فهرست
بوندس لیگا رکورد می‌شکند؛ ما هیچ ما نگاه!
بوندس لیگا رکورد می‌شکند؛ ما هیچ ما نگاه!

بوندس لیگا رکورد می‌شکند؛ ما هیچ ما نگاه!

آی اسپورت – برای سیزدهمین فصل متوالی، بوندسلیگا موفق شد در فصل ۱۶-۲۰۱۷، در زمینه گردش مالی رکوردشکنی کند. فوتبال حرفه‌ای در آلمان در این سال‌ها همواره سیر صعودی داشته و در فصل ۱۵-۲۰۱۴، با عبور از مرز ۳ میلیارد یورو گردش مالی، به رکورد ویژه‌ای دست یافت. هرچند در فصل ۱۶-۲۰۱۵ درصد این رشد کمی کاهش یافت اما در فصل ۱۶-۲۰۱۷ جبران مافات شد و اکنون گردش مالی در لیگ حرفه‌ای آلمان‌ها یعنی بوندسلیگا و بوندسلیگا ۲،  از مرز ۴ میلیارد یورو عبور کرد.

رشد چشمگیر ارزش مالی فوتبال حرفه‌ای در آلمان یک پیامد بسیار ویژه نیز برای این لیگ خواهد داشت و آن چیزی نیست جز افزایش رقم حق پخش. همانطور که می‌دانید، حق پخش مسابقات ورزشی و بخصوص فوتبال، بزرگترین درآمد باشگاه‌های جهان است به طوریکه عمدتاً ۶۰ تا ۷۰ درصد از هزینه‌های یک فصل باشگاه‌های بزرگ از این طریق تامین می‌شود. به لطف حق پخش بود که فوتبال آلمان به طرز چشمگیری پیشرفت کرد.

حق پخش؛ منجی بوندسلیگا

تقریباً یک سال پیش بود که فدراسیون فوتبال آلمان تایید کرد که از فصل ۱۷-۲۰۱۸ تا فصل ۲۱-۲۰۲۰، حق پخش تلویزیونی تیم‌های بوندسلیگا به ۴٫۶۴ میلیارد یورو افزایش خواهد یافت که نشان از رشد ۸۵ درصدی این رقم نسبت به آن زمان داشت. این بدان معنا بود که باشگاه‌های حاضر در بوندسلیگا، به جای دریافت ۶۲۸ میلیون یورو در هر فصل، ۱٫۶ میلیارد یورو دریافت خواهند کرد. حال با توجه به رشد چشم‌گیر و خیره‌کننده گردش مالی بوندسلیگا در فصل کنونی، قرارداد جدید حق پخش، با رقمی فراتر از انتظارها امضا شود. رقمی که می‌تواند لالیگا را به زیر کشیده و لیگ حرفه‌ای ژرمن‌ها را بعد از لیگ انگلیس، به دومین لیگ گرانقیمت جهان از لحاظ حق پخش تبدیل کند.  به این ترتیب بدون شک دیگر خرید بازیکن از بوندسلیگا کار آسانی نخواهد بود و احتمالاً  به زودی شاهد ریخت‌وپاش آلمان‌ها در بازار نقل‌وانتقالات باشیم.

 

1
1

کریستین سیفرت، رئیس اتحادیه فوتبال آلمان (DFL) در این رابطه می‌گوید: «آخرین گزارش اتحادیه، به خوبی نشان می‌دهد که با توجه به زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده، آینده به طور کامل به فوتبال آلمان تعلق دارد. فوتبال ما از شرایط بسیار خوبی برخوردار است و به پیشرفت‌اش در بین بزرگان فوتبال با قدرت ادامه می‌دهد.

دلیل پیشرفت مداوم فوتبال آلمان چیست؟

جرقه این پیشرفت سال‌ها پیش با سرمایه‌گذاری هدفمند ژرمن‌ها زده شد. تیم‌ها به جذب ستاره‌های بین‌المللی روی آوردند و در مقابل فروش ستاره‌های بزرگ‌شان به تیم‌های حاضر در سایر لیگ‌های بزرگ مقاومت کردند. این اقدامات هم‌زمان، موجب بالا رفتن میانگین تماشاچی‌های حاضر در استادیوم‌ها و البته بینندگان تلویزیونی شد. سیاست آلمان‌ها زود به بار نشست و اتحادیه فوتبال اروپا، تصمیم بر افزایش سهمیه لیگ آلمان به ۴ تیم برای حضور در لیگ قهرمانان اروپا در سال ۲۰۱۲ گرفت. دیگر کسی از فوتبال ماشینی و کسل‌کننده در آلمان سخن نمی‌گفت و هر چه می‌دیدم فوتبال زیبا، روان و تماشاگرپسند بود.

سرمایه‌گذاری‌ها روز به روز در فوتبال آلمان افرایش پیدا کرد و حامیان مالی مطرح جهان همچون آدیداس، پوما، نایکی و غیره، قراردادهای قابل توجی با باشگاه‌های حاضر در بوندسلیگا امضا کردند. قراردادهایی که باعث شد حتی تراز مالی قعرنشین بوندسلیگا در پایان فصل نیز مثبت شود آنهم با سودی قابل توجه. این روند ادامه پیدا کرد و اکنون کار به جایی کشید که میزان افزایش درآمد باشگاه‌های آلمانی، حتی از رقم رکوردشکن اسپانسریگ بازی‌ها (۸۵۰ میلیون یورو) نیز پا را فراتر گذاشته. برای درک بهتر این موضوع بد نیست به این نکته اشاره کنیم که رقم اسپانسریگ بازی‌ها در فصل ۱۶-۲۰۱۷، نسبت به فصل قبل ۱۰ درصد افزایش داشت و با این حال، ژرمن‌ها درآمد بیشتری از سایر حوزه‌ها از قبیل فروش محصولات، تبلیغات محیطی، بلیت‌فروشی و البته نقل‌وانتقالات، کسب کردند که در این بین افزایش ۳۰ میلیون یورویی حق پخش را نیز نمی‌توان نادیده گرفت.

 

2
2

سایه مردم کم نشود

در حالی که فوتبال دنیا روزبه‌روز پیشرفت می‌کند، فدراسیون فوتبال ایران هنوز در خم دریافت حق پخش تلویزیونی از صدا و سیما گیر افتاده. فدراسیون فوتبال در ازای اجازه تصویربرداری و پخش مسابقات، از تلویزیون به حق پول می‌خواهد. اما در آن طرف، ماجرا فرق می‌کند. صدا و سیما که هر هفته در قبال پخش مسابقات لیگ برتر ایران، درآمد میلیاردی دارد، مدعی‌ست که اولا قانون به آنها اجازه پرداخت پول به فوتبال را نمی‌دهد و دوماً بودجه‌ای برای انجام این کار وجود ندارد. یعنی به زبان ساده می‌گویند: «پول می‌گیریم اما نمی‌دهیم!»

اگر می‌پرسید «چرا؟» پاسخ ساده است: «چون زورشان زیاد است!» در این مدت حتی تهدید جلوگیری از پخش مسابقات هم بلوفی بود که همگان از آن خبر داشتند و از این رو راه به جایی نبرد. کنداکتور شبکه‌های صدا و سیما، با برنامه‌های فوتبالی و قراردادهای میلیاردی بازرگانی و اسپانسرینگ پر می‌شود اما سهم فوتبال و باشگاه‌های حاضر در لیگ، یک هیچ بزرگ است! اوج فاجعه اما اینجاست که درحالی که فدراسیون فوتبال در تلاش برای پیگیری حق و حقوق قانونی‌اش از صدا و سیماست، برخی از فدراسیون‌های دیگر برای گرفتن آنتن زنده از تلویزیون، حتی مبالغی را نیز پرداخت می‌کنند. با این اوضاع، باشگاه‌های بزرگ فوتبال کشورمان هر روز باید نماز شکر به جای بیاورند که سایه مردم روی سرشان است و هواداران با حمایت‌های مالی‌شان، جور نبود حق پخش را به دوش می‌کشند.

 

نوید صراف؛ فرهنگستان فوتبال

۴    
آی اسپورت
2018-02-21 12:21:00
نظر دهید

به اشتراک بگذارید
لینک مطلب
x
بیشتر