همه جای دنیا زنها میتونن برن فوتبال مردها رو ببینن. تجدد ستیز نباشید!
۴ ۲
خاطره بازی العین
دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۷:۰۵
شما خانم ها تا دیروز کجا بودین ؟؟؟؟؟یک دفعه ای ظهور کردین؟؟؟؟؟
۸
تيمور
دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۷:۲۹
كاش اميرپور كامنتهاي اين رو منتشر ميكرد ببينيم حرفش چيه
۳
masoud
دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۶:۳۳
واقعا این متن منطقی و واقع گرایانه و به دور از شعار و سیاست ٬از ای اسپورت بود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟،باورم نمیشه
۴ ۱
تيمور
دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۷:۵۸
اشتباه لايك زدم.
اولش فك كردم داري طعنه ميزني بعد ديدم نه، جدي نوشتي انگار!
بالاخره كسي كه طرفدار معجزه ي هزاره سوم هست (واقعا مشكل كشور ما اينه؟ يعني مشكل جووناي ما اينه؟ ) بالاخره بايدم از اين متن خوشش بياد!
۱
moradi
دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۶:۳۶
آفرییییین.در طول تاریخ همواره مردان هر جامعه بیش از زنان به دنبال پدیده فمینیسم بوده اند.چرا و به چه علت؟حتما همه شما پاسخ را می دانید.
۱
پرسپولبس واقعی
دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۷:۵۴
باریکلا تیمور
واقعا دمت گرم
۴
عرفان
سه شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۶، ۰۲:۰۲
شر و ور نمیخواد بگی به شما ربطی نداره که کسی که اومده استادیوم کی میخواد برگرده خونش که حالا ایمن سازیرکنی شما تو این متنت جوری مینویسی که انگار زن جنس دوم است و ما باید اونو راهنمایی کنیم در صورتی که هر زن مثل یک مرد میتونه تصمیم واسه خودش بگیره
حمید
سه شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۶، ۰۴:۳۴
راه رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی از گیسوی پریشون همین پری روهای توی کوچه و خیابون میگذره!!
.
حتی تندروترین حامیان حقون زنان هم ممکنه با این جمله مشکل داشته باشند. شما هم به احتمال 99 درصد با این حرف مخالفین. پس بزارین بیشتر توضیح بدم تا قضیه روشن شه.

دخترا در مقایسه با پسرا اصلا نمیدونن فوتبال چیه! قبول!
هیچ علاقه ای هم به فوتبال ندارن. باز هم قبول!
مساله حضور زنان از جهاتی که شما گفتین هزارمین مساله مهم کشور هم نیست. باز هم قبول!

اما ....
دوستان عزیز. اگر شما پای حرف یک جامعه شناس بشینین حتما بهتون میگه که عصر مدرن (قرن بیستم به بعد) مهمترین شاخصه اش حضور پر رنگ زنان در اجتماعه. حضور به اشکال مختلف! در عصر مدرن تقریبا هیچ چیزی به اندازه حضور زنان در جامعه جهان دنیا رو زیر رو نکرد. فرهنگ جوامع رو به جلو برد! اقتصاد رو زیر رو کرد. دموکراسی رو دوباره تعریف کرد. و انسان بودن رو از طریق تقویت حس همنوع دوستی ارتقاء داد. روی جمله آخرم دو باره تاکید می کنم، انسان بودن رو از طریق تقویت حس همنوع دوستی ارتقاء داد.
به عبارت دیگه ما مردان و صاحبان سنتی قدرت (ودر کنار عده زیادی از زنان) وقتی بتونیم همسران، زنان، خواهران و مادران خودمون رو با در جایی مثل ورزشگاه تصور کنیم داریم انسانیت خودمون رو تقویت می کنیم. در اینجا زنان مساله فرعیه. مساله اصلی اینه که مردان (و اون عده از زنانی که شبیه همین مردان فکر می کنن) کجای کارند؟ چقدر مسائل رو به صورت عمیق درک می کنن؟ چقدر از افکار پوسیده قرون وسطایی فاصله گرفتن؟ چقدر هنوز ذهنشون درگیر بحران دیدن یا ندین دو تار موی دلبرکی در کنج خلوت خیابانیست؟ چقدر مثل "ناظم الاسلام" خواستار حذف کلمه " دوشیزه" از سر در مدارس دخترانه هستند به خاطر اینکه "دوشیزه شهوت انگیز است"؟
قطعا جامعه ای که به حضور زنان در ورزشگاه بله میگه در گذشتن از این دوره تاریکی و جهالت راه بیشتری رو پیموده در مقایسه با جامعه ای که به حضور زنان نه میگه. جامعه ای که به حضور زنان در ورزشگاه بله میگه ذهنش به هیچ وجه درگیر مسائلی که در بالا اومد نیست و خب قاعدتا وقت بیشتری داره که به همه مسائلی که شما گفتین فکر کنه. به "گرفتاری ركورد و بیكاری و ورشكستگی كارخانه‌ها و قاچاق كالا كه تبعاتش عمدتاً مردان را به عنوان مسئول سنتی تأمین خانواده آزار می‌دهد تا رنج كهنه‌ای به نام خدمت سربازی اجباری و همگانی كه در ساختار اداری كشور ایران به مسئله‌ای لاینحل می‌ماند".
اینهایی که نام بردین همش حاصل مدیریت قشری از جامعه بر کشوره که بزرگترین مساله شون هنوز هم گیسوی پریشون همین پری روهای توی کوچه و خیابونه. خب پس دوباره رسیدیم به همین گیسوهای پریشون. و در مواجه با اون یا چشم می بندیم و می شیم مثل همون آدم هایی که فکر می کنن دوشیزه ها نباید به مدرسه بروند چون شهوت انگیزند و همه دنیا و اخرتمون میشه دیدن یا ندین گیسو های پریشون و فراموش کردن همه مشکلاتی که نام بردین یا هم چشم باز می کنیم، برای لحظاتی توی دلمون زیبایی مخلوق و خالق رو تحسین می کنیم، ازش می گذریم و بقیه مشکلاتمون فکر می کنیم. به "گرفتاری ركورد و بیكاری و ورشكستگی كارخانه‌ها و قاچاق كالا كه تبعاتش عمدتاً مردان را به عنوان مسئول سنتی تأمین خانواده آزار می‌دهد تا رنج كهنه‌ای به نام خدمت سربازی اجباری و همگانی كه در ساختار اداری كشور ایران به مسئله‌ای لاینحل می‌ماند".
فکر می کنم حالا دیگه متوجه منظورم شدین وقتی که گفتم:
راه رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی از گیسوی پریشون همین پری روهای توی کوچه و خیابون میگذره!!
خدایا ما رو هر لحظه بیشتر از از این سعادت دنیوی و اخروی بهره مند بفرما، در ورزشگاه، در کوچه وخیابان، سر کار، و...!
آمین
۱
رامین
سه شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۶، ۱۱:۴۱
تیمور خداییش بهت حسودیم شد ... چقدر بی کاری تو خدا وکیلی
۲ ۲
من از بيمارهاتون معذرت ميخوام
سه شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۶، ۱۷:۴۶
كه پشت در مطب صف كشيدند تا نوبتشون بشه :)))
۱
و شما اينجا تو آي اسپورت
جمعه ۲۴ شهریور ۱۳۹۶، ۱۸:۴۳
دارين كامنت ميذارين
به اشتراک بگذارید
لینک مطلب
x
بیشتر