فهرست
گزارش روز: راه آهن، از خرداد 90 تا مرداد 93/ مزایده دوم هم 12 میلیاردی است/ سرنوشت مبهم استیلی
گزارش روز: راه آهن، از خرداد 90 تا مرداد 93/ مزایده دوم هم 12 میلیاردی است/ سرنوشت مبهم استیلی

گزارش روز: راه آهن، از خرداد 90 تا مرداد 93/ مزایده دوم هم 12 میلیاردی است/ سرنوشت مبهم استیلی

آی اسپورت - تنها چهار روز پیش از اولین مسابقه تیم فوتبال راه آهن در رقابت های لیگ برتر چهاردهم در مقابل استقلال تهران، این باشگاه پرحاشیه، با ماجرای تازه ای روبرو شده است. قرار است ظهر فردا، این باشگاه بار دیگر و این بار از طریق مزایده به فروش برسد. این مزایده در دفتر شرکت هولدینگ سورینت برگذار خواهد شد. شرکتی که صاحب اش حالا مدت زیادی را پشت میله ها گذرانده و همچنان می گذارد.

راه آهن؛ نخستین باشگاه ایرانی بود که به بورس وارد شد. در تاریخ پنجم خرداد 1390، این باشگاه را برای اولین بار به مزایده گذاشتند. جالب اینجاست که در آن مقطع نیز همانند آنچه در پنجم خرداد 93 اعلام می شود، قیمت پایه خرید این تیم 12 میلیارد تومان عنوان شده بود. این طرح به علت نبود خریدار اما به شکست انجامید و سرانجام در نوزدهمین روز از تیرماه همان سال، سورینت با مبلغی بسیار کم تر مالکیت باشگاه را از آن خود کرد.

در دوران حضور بابک زنجانی روی صندلی مالکیت راه آهن، خیلی ها تصور می کردند این باشگاه به سراغ خریدهای میلیاردی خواهد رفت و با هزینه های گزاف به عنوان یکی از مدعیان لیگ برتر معرفی خواهد شد اما این اتفاق هرگز رخ نداد. آن ها ترکیب متوسط شان را در لیگ های دوازدهم و سیزدهم حفظ کردند و چیزی نمانده بود در پایان فصل گذشته حتی سقوط به دسته پایین تر را نیز تجربه کنند. شرایط از جایی دشوارتر شد که خبر دستگیری زنجانی به بازیکنان و مربیان تیم رسید. آن ها در پایان لیگ سیزدهم و از آن بیشتر در هفته های ابتدایی آماده سازی برای لیگ چهاردهم به شدت زیر فشار بلاتکلیفی بودند.

در حالی که همه تیم ها مشغول آماده سازی برای لیگ پیش رو بودند و بعضی از تیم ها حتی دوران جدی بدنسازی را در ایران و یا خارج از ان دنبال می کردند، راه آهن وضعیت بسیار مبهمی داشت. این باشگاه تا چند هفته قبل بدون مالک باقی مانده بود و تنها باشگاه لیگ برتری به شمار می رفت که هنوز سرمربی اش را نشناخته بود. اوضاع باشگاه ریشه دار فوتبال ایران اما اینگونه نماند. حمید استیلی و دوستانش با پرداخت مبلغ 8 میلیاردی موفق شدند مالکیت باشگاه را در اختیار بگیرند. بلافاصله خود استیلی روی نیمکت تیم نشست و با جذب چند بازیکن و تغییر کامل کادر فنی، دوران بدنسازی تیم را استارت زد.

در آخرین هفته دوران آماده سازی راه آهن برای بازی در لیگ چهاردهم اما اتفاق عجیبی افتاد. حالا آگهی صفحه اول روزنامه همشهری، سه سال و یک ماه بعد از مزایده اول و یک ماه بعد از ورود مالکیت جدید، خبر از مزایده دوباره باشگاه راه آهن داد. قیمت پایه فروش باشگاه 12 میلیارد تومان درنظر گرفته شده است اما به نظر می رسد هر فردی که مبلغی بیشتر از 8 میلیارد استیلی پرداخت کند می تواند مالک تازه باشگاه باشد.

تغییر مالک راه آهن در این فاصله کوتاه تا آغاز لیگ، در نوع خود عجیب به نظر می رسد. طبعا با توجه به قراردادهای بسته شدن و آماده شدن تیم برای حضور در رقابت ها، مالک بعدی در راحت ترین زمان ممکن و با کمترین دغدغه صاحب امتیاز باشگاه خواهد شد. البته در این بین سرنوشت قراردادهایی که توسط گروه فعلی اداره این باشگاه بسته شده نیز در هاله ای از ابهام قرار خواهد گرفت اما به نظر می رسد با توجه به اینکه این قراردادها با عنوان باشگاه راه آهن بسته شده، این بازیکنان مشکلی برای حضور در این باشگاه نخواهند داشت اما قاعدتا تمام هزینه های استیلی و دوستانش باید به آن ها بازگشت داده شد.

مهم ترین سوال در مورد وضعیت این لحظه های راه آهن، به سرنوشت حمید استیلی در این باشگاه برمی گردد. پیش از این سیاسی تاکید کرده است که ابدا پول بیشتری برای مالکیت راه آهن نمی پردازد و باید دید که آیا این به معنای کنار رفتن استیلی و رفقا از مالکیت این باشگاه خواهد بود یا خیر. از طرفی سرنوشت استیلی به مثابه سرمربی تیم نیز مطرح است و ممکن است مالکان جدید همچنان او را به عنوان سرمربی تیم خود بخواهند. در این ساعت ها احتمالا استیلی امیدوار است همانند 5 خرداد 90، در مرداد 93 نیز مشتری برای راه آهن از راه نرسد و باشگاه در اختیار او و دوستانش بماند. 

  ۱  
آی اسپورت
2014-07-27 13:33:23
نظر دهید
۱ نظر
امید
يكشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۳، ۱۴:۲۱
البته "برگزار" می‌شود نه "برگذار".
به اشتراک بگذارید
لینک مطلب
x
بیشتر