فهرست
چرا حذف ۹۰ به مردم مربوط نیست؟
چرا حذف ۹۰ به مردم مربوط نیست؟

چرا حذف ۹۰ به مردم مربوط نیست؟

آی اسپورت - سر بزنگاه‌های سیاست‌زده، عادل فردوسی‌پور با نود که برنامه‌ای مختص به فوتبال ایران بود طوری بازی می‌کرد که انگار از جریان اصلی و حاکم در صدا و سیما منفک است. این تصویر باب میل مخاطب بود و عادل با پرداختن به جزئیاتی و گاه با یک طعنه یا اشاره به وضوح بیشتر آن کمک می‌کرد. برای همین، از جایی به بعد، مخاطب نود الزاماً مخاطب حرفه‌ای فوتبال نبود، بلکه تماشاچی «نودِ عادل» بود؛ مخاطبی که لابلای آیتم‌های برنامه، نریشن‌ها، کلمه‌های مجری‌ و حتی نظرسنجی پیامکی، دنبال اشاره‌ها می‌رفت تا هرجا!

بازی با خط‌قرمز سیال، سلیقه‌ای و دقیق تعریف‌نشده صدا و سیما، انگار که بخشی از سرگرمی عادل و هم عامل مهمی برای جذب مخاطب عام شد. این همان شعبده جعبه جادویی در مقیاس جامعه ایرانی است، که از هر پدیده‌ای، آن‌چه را که دوست دارد باور می‌کند، و نه الزاماً چیزی که حقیقت دارد.

تعامل مدیران سازمانی و تصمیم‌سازهای غیرسازمانی اما موثر در سیاست‌های رسانه‌ رسمی با فردوسی‌پور، یک بازی دو طرفه و برد-برد بود؛ تلویزیون با یکی مثل عادل ظرفیت رسانه‌ای‌اش را به رخ می‌کشید و عادل با به هم زدن نظم ذهنی مخاطب از این رسانه، روز به روز محبوب، متمایز و شاخص‌تر می‌شد! و تماشاگر عام که انتخاب کرده باور نکند، مختصات برنامه ۹۰ با تمام حواشی و تفسیر خطوط نانوشته‌اش از گرامر فوتبال بیرون نمی‌رود.

حالا برویم به دیالوگی در جلسه فروغی و عادل که از روزهای پرمناقشه این دو درز کرده؛ وقتی که عادل پای محبوبیت ۹۰ و حمایت‌های مردمی را پیش می‌کشد و فروغی در جواب می‌گوید: «بگو همون مردم بهت آنتن بدن!»‌ فارغ از تأیید یا تکذیب این بگو مگو، تکلیف مردم مشخص است؛ هیچ! مردم به معنی مخاطب، که جذبش باید دغدغه اصلی مدیر یک شبکه تلویزیونی باشد، کارکردی جز برای طعنه‌زدن به ناکارایی‌اش ندارد و برای یک برنامه‌ساز، برگی برنده برای بردن یک مذاکره سرنوشت‌ساز.

از این منظر، ماموریت فروغی در برخورد با عادل، انگار گذاشتن نقطه پایانی هرچند موقت برای تفسیر‌های غیرمرتبط با فوتبال از ۹۰ بود و زدن مهر انقضا بر بازی منحصر به عادل با خط قرمز؛ جایی‌که امتیاز شکستن خط به اسم عادل ثبت می‌شد و دیگر شبکه سهمی از نرخ اعتبار و محبوبیت نداشت، و هم ذخیره یک پتانسیل همیشه برنده از برند برتر و فرزند همیشه وفادار این رسانه رسمی برای آینده! جایی در آینده که بیرون از دنیای ستاره مربع‌ها، ارزش‌افزوده، قرعه‌کشی‌ها و بخت‌آزمایی، عادل فردوسی‌پور می‌تواند یک‌تنه برای تلویزیون اعتبار و آبرو بخرد. آینده‌ای که با تغییر دوباره سیاست‌ها، جانشین فروغی با برگرداندن ۹۰ به آنتن، حس بزرگ پیروزی حق علیه باطل را برای مخاطب به ارمغان می‌آورد.

فرهنگستان فوتبال

 

 

۳۰۴۱ ۲  
آی اسپورت
2019-04-23 02:01:00
همچنین بخوانید:
نظر دهید

۲ نظر
مهدی
سه شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۰:۳۸
نویسنده در واقع به اشتباه عادل اعتراف کرده . عادل به چه حقی از یک تریبون ملی برای طیف سیاسی مطبوع خودش تبلیغ می کنه ؟ آیا حق طرفداران طیف رقیب ضایع نمیشه ؟مسلمه که هم طیفان عادل از این رفتارش خوششون میاد اما مگه طرفداران رقیب جزو مردم نیستند ؟ آیا یک مجری تلوزیونی حق داره شب انتخابات بگه به فلان کاندید رای بدین ؟آیا حق داره کاندید رقیب رو بکوبه ؟ یادمه قبل انتخابات شبکه ی چهار یک نماز جماعت پخش کرده بود که امام جماعتش رییسی بود . همین شماها بلوا کردین که تلوزیون به نفع اونها داره تبلیغ مکنه ( اونم از شبکه چهار که بیننده نداره ) . حالا انتظار دارین یک برنامه ورزشی ( اونم فوتبال که محبوب ترین ورزش ایران هست ) رو بدن به یک مجری که برای طیف خودش تبلیغ کنه و اسم تبلیغش رو هم میذارین شجاعت
۷
سلام
سه شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۱:۳۶
تلویزیون پررو و زورگو
۳
به اشتراک بگذارید
لینک مطلب
x
بیشتر