فهرست
وقتی فوتبال به صدا و سیما بدهکار می شود!
وقتی فوتبال به صدا و سیما بدهکار می شود!

وقتی فوتبال به صدا و سیما بدهکار می شود!

آی اسپورت- داستان تازه نیست. تلویزیون ایران از آن سالها که خود را یار دوازدهم تیم ملی جا زد تا حالا که در یک آگهی بازرگانی با لوگوی شورای هماهنگی صدا و سیما خود را حامی تیم ملی معرفی می کند، همیشه به حقوق حرفه ای فوتبال بی توجه بوده. در برنامه های ورزشی تلویزیون هم که این حمایت از تیم ملی ذوق مخاطب را کور می کند، در هر برنامه مجریان واژه های حمایت آمیز و پر از اغراق و ملی گرایانه را رها نمی کنند و لقلقه زبان شان است. تلویزیون خود را حامی تیم ملی می داند و بار حقوقی این واژه حامی را در تجارت فوتبال نادیده گرفته و تازه از منظری منتی بر سر تیم ملی می گذارد.

فدراسیون فوتبال اما اعتراضی ندارد و سپاس گزار است. تلویزیون که حق پخش بازی های لیگ برتر را به قیمتی که خود می خواهد پرداخت می کند، تلویزیون که بی رقیب است و هرگز در فضای رقابتی حق پخش نمی پردازد، حالا چرا خود را حامی تیم ملی نداند؟

تلویزیون ایران مدتها در آگهی های بازرگانی یک اپراتور تلفن همراه را حامی اول ورزش ایران معرفی کرد و هرگز به این اصل پایبند نبود که صداقت در آگهی ها فقط بر عهده سفارش دهنده آگهی نیست. حقوق فوتبال و ورزش ایران در رسانه تصویری رعایت نمی شود و عجب اینکه تلویزیون در اینکه همیشه و همه گاه خود را حامی ورزش بداند تردید نمی کند.

در ورزشی که متکی به دولت است و تلویزیون های خصوصی ندارد، چگونه ساز و کار حرفه ای را باید محترم شمرد؟ تلویزیون حامی تیم ملی است، یار دوازدهم است و فدراسیون هم لابد باید پیام تشکر خود را برای صدا و سیما بفرستد! تا روزی که فوتبال ایران حقوق خود را نشناسد و قواعد حرفه ای را رعایت نکند، هر دم باید حتی بابت حقوق پایمال شده اش از این نهاد و آن بنیاد تقدیر کند.

حالا باید به جان خرید تمام این اغراق های مجریان برنامه های ورزشی را و باید به گوش شنید تمام این حمایت های بی ثمر که منطق ملی گرایی هرگز منطقی برایش نیست. نقش حامی را صدا و سیما می خواهد در هر برنامه اش بازی کند و ما تماشاگران باید خود را آماده کنیم برای شنیدن این حرفها. مجری روی آنتن به میهمانان توصیه می کند که انتقادات را فراموش کنند، حالا وقت حمایت است. سپس برنامه رقت بار شروع می شود. آغاز و میانه و پایان همه این برنامه ها آن آگهی بازرگانی هم پخش می شود: صدا و سیما حامی تیم ملی ایران!

 هیچ کدام از اسپانسر های تیم ملی و فدراسیون فوتبال چنین فرصتی برای تبلیغات ندارند. صدا و سیما بدون آنکه ریالی بابت این تبلیغات بپردازد، حامی تیم ملی است و این فرصتی است برای ابراز ارادت ملی. فوتبال اما از این همه پولسازی و از این ایجاد حس ملی گرایی در تلویزیون و این داستان ها، بهره ای که می برد هیچ است، اگر بدهکار این مهربانی ها نباشد!

  ۳  
آی اسپورت
2014-06-01 16:46:15
نظر دهید
۳ نظر
بابک
يكشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۳، ۲۲:۲۵
آقا این حرفا چیه. بذار همین تلویزیون رو داشته باشیم. تلویزیون اگه مث اون طرف کابلی و پولی بشه، نصف ملت دیگه از تلویزیون هم محروم میشن.
الیاس
دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۳، ۱۳:۵۵
خوب بود ...
Mohammed-R
چهارشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۳، ۰۹:۵۰
بابک جان تلوزیون اون طرف پولیه چون شبکه ها برای خرید حق پخش سرمایه گزاری میکنن و پشتیبانیشون هم فوق العادست
درضمن توی کشورهای دیگه همه تلوزیون کابلی خودشون رو دارن و اینطور نیست که نصف مملکت از دیدن تلوزیون محروم باشن...همون پولی که اونا واسه تلوزیون کابلی میدن ما برای خریدن وی پی ان هزینه میکنیم
به اشتراک بگذارید
لینک مطلب
x
بیشتر