فهرست
گرندپری بلژیک 2017؛ برندگان و بازندگان
گرندپری بلژیک 2017؛ برندگان و بازندگان

گرندپری بلژیک 2017؛ برندگان و بازندگان

آی‌اسپورت-  گرندپری بلژیک در روز یکشنبه با یک رقابت نزدیک برای پیروزی، یأس و ناامیدی و برخورد هم تیمی ها همراه بود. اما چه کسی از جنگل های آردن سر بلند بیرون آمد و چه کسی با نگاهی به اصلاحات راهی مونزا شد؟

 

برندگان

همیلتون و تحمل فشار

با این که فراری ماشین سریعتری داشت؛ حداقل براساس اظهارات همیلتون؛ ولی با این حال مرد بریتانیایی برنده مسابقه شد. این گرندپری بلژیک 200 امین مسابقه و 58 امین پیروزی همیلتون در فرمول یک بود و این یک روز پس از هم-رکورد شدن با رکورد 68 پول پوزیشن مایکل شوماخر اتفاق افتاد. و از همه مهمتر این که 8 مسابقه مانده تا پایان فصل، او اختلاف امتیازش با سباستین فتل را به 7 امتیاز کاهش داد. در مجموع، اسپا برای راننده بریتانیایی که اذعان داشت برای اول شدن به آنجا آمده است، پیروزی دلچسبی بود. و این پیروزی تا حدود زیادی نتیجه برخی مهارت های تاکتیکی همیلتون بود، چون او توانست بعد از خروج سیفتی کار، علارغم برتری فتل در استفاده از اسلیپ استریم (slipstream)؛ که در اسپا فاکتور مهمی است؛ مقاومت کند و اجازه سبقت به او ندهد.

لوئیس همیلتون گفت:

    در ابتدا و در مستقیمی آخر که با هم بودیم، من استارت خیلی خوبی داشتم و به خوبی از او دور شدم. من می توانستم از او فاصله بگیرم، همانطور که در باکو برای سه یا چهار بار این کار را انجام دادم. من جدا شدم، اما موتور در مود (mode) درستی قرار نداشت و با اینکه در ابتدا از او دور شدم اما به من رسید.

    احساس کردم اشتباهی رخ داده، اما در واقع به نفع من شد، چون اگر من آخرین پیچ را با فاصله ای معادل سه یا چهار ماشین بیرون می آمدم، او صاحب ممنتم می شد و راحت تر به جلو می راند و می توانست به خوبی از کوریدور هوای من استفاده کرده و سبقت بگیرد.

    من پیچ شماره 1 را باز پیچیدم و در ضمن یک قفل شدن کوچک در لاستیک های جلو داشتم چون هنوز به دمای مناسب نرسیده بودند و می توانستم صدای گاز دادن او را که سریع تر از من بود، بشنوم. زمانی که وارد مستقیمی شدیم من تا انتها پدال گاز را فشار ندادم و فقط با 90 درصد گاز رفتم و می خواستم تا جایی که ممکن است نزدیک به من باشد.

    می دانستم که از من سبقت نمی گیرد چون می دانست ممکن است من در انتهای مستقیمی با استفاده از اسلیپ استریم او سبقت بگیرم. زمانی که از اروژ بالا می رفتیم من از حداکثر قدرت خودرو استفاده کردم. ما به بالا رسیدیم و او هیچ فضایی برای پیش رفتن نداشت، بنابراین از پشت من بیرون آمد و در کنار من قرار گرفت ولی نتوانست رد شود و من بابت آن خوشحال هستم.

   و این واقعیت را نباید از یاد برد که در تمام مدتی که او تحت فشار شدید بود کوچکترین اشتباهی مرتکب نشد.

فراری فراتر از انتظارات

فراری ها دوم و چهارم شدند. پس بنابراین چرا باید جزو برندگان باشند؟ خوب، با توجه به این که برای پیست اسپا نیاز به داون فورس کم است بنابراین انتظار می رفت که برای خودرو مرسدس مناسب باشد. با این که مرسدس ها با یک آپدیت موتور به اسپا آمده بودند، اما آپدیت های فراری باعث شد خودرو SF70H  بسیار سریع باشد؛ احتمالاً حتی سریعتر از مرسدس، حداقل در طول مسابقه. فتل در مجارستان گفت که تیم نقاط ضعف خودرو را شناسایی کرده است و در نتیجه، آنها یک آپدیت جامع برای اسپا آوردند. به منظور بهینه سازی ارتفاع و زاویه شیب خودرو؛ فاکتور های تأثیرگذار در آیرودینامیک خودرو؛ تیم فراری یک سیستم تعلیق جدید برای جلو خودرو معرفی کرد که با یک بازنگری در سینی کف و بال های عقب و جلو، تکمیل شد. تغییراتی که انگار به خوبی کار کرده اند و اگر چه همیلتون با زیرکی فتل را مغلوب کرد، اما فتل اذعان داشت که تمام مدت آخر هفته از عملکرد خودرو راضی بوده است.

فتل گفت:

    نکته مثبت این است که ما در مسابقه سرعت خیلی خوبی داشتیم. در کل خودرو خیلی خوب بود. ما از مسابقه سیلوراستون؛ که آخر هفته بدی بود؛ تغییرات زیادی انجام ندادیم، اما خودرو را بهبود دادیم. اگر حالا به سیلوراستون برگردیم، خیلی بهتر خواهیم بود. این یک گام بزرگ بود و من خیلی خیلی خوشحال هستم.

    من فکر نمی کنم از امروز به بعد پیستی باشد که ما از آن بترسیم.

گورکن عسل خوار لقب در خور ریکاردو

شانس یک بار دیگر در اسپا بر روی دنیل ریکاردو ردبول سوار خندید. بار دیگر مرد استرالیایی برتری کامل را از آن خود کرد. در اویل مسابقه خودرو ردبول RB13 با تبله زدن تایرهای اولتراسافت نشان داد که پیست هایی با سرعت بالا و داون فورس کم را نمی پسندد. اما استارت مجدد پس از سیفتی کار به او یک فرصت غیر منتظره برای حمله داد و او نیز از این موقعیت سود برد و با سبقت از والتری بوتاس به رده سوم صعود کرد. کار سخت نتیجه نداد: رایکونن و بوتاس خودرو سریع تر و زمان بیشتری برای سبقت داشتند. اما ریکاردو از آنها بهتر بود و با یک رانندگی استادانه تا خط پایان امکان سبقت را از رقبا گرفت.

دنیل گفت:

    مشخصاً من بر روی والتری تمرکز کرده بودم اما از وجود کیمی هم آگاه بودم. وارد کریدور هوای والتری شدم اما می دانستم که فراری در مستقیمی سرعت بیشتری از ما دارد و بنابراین از سرعت والتری استفاده کردم ولی می دانستم که کیمی ممکن است از اسلیپ استریم هر دوی ما استفاده کند. دیدم که والتری داخل را بست و من از بیرون سبقت گرفتم و سپس فکر می کردم: نمی دانم شاید او کیمی را دیده و شاید کیمی از داخل حمله کرده باشد، که کیمی در نهایت این کار را کرد.

    نمی دانم اما من تا جایی که می توانستم بر روی والتری تمرکز کردم و اگر صادق باشم در ناحیه ترمزگیری هنوز چیزی مشخص نبود. من می دانستم که ممکن است جلو باشم اما تا زمانی که به یک نقطه معین نرسید، نمی توانید در مورد آن مطمئن باشید. با این حال فضای کافی برای والتری وجود داشت و او هنوز آنجا بود و شما بایستی موقعیت خود را نگه دارید و امیدوار باشید که هیچ کسی کنار شما نیاید و به مرور پیچ شماره 6 را دور بزنید که من انجام دادم و سپس کیمی را در آینه دیدم. تصور کردم که دیدن این صحنه از تلویزیون بایستی جذاب باشد. حس خوبی بود و باعث شد که من الان در این جایگاه باشم و بنابراین خیلی خوشحال هستم.

تا این جای فصل 2017 مرد استرالیایی 6 سکو؛ یک پیروزی؛ در کارنامه خود دارد، و تقریباً دو برابر امتیاز هم تیمی اش مکس ورشتپن را کسب کرده است. عوامل زیادی دخیل است اما یکی از آنها ثبات است. حتی در شرایط سخت، ریکاردو فرصت بیشینه کردن عملکردهایش را از دست نمی دهد.

هالک عظیم الجثه می‌شود

نیکو هالکنبرگ یک بار دیگر با یک عملکرد عالی و با رقم زدن نتیجه خوب برای رنو، به تیم کمک کرد تا بالاتر از توروروسو و هاس، به ویلیامز نزدیکتر شود.  فورس ایندیا و چهار تیم دیگر جایگاه خود را حفظ کردند اما دومین مقام 6 امی هالک در سه مسابقه اخیر دلیل خوبی برای رنو است که خودرو اش را بهینه کند.

هالکنبرگ گفت:

    روز خوبی بود. من خوشحال هستم و به طور دلپذیری شگفت زده شدم. من استارت ضعیفی داشتم اما توانستم آن را در پیچ اول با یک حرکت به داخل پیچ و سبقت از چکو (سرجیو پرز) در اروژ جبران کنم. رانندگی با خودرو نسبت به دیروز احساس خوبی داشت و ما باز در بین سریعترین تیم ها 4 امین بودیم که باعث شد ما در بین 6 نفر اول قرار بگیریم.

    من مبارزه عالی با فرناندو داشتم. کنار هم قرار گرفتن من، فرناندو و استبان کمی پیچیده بود. فرناندو با استفاده از DRS و کریدور هوای ماشین من داشت پیش می آمد و از طرفی استبان نیز خیلی جلو آمده بود که برای لحظه ای فکر کردم اوه خدای من بوی خوبی از پایان این رویداد به مشام نمی رسد؛ اما خوشبختانه مسابقه فوق العاده ای بود و من مطمئن هستم که تماشای آن از بیرون نیز لذت بخش بوده است. قطعاً با اعتماد به نفس بالا به مونزا می روم. 

فرمول یک و پیش بینی ناپذیری

دوازده مسابقه از فصل 2017 را پشت سر گذاشتیم، فصلی که برندگان متفاوتی داشت و کش و قوس قهرمانی بین رانندگان با شانس قهرمانی هنوز ادامه دارد. نبایستی از این نوع آمار چشم پوشی کرد؛ این دومین بار از سال 1986 به این سو است که هیچ کسی تا اینجای فصل پشت سر هم پیروز مسابقه نبوده است. مورد دیگر؟ سال 2012، که در هفت مسابقه اول فصل هفت برنده متفاوت وجود داشت. و سرانجام فتل بود که قهرمانی را با اختلاف اندکی از آن خود کرد. آیا او این فصل نیز می تواند این کار را تکرار کند و پنجمین تاج قهرمانی را کسب کند.

اسپا پر جنب و جوش

سیل جمعیت 265000 نفری در این آخر هفته در اسپا که کارناوالی از رنگ و صدا و انرژی ایجاد کرده بود، یک رکورد محسوب می شود. دلیل دیگر شادی آنها این بود که دو راننده بومی داشتند؛ استافل وندورن و مکس ورشتپن متولد بلژیک. با این که هیچ یک از این رانندگان شانس درخشش نداشتند اما طرفداران برای جشن گرفتن اتمام مسابقه بی طاقت بودند و یکی از زیباترین مراسم اسپا را خلق کردند.

 

بازندگان

ورشتپن با نیم سِت بدشانسی

همچمنان که همیلتون و فتل مشغول مبارزه خود بودند، هم تیمی هایشان به ترتیب والتری بوتاس و کیمی رایکونن در ابتدا در جلوی مکس ورشتپن و دنیل ریکاردو ردبول سوار قرار داشتند تا این که در دور 8 ام مسابقه و در پیچ کمل (kemmel) هلندی بد شانس موتورش از کار افتاد که برای هواداران مملو در سکوها ناامید کننده بود. او پشت فرمان، سرش را مدت طولانی تکان داد که افسوس از کناره گیری از مسابقه بود و سپس او گفت: باورکردنی نیست. من نمی توانم باورش کنم.

مکس ورشتپن گفت:

    الان من از 50 درصد مسابقات کنار رفتم. این باورکردنی نیست، همانطور که در رادیو گفتم. من فقط نمی توانم باورش کنم که این مسائل اتفاق افتاده است.

    البته در شروع، شما ممکن است این را بدشانسی و یا چنین چیزی بنامید، اما واقعاً من در تعداد کناره گیری از مسابقه با فرناندو رقابت می کنم. در کل من خوشحال نیستم. من از کناره گیری ناامید شدم و برای هوادارانی که بلیط گران قیمتی برای تماشای مسابقه می خرند و در دور 8 ام من را در کنار پیست می بینند، متأسف هستم. هیچ حرفی نمی توان گفت.

فورس ایندیا و مدیریت تنش ها

استبان اوکون و سرجیو پرز دوباره در دور آغاز مسابقه با هم برخورد کردند، اما این بار بیشتر از یک تماس سطحی بود چنان که مرد مکزیکی؛ در وسط مسیر؛ هم تیمی اش را که در سمت راست او بود، ندید چون در حال رقابت با نیکو هالکنبرگ که در سمت چپ او قرار داشت، بود. هر دوی آنها خوش شانس بودند که از این برخورد سالم بیرون آمدند. آنچه باعث تصادف دوم آنها شد از این هم عجیب تر بود. پنالتی 5 ثانیه ای برای پرز باعث شد که وارد یک بازی تعقیب و گریز شود، اما او با استفاده از آندرکات اوکون را پست سر گذاشت. در دور 29 ام اوکون حمله خودش را بعد از پیچ لاسورس برای پرز آغاز کرد در حالی که او در فکر بستن مسیر بود. در یک برخورد بسیار مشابه به برخورد دور اول، باز در ورود به اروژ با هم تصادف کردند ولی این بار قسمتی از بال جلوی اوکون شکست و لاستیک عقب پرز پنچر شد. بعد از آن پیام های غضب آلود در رادیو تیم اجتناب ناپذیر بود. این یک برخورد در سرعت بالا بود که پیشتر در بین آنها سابقه داشت. اما کار به اینجا ختم نشد، اوکون در شبکه اجتماعی شیوه های مبارزه پرز را تقبیح کرد و در نهایت تیم مداخله کرد، و بیان داشت که راننده هایش در مسابقه دادن مختار نخواهند بود. البته به نحوی که به نظر نمی رسد به طور کامل آتش را خاموش کرده باشد.

13 بدیمن برای پالمر

پالمر تنها راننده ای است که در این فصل در تایم گیری نتوانسته است هم تیمی اش را پشت سر بگذارد، اما اسپا می‌بایست پایانی برای این می‌بود. راننده بریتانیایی در زمان تمرین و Q1 و Q2  بهتر از هالکنبرگ بود اما شانس با او یار نبود. در نتیجه یک پنالتی بابت تعویض گیربکس پالمر در خط 14 ام استارت قرار گرفت. با قرار گرفتن در بین گروه میانی، شانس یک مسابقه تمیز از او گرفته شد. او در پیچ ریویج (rivage) توسط فرناندو آلونسو به بیرون پیست هدایت شد، اما یک سبقت زیبا در پیچ ایستگاه اتوبوس از دنیل کویات انجام داد و در پایان نیز در رده 13 ام از پرچم شطرنجی عبور کرد.

پالمر گفت:

    من فکر می کنم مسابقه می توانست بهتر از این باشد. ما می دانستیم که دریافت پنالتی به معنی استفاده از تایرهای کهنه است درحالی که تمام کسانی که اطراف من بودند تایرهای نو داشتند که این به ضرر من بود. با وجود این، استارت خوبی داشتم و زمانی که تایرها را تعویض کردیم ماشین خیلی بهتر شد. در بیشتر مدت مسابقه در ترافیک گیر کرده بودم. با این حال چند مبارزه خوب داشتم، و از آنها لذت بردم. اگر ما از رده 7 ام استارت می زدیم الان شرایط فرق داشت و در موقعیت کسب امتیاز بودیم.

فرمول یک ایران

۲    
آی اسپورت
2017-09-01 06:07:00
نظر دهید
به اشتراک بگذارید
لینک مطلب
x
بیشتر