فهرست
هوشنگ نصیرزاده: اساسنامه فدراسیون فوتبال دوباره تغییر می‌کند/  فدراسیون به مجلس نامه داده تا دیگر از واژه فساد استفاده نکند/ شکایت قلعه نویی از نکونام به دادسرای عمومی وانقلاب بر خلاف قوانین حاکم بر فوتبال نیست
هوشنگ نصیرزاده: اساسنامه فدراسیون فوتبال دوباره تغییر می‌کند/ فدراسیون به مجلس نامه داده تا دیگر از واژه فساد استفاده نکند/ شکایت قلعه نویی از نکونام به دادسرای عمومی وانقلاب بر خلاف قوانین حاکم بر فوتبال نیست

هوشنگ نصیرزاده: اساسنامه فدراسیون فوتبال دوباره تغییر می‌کند/ فدراسیون به مجلس نامه داده تا دیگر از واژه فساد استفاده نکند/ شکایت قلعه نویی از نکونام به دادسرای عمومی وانقلاب بر خلاف قوانین حاکم بر فوتبال نیست

آی اسپورت- در چند روز گذشته بحث‌های مختلف حقوقی در محافل فوتبالی درگرفته است. از ماجراهای مربوط به اساسنامه فدراسیون فوتبال در ماجرای انتصاب رئیس کمیته اخلاق که برخی حقوقدانان می‌گفتند برخلاف اساسنامه فیفاست و باید انتصابی باشد تا ماجرای عدم تایید اساسنامه جدید فدراسیون که هوشنگ نصیرزاده در کمال ناباوری می‌گوید که از آن خبر ندارد چون در سال 89 در فدراسیون فوتبال حضور نداشته است. جالب اینجاست که رئیس کمیته حقوقی فدراسیون فوتبال در ماجرای شکایت قلعه‌نویی از نکونام به دادسرای عمومی و انقلاب تهران، حق را به قلعه‌نویی می‌دهد و می‌گوید که می‌تواند به دادگاه شکایت کند چون اتهاماتی به او وارد شده که خارج از مستطیل سبز بوده است. بهانه مصاحبه با نصیرزاده، درگیری‌های کلامی بین او و علی دایی بر سر ماجرای حرف زدن درباره داوران و اظهارنظر درباره عملکرد آنها بود. گفت‌وگوی خوبی از کار درآمد و البته نصیرزاده در آن خبرهای جالب و دست اولی هم داد. از نامه فدراسیون به مجلس برای عدم استفاده از واژه «فساد در فوتبال» تا تعبیر حقوقی دو واژه تخلف و فساد.گفت و گوی نصیرزاده با روزنامه فرهیختگان امروز منتشر شد.

با علی دایی، دوئل‌های کلامی خوبی داشتید، خب به هم زنگ می‌زدید.

(می‌خندد) شما روزنامه‌نگارها که خوشتان آمد. البته من بر اساس قوانین و مقررات پاسخ دادم

البته حرف‌های دایی بر پایه مستندات بود و درست به نظر می‌رسید، هرچند شما هم خوب و حقوقی جواب دادید، اما نگفتید که چرا رئیس کمیته تدوین مقررات نباید مدرک تحصیلی مرتبط با حقوق داشته باشد؟ حالا به ما بگویید.

آقای دایی اساسنامه فیفا را درست مطالعه نکرده است. در اساسنامه فیفا گفته شده که کمیته‌های انضباطی، استیناف و اخلاق و روسایشان باید مدرک حقوقی داشته باشند ولی برای رئیس کمیته تدوین حقوقی و مقررات چنین چیزی قائل نیست. من همان روز هم گفتم آیین‌نامه‌های فوتبال را در هیچ دانشکده‌ای در جهان تدریس نمی‌کنند.

 در اساسنامه فدراسیون فوتبال خودمان چی؟

در اساسنامه برای کمیته تدوین و مقررات نوشته‌ایم یک نفر رئیس و بعدش کاما گذاشته‌ایم و معاونان با تحصیلات حقوقی.

 پس این کاما شما را حسابی نجات داده...

(می‌خندد) گفتم که، این شرط را برای سایر اعضا قائل است و ما هم اکبر ایمان‌پور که دکترای حقوق خصوصی دارد و محمود حبیبی هم همین‌طور و دکتر حسین اکبری‌یزدی دکترای مدیریت فوتبال دارد.من مدرک حقوقی نیاز ندارم.

 آن وقت شما چه مدرکی دارید؟

من پنج دوره فیفا را پاس کرده‌ام. در پنج دوره فیفا حضور داشته‌ام.

 همان مدرک مشهور پاکستان در سال 2005 و 2006 که همیشه درباره اش حرف می زنید؟

(می‌خندد) شما همه‌اش به آن اتکا می‌کنید، در هندوستان، پاکستان و اردن و دو دوره در ایران. من مدرس هستم و دوره‌های باشگاهداری تدریس می‌کنم. در هندوستان سخنرانی‌های زیادی داشتم. من اساسنامه‌های فدراسیون‌های فوتبال و تیراندازی با کمان و کشتی را در سال‌های 91 و 92 نوشته‌ام.

 الان برخی می‌گویند که اساسنامه اصلاحی فدراسیون در سال 89 هنوز تایید نشده است.همان اساسنامه که انتخاب نواب رئیس را بر عهده رئیس گذاشته بود، یعنی رئیس فدراسیون نواب را خودش انتخاب می کند و به مجمع معرفی می کند...

به جان بچه‌ام خبر ندارم که تایید شده است یا نه.

 شما رئیس کمیته حقوقی و تدوین مقررات هستید چطور خبر ندارید اساسنامه اصلاح‌شده تایید شده یا نه؟

من سال 89 که اساسنامه اصلاح شد فدراسیون فوتبال نبودم. 

 شما که الان رئیس کمیته تدوین مقررات هستید چطور خبر ندارید که اساسنامه اصلاح‌شده تایید شده یا نه؟

الان من به شما خبر می‌دهم که اساسنامه فدراسیون مجددا اصلاح می‌شود. همین دیروز اساسنامه جدید فیفا به دست فدراسیون فوتبال ایران رسیده است که مصوب مجمع سائوپائولوی برزیل 2014  است.

 پس باید آن تخلف اساسنامه‌ای در انتخاب رکن قضایی را اصلاح کنید که باید انتخابی از سوی مجمع می‌بود و فدراسیون انتصابی عمل کرد و آقای علی‌اکبر محمدزاده را رئیس کمیته اخلاق کرد...

ما یک‌بار در مناظره‌ای که خود شما هم بودی این را مطرح کردیم، آنجا من گفتم اولا که این ماجرا جزء قوانین مادر است. رکن قضایی جزء قوانین مادر اساسنامه است. ما همه چیزمان که شبیه به اساسنامه فیفا نیست، شبیه به استاندارد استتوس فیفاست که در سایت هم هست. تازه آن زمان می‌خواستند که رکن قضایی را مجمع انتخاب کند و به تصویب فیفا نرسیده بود.

 از سال 2013 و پس از مجمع بوداپست فیفا رکن قضایی را به‌خاطر ماجرای بن‌همام و بلاتر مستقل کرد تا دیگر رسانه ها نگویند چون بلاتر رئیس فیفاست در کار کمیته اخلاق دخالت می کند،  خب ما هم می‌توانستیم این کار بکنیم، نمی‌توانستیم؟

ما اساسنامه خودمان را داریم. ضمن اینکه آقای بلاتر و هیات‌رئیسه فیفا هم خودشان رکن قضایی را به مجمع معرفی کرده اند و رای آورده است.

ماجرای سوارز هم نشان داد که رکن قضایی فیفا مستقل شده است. وقتی از بلاتر خواستند تا بلکه در حکم سوارز تجدید نظر شود اما گفت دست من نیست و دیگر رکن قضایی مستقل شده است...

حالا اساسنامه جدید آمده و آن وقت براساس آن برای رکن قضایی، یعنی کمیته‌های انضباطی و استیناف و اخلاق، هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال، کاندیداهای انتخابی‌اش را به مجمع معرفی می‌کند.

 پس قبول دارید که انتصاب محمدزاده در کمیته اخلاق تخلف بود؟

نه، قبول ندارم.

اما از سال 2013 این ماجرا ابلاغ شده بود اما ما این را اعمال نکردیم...

بازهم می‌گویم فدراسیون‌ها اساسنامه خودشان را دارند

پس ماجرای الزام به تطبیق چه می شود؟ چرا از فیفا استعلام نکردید که باید رئیس کمیته اخلاق انتصابی باشد یا انتخابی؟ چرا رئیس فدراسیون سرپرست برای کمیته‌های رکن قضایی نگذاشت؟

رفتار ما طبق اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران که منطبق با فیفاست بود و حالا هم می‌خواهیم اساسنامه را عوض کنیم.الان دو هفته وقت داریم که اساسنامه را اجرا کنیم. فکر به گذشته موضوعی را حل نمی کند.

پس قرار است مجمع عمومی برگزار شود؟

بله، مجمع عمومی برگزار می‌شود و در آن اساسنامه اصلاحی را ارائه می‌کنیم تا رای بیاورد. قرار است تا دو هفته دیگر اساسنامه را آماده کنیم تا 76 نفر اعضای مجمع به آن رای بدهند.

مجمع کی هست؟

دقیق نمی دانم، شاید شهریورماه باشد.

 آن وقت محمدزاده، صالحی و حسن‌زاده از روسای کمیته‌های اخلاق، استیناف و انضباطی برکنار می‌شوند؟

به آنها می‌گوییم که اگر هیات‌رئیسه خواست شما را کاندیدا می‌کند که مجمع به آنها رای بدهند اگر معرفی شوند شانس دارند دوباره رئیس شوند، اگر نشوند که دیگر نمی شوند. رئیس و معاون کمیته‌های انضباطی، اخلاق و استیناف هم همه حقوقدان هستند. کمیته زیر نظر من هم نامش عوض می‌شود و به کمیته قوانین تغییر نام می‌دهد.

 

برسیم به ماجرای شکایت قلعه‌نویی از نکونام. با توجه به صحبت‌هایی که نکونام انجام داده قلعه‌نویی می‌تواند به دادسرای تهران شکایت کند؟ یا فوتبالی‌ها باید در جامعه فوتبال مشکلات‌شان را حل کنند؟

این دو فوتبالی هستند اما دعواهایشان در حوزه فوتبال نیست. داخل فوتبال نیست. ربطی به اتفاقات فوتبال ندارند.

 اما همه این اتفاقات در داخل فوتبال افتاده...

آخر همه‌چیز که فوتبال نیست.

 جمله سختی به کار بردید...

قانون در این زمینه می‌تواند جواب بدهد. اگر در حوزه مسابقات اتفاق افتاده به رکن قضایی فوتبال ربط دارد، در حوزه باشگاه به باشگاه ربط دارد و باشگاه باید وارد شود. در ماجرای قلعه‌نویی و نکونام اتفاقات در حوزه مسابقات نبوده، در حوزه باشگاه هم که باشگاه بی‌طرف نمی‌شود و طرف قلعه‌نویی را می‌گیرد پس نمی‌تواند به این مساله رسیدگی کند. مسائلی که نکونام علیه قلعه‌نویی مطرح کرده است، به فوتبال ارتباطی ندارد و دادگاه‌های بیرون از فوتبال می‌توانند به آن رسیدگی کنند و کار قلعه نویی بر خلاف قوانین حاکم بر فوتبال نیست.

 علی کفاشیان در مراسم معرفی بهترین‌های فوتبال ایران گفت که در فوتبال ایران فساد وجود ندارد اما تخلف وجود دارد، شما با این حرف موافقید؟

من موافقم، کلمه فساد یک کلمه شرعی است و بار سنگینی دارد. حکم فاسد یا همان مفسد‌فی‌الارض اعدام است.

الان کمیسیون اصل 90 مجلس مرتب می‌گوید فساد در فوتبال ایران وجود دارد...

فدراسیون فوتبال هم در همین زمینه به مجلس نامه داده که دیگر از واژه فساد استفاده نکند، اما تخلف وجود دارد. اگر نبود که کمیته انضباطی و استینافی وجود نداشتند.

 الان بین این دو کلمه همه مانده‌اند. کفاشیان با زیرکی این ماجرا را مطرح کرد و یک دعوای حقوقی را راه انداخته است. اگر تخلفات دامنه‌دار شود به فساد منتهی نمی‌شوند؟

بهتر است در این باره با یک حقوقدان و جرم‌شناس صحبت کنید. کفاشیان راست می‌گوید، فساد در فوتبال ایران وجود ندارد اما تخلف هست.

 به نظر شما ماجراهای سوءاستفاده‌های اخلاقی در مدارس فوتبال، فساد نیست؟

چرا هست.

 رشوه و ارتشا بین باشگاه‌ها و بازیکنان و مدیران فساد نیست؟

چرا هست.

 خب همه اینها در فوتبال است دیگر...

جرم و فساد و اینها باید ثابت شود. این یک بحث حقوقی است که اتفاقا خوب است که رسانه‌ها و حقوقدانان به آن بپردازند.


چیا فوادی 

  ۳  
آی اسپورت
2014-08-05 12:52:31
نظر دهید
۳ نظر
-
سه شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۳، ۱۵:۰۱
هوشنگه دیگه ....

قسمت آخر مصاحبه رو بخونید ببینید خودش هم متوجه نمیشه چی میگه
کاوه
سه شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۳، ۱۷:۵۹
محمد، اکبر و حسن محکوم به اعدام شدند......قربان! با توجه به فرمایش شما فقط اکبر و حسن رو اعدام میکنن و محمد هیچی !!! چرا؟؟؟ چون پشت اسم محمد کاما اومده؟؟؟؟؟ ما رو گاگول فرض کردی اخوی؟؟؟ فکر میکنی فقط خودت سواد داری تو این مملکت؟؟؟؟ تو روز روشن داره سفسطه میکنه! بعد انتظار داره که همه حرفهاش رو قبول کنیم! امیدوارم علی دایی این کامنت منو بخونه یا یکی بهش برسونه. چون توجیه نصییرزاده بی نهایت مسخره بود!
حکمت
سه شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۳، ۱۹:۳۵
کاوه خان علی دایی بااون نصف زبانش میتونه از خودش دفاع کنه نیازی به مدافع نداره
به اشتراک بگذارید
لینک مطلب
x
بیشتر