فهرست
گزارش روز: آدیداس، برنده جام جهانی برندها
گزارش روز: آدیداس، برنده جام جهانی برندها

گزارش روز: آدیداس، برنده جام جهانی برندها

محراب اسدخانی

آی اسپورت - در فاصله چند روز مانده به پایان رقابت های جام جهانی فوتبال برزیل٬ رقابت برندهای تولید کننده ورزشی به پایان خود رسیده و قهرمان خود را شناخته است. پیروزی آرژانتین در دیدار نیمه نهایی باعث شد تردیدها درباره ماندن جام جهانی در قاره لاتین یا رفتنش به اروپا به قوت گذشته باقی بماند ولی یک چیز را مسجل کرد: قهرمان این دوره جام جهانی تیمی آدیداس پوش است!

برخورد دو تیمدر فینال جام جهانی که از البسه ورزشی یکسان استفاده می کنند شاید اتفاق ساده ای به نظر برسد ولی نگاهی به ادوار گذشته این مسابقات نشان می دهد که ماجرا آن قدرها هم ساده و معمولی نیست. سابقه چنین برخوردی به ۲۴ سال پیش بر می گردد و داستان آنجا جالب تر می شود که بدانیم برگزار کننده آن فینال تمام آدیداسی در ۱۹۹۰ ایتالیا چه تیم هایی بودند: آرژانتین و آلمان! آدیداس و آدیداس!

نگاهی به مسابقات حذفی این دوره جام جهانی با نگاهی خاص به اسپانسرهای تولیدکننده البسه ورزشی تیم های حاضر حاوی نکات جالب دیگری است که با هم مرور می کنیم.

در دور یک هشتم نهایی آدیداس و نایکی هر دو با ۵ تیم و به دنبال آن ها برند پوما با ۴ تیم حضور داشتند. حضور برند خاطره انگیز لوتو که این روزها کم تر خبرساز است به همراه برند نوظهور بوردا از نکات جالب این مرحله بودند.

نمایندگان پوما به اتفاق از راهیابی به دور یک چهارم نهایی باز ماندند اما حضور بلژیک و بوردا ظهور یک قدرت تازه را نوید می داد. در عین حال شگفتی کاستاریکا و لوتو همچنان ادامه داشت.

دور نیمه نهایی اما جولانگاه قدرت های برتر بود و نه از شگفتی سازان خبری بود و نه از پدیده های نوظهور. رقابت داغ آدیداس مدعی و نایکی پرافتخار نهایتاً به برتری آدیداس منجر شد تا نایکی به مقام های سوم و چهارم بسنده کند.

حال باید تا جام جهانی بعدی به انتظار نشست و دید که مدیران نایکی که از ۲۰۰۲ تا به حال دستشان از جام قهرمانی کوتاه مانده چه تدبیری در سر دارند و پوما چگونه با وضعیت نه چندان جالب خود کنار می آید؟ آیا آدیداس می تواند با قهرمانی در دوره بعدی هت تریک کند؟ درخشش بوردا و لوتو چه سرانجامی خواهد داشت؟

 

     
آی اسپورت
2014-07-11 20:15:37
نظر دهید
به اشتراک بگذارید
لینک مطلب
x
بیشتر