فهرست
گزارش ویژه: رقابت برندها در میان کارتن خواب ها
گزارش ویژه: رقابت برندها در میان کارتن خواب ها

گزارش ویژه: رقابت برندها در میان کارتن خواب ها

دلارام عظیمی

آی اسپورت- جام جهانی بیستم در حالی در برزیل دنبال می شود که رقابت اسپانسرها و برند های ورزشی بیش از هر زمان دیگری دراین دوره محسوس تر شده است. آدیداس و نایک دو برندی که حامی اصلی تیمهای فوتبال جهان هستند در این دوره از رقابتهای جام جهانی به هر ترفندی برای ربودن گوی سبقت از دیگری روی آورده اند. تبلیغات تلویزیون هایی که بازی های جام جهانی را به طور مستقیم پخش می کنند، بین بازی های اول و دوم و دوم و سوم هر روز و حتی در ساعات پایانی شب هم به قراردادهای تجاری منعقد شده با این اسپانسرها وفادار مانده اند.


پول هایی که برای زنده نگه داشتن این سیستم لازم و ضروری بوده و البته در تضاد کامل با آنچه در خیابان ها و گوشه و کنار شهرهای برزیل به چشم می خورد، به نظر می آنید. پول هایی که برای تولید انواع و اقسام کفش ها، تی شرت ها، گرمکن ها و کاپشن ها و توپ ها و حتی زمین های تمرین نیاز هستند و فوتبال بخشی از این بازار بزرگ جهانی است. شرکت آدیداس 68 سال پیش متوجه شد که می توان با پرداخت پول به ورزشکاری که محصولات آن را برتن می کند، درآمدزایی قابل توجهی داشته باشد. از آن تاریخ تاکنون این چرخه متوقف نشد و ابزار تبلیغاتی از افراد به ساختارها و نهاد ها رسید. در سال 1970 قدرت آدیداس در این بازار به حدی رسیده بود که فیل نایت تولید کننده کفش های کوهستانی در اورگان از روی کنجکاوی یا شاید حسادت به این فکر افتاد که رقیبی برای این شرکت آلمانی پیدا کند. او در 76 سالگی کماکان رئیس شرکت نایک است و برای مدل کفش های کریستیانو رونالدو تصمیم می گیرد. نایک حالا بزرگ ترین شرکت تولید کننده لباس های ورزشی در سراسر جهان شده و فرهنگ جدیدی از تبلیغات را به خصوص در رویدادهای بین المللی ایجاد کرده است. قدرتی که صرفا محدود به کشورهای سروسامان یافته و مطرح اروپایی و شمال آمریکا نیست و حتی در برزیل که فقر در میان مردم این کشور بیداد می کند، بیش از هر فروشگاه دیگری برندهای ورزشی و کفش های نایک و آدیداس پشت ویترین مغازه ها به چشم می خورند.



با اینکه آدیداس از سال 1970 اسپانسر رسمی فیفا در جام های جهانی برای ساخت توپ های تورنمنت بوده ولی 10 تیم حاضر در این رقابتها پیراهن نایک برتن می کنند و سهم آدیداس از این بازار 9 تیم بوده است. با اینکه در اوج زمان برگزاری جام جهانی تقریبا همه برزیلی ها از کودک خردسال گرفته تا افراد مسن پیراهن های زرد رنگ تیم ملی را برتن می کنند، ولی نایک و آدیداس با سرعتی مهار نشدنی به فروش محصولات خود در فروشگاهها و مراکز تجاری داخل شهرها ادامه داده و قصد متوقف شدن هم ندارند. در خیابان پائولیستا واقع در سائوپائولو که یکی از اصلی ترین و گران ترین خیابان های بزرگ ترین شهر برزیل است، پارادوکس قدرت مارکتینگ و فقر و بیچارگی به خوبی نمایان است. در هر دو پیاده روی این خیابان، جمعیت کثیری از کارتن خواب ها مقابل بزرگ ترین فروشگاهها و رستوران ها و فروشگاه های لباس های ورزشی روی زمین دراز کشیده و نگاه با حسرت و البته گاه کاملا بی تفاوت آنها به توریست ها و مسافران جام جهانی که میلیون ها رئال در طول برگزاری این تورنمنت به جیب اسپانسرهای ورزشی و غیره می ریزند، علت تظاهرات و اعتصاب های متوالی روزهای قبل از شروع جام را بهتر بیان می کند. تماشای همین صحنه هاست که برگزاری جام جهانی در برزیل را بیش از هر زمان دیگری زیر سوال می برد.



جامی که برگزاری آن در این شرایط و حال و روز برزیل وصله ناجوری برای ملتی است که درصد زیادی از جمعیت آن حال و حوصله ای برای جام جهانی ندارد. ولی مارکتینگ اعتراض و اعتصاب و مخالف نمی شناسد. همین که هواداران حاضر در جام جهانی خواسته یا ناخواسته تسلیم اسپانسرها و برندهای جام جهانی می شوند، برای فیفا موفقیت محض است. از نظر آنها اینکه در سرمای زمستان برزیل کارتون خواب ها چه سرنوشتی پیدا می کنند، مشکلات دولت روسف است. تا فوتبال هست، مارکتینگ باید ادامه داشته باشد؟

     
آی اسپورت
2014-06-22 20:42:10
نظر دهید
به اشتراک بگذارید
لینک مطلب
x
بیشتر