فهرست
گزارش روز؛ خوب و بدِ ۹۰ به ۱۰
گزارش روز؛ خوب و بدِ ۹۰ به ۱۰

گزارش روز؛ خوب و بدِ ۹۰ به ۱۰

آی اسپورت - اگر  دربی «90 به 10» عملی شود می‌تواند در مرحله بعدی زمینه ساز مطالبه حق پخش تلویزیونی شود. می‌تواند درآمد تبلیغات دور زمین را چند برابر کند. می‌تواند سرآغازی باشد بر رویای خصوصی شدن باشگاه‌ها و جرقه تاسیس استادیوم اختصاصی تیم‌ها. برگزاری دربی به صورت «90 به 10» حتی اگر بتواند یکی از اتفاقات خوب بعدی را رقم بزند با تمام سختی‌ها و ریسک‌ها، به انجامش می‌ارزد. اما بد نیست موانع برگزاری دربی به صورت «90 به 10» را هم بررسی کنیم تا ببینیم چنین اتفاق خوبی، به واقعیت نزدیک است یا به رویا.

بلیت فروشی به سبک عهد بوق!

اولین مشکل، بلیت فروشی است. بلیت فروشی مسابقات لیگ برتر مدتی به صورت اینترنتی انجام شد. اما بعد از افشا شدن ماجرای شرکت برهان مبین و درصد بالایی که از بلیت فروشی در اختیار این شرکت قرار می‌گرفت، فروش اینترنتی بلیت متوقف و دوباره به خود باشگاه‌ها واگذار شد. باشگاه‌ها هم ترجیح دادند در همان ورزشگاه آزادی و به صورت حضوری بلت‌ها را به فروش برسانند. البته باشگاه پرسپولیس در چند بازی گذشته دوباره اقدام به فروش بلیت به صورت بلیت الکترونیکی کرده و از طریق سایتی با آدرس: www.gishe3.ir  بلیت بازی‌هایش را می‌فروشد. اما مساله این است که میزبان دربی پیش رو باشگاه استقلال است که امسال هم بلیت بازی‌هایش را به صورت دستی و حضوری در ورزشگاه آزادی به فروش می‌رساند. این اولین مشکل بزرگ برای برگزاری این مسابقه به صورت «90 به 10» است. تصور کنید که دوباره قرار است ده‌ها هزار نفر آدم از صبح زود راهی ورزشگاه آزادی شوند تا در صف‌های طویل بلیت فروشی بایستند. لابد قرار است مثل چند سال پیش عده‌ای از شهرستان یک روز زودتر به تهران بیاند و شب را در چادرهای اطراف ورزشگاه آزادی سر کنند. تلویزیون هم برود از این شور و شوق بی نظیر گزارش تهیه و پخش کند تا همه ببینند چه فوتبالی داریم ما! یک راه حل دیگر هم در سال‌های گذشته امتحان شده است. این که تعدادی از بلیت‌ها توسط موسسات مالی و بانک‌های طرف قرارداد با باشگاه‌ها فروخته شود. این روش البته بی اشکال نیست اما می‌تواند از دردسرهای بعدی بکاهد. اما باید هر چه زودتر مکانیسم بلیت فروشی تعیین شود. چون این مساله اساسی‌ترین نکته در برگزاری دربی به صورت «90 به 10» است.

آبی‌ها وسط قرمزها، قرمزها وسط آبی‌ها

قرار است 90 درصد ظرفیت ورزشگاه آزادی در روز برگزاری دربی در اختیار هواداران میزبان یعنی استقلال قرار بگیرد. گنجایش ورزشگاه آزادی در حال حاضر 78116 نفر است. سازمان لیگ معمولا در دربی کمتر از کل ظرفیت ورزشگاه بلیت می‌فروشد. مثلا در آخرین دربی که برگزار شد فقط 60 هزار بلیت فروخته شد. آن روز البته تعدادی از جایگاه‌های ورزشگاه آزادی در دست تعمیر بود و به همین دلیل تعداد کمتری بلیت فروخته شد. حالا اگر فرض را بر این بگذاریم که جایگاه‌های در دست تعمیر ورزشگاه آزادی هم آماده برگزاری دربی می‌شوند باز هم بعید است سازمان لیگ بیشتر از 70 هزار بلیت بفروشد. با قانون «90 به 10» تعداد 63 هزار بلیت به استقلالی‌ها می‌رسد و فقط 7 هزار بلیت نصیب هواداران پرسپولیس خواهد شد. اما مسئول فروش بلیت (با هر سیستمی که باشد) از کجا می‌خواهد متوجه شود کسی که بلیت را می‌خرد استقلالی است یا پرسپولیسی؟ در پیشرفته‌ترین سطح از بلیت فروشی در ایران، تنها اطلاعاتی که از خریدار بلیت دریافت می‌شود شماره ملی و شماره تلفن همراه است. از این اطلاعات نمی‌شود متوجه شد خریدار بلیت طرفدار چه تیمی است. بنابراین اتفاقی که در دربی 84 افتاد می‌تواند خیلی راحت در دربی بعدی هم تکرار شود. این مشکل بزرگی است و فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ یک بار به خاطر آن کلی گوشه و کنایه را به جان خریده‌اند و دوست ندارند دوباره آن منظره ناخوشایند را ببینند. در این مورد خاص البته مسئولیت با باشگاه استقلال است و آن‌ها هستند که باید دنبال راهکاری برای حل مشکل باشند. دم دست‌ترین و ساده‌ترین راه حل این است که فروش سهمیه پرسپولیسی‌ها به خود این باشگاه واگذار شود و استقلالی‌ها فقط بلیت هواداران خودشان را بفروشند. هر چند تضمینی وجود ندارد که باز هم تداخلی در این نحوه فروش به وجود نیاید. این مشکل در ظاهر بزرگ سال‌هاست در اروپا و کشورهای صاحب فوتبال حل شده است. در اغلب کسانی که وارد ورزشگاه‌ها می‌شوند جزو هواداران رسمی باشگاه هستند و هویت‌شان برای باشگاه روشن است. یعنی باشگاه کاملا مطمئن است که کسی دارد بلیت می‌خرد هوادار خودش است نه هوادار رقیب. باشگاه‌های ایران تا رسیدن به این مرحله راه زیادی در پیش دارند.

امنیت اقلیت

اگر بازی با قانون «90 به 10» برگزار شود سهمیه پرسپولیسی‌ها در این بازی 7 هزار بلیت یا کمی بیشتر خواهد بود. این 7 هزارنفر در مقابل تعداد زیاد هواداران استقلال که دستکم 63 هزار نفر خواهند بود چندان به چشم نمی‌آیند. اما نکته مهم حفظ امینت آن‌هاست. مسیر‌های ورودی به ورزشگاه آزادی تا نزدیکی‌های ورزشگاه برای هواداران دو تیم مشترک است. بدون شک هواداران  دو تیم بارها در مسیر با هم روبرو خواهند شد و این می‌تواند زمینه درگیری‌ را فراهم کند. تجربه نشان داده این بازی بدون درگیری فیزیکی هواداران دو تیم در ورزشگاه یا اطراف آن تمام نمی‌شود. اما تفاوت تعداد هواداران دو تیم در روز دربی می‌تواند وضعیت دشواری و تجربه نشده‌ای را ایجاد کند. لازم است برای جلوگیری از درگیری‌ها و بروز خشونت‌های همیشگی تدابیر ویژه‌ای اتخاذ شود. مثلا مسیر جداگانه برای ورود هواداران دو تیم تعیین شود تا کمترین مواجهه بین آن‌ها صورت بگیرد. هواداران پرسپولیس که در این بازی حکم اقلیت را دارند (مثل هواداران استقلال در بازی برگشت) نیازمند مراقبت‌ها و حمایت‌های ویژه‌تری هستند.

محاسن دربی «90 به 10»

گذشته از مشکلاتی که برگزاری دربی به شکل «90 به 10» می‌تواند ایجاد کند، این مسابقه خوبی‌ها و امتیازاتی هم دارد. این امتیازات نسبت به چیزهایی مثل نزدیک شدن به حق پخش، نزدیک شدن به معیارهای فیفا، استارت خصوصی شدن باشگاه‌ها و ... که دستاوردهای طولانی مدت هستند، در زمان سریع‌تری به دست می‌آیند. مثلا هواداران برای اولین بار حس یک دربی واقعی را درک می‌کنند. به هر حال تیمی که میزبان و مسئول برگزاری بازی است باید از امتیازهای آن هم بهره ببرد و صرفا مسئولیت اجرایی نداشته باشد. یکی از این مزیت‌ها در اختیار گرفتن جو ورزشگاه است که نکته تعیین کننده‌ای است. مساله دوم آسان‌تر شدن نظارت بر تماشاگران است. در این وضعیت هواداران تیم میهمان در یک منطقه کوچک و با فاصله از هواداران میزبان مستقر می‌شوند و نظارت و مراقبت از آن‌ها کار راحت‌تری است. در این وضعیت پیدا کردن افراد متخلف و دردسرساز هم کار راحت‌تری است. مساله بعدی که از همه چیز مهم‌تر است لزوم برگزاری دربی «90 به 10» است. این اتفاق بالاخره باید یک روز بیفتد. قطعا در اولین و شاید در چند بازی ابتدایی مشکلاتی پیش بینی شده وجود داشته باشد. اما با هر بار برگزاری موانع و مشکلات شناسایی و در مسابقات بعدی رفع می‌شوند.

روزنامه سازندگی

۳ ۱  
آی اسپورت
2018-09-16 18:07:00
همچنین بخوانید:
نظر دهید

۱ نظر
حسین اهوازی
يكشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۷، ۲۲:۳۷
با ایجاد یک سایت پیشرفته و با کد ملی طرفداران میتوانند تیم مورد علاقه خود را مشخص کنند و سپس میشود بر اساس تیم مورد علاقه بایط فروخت. برنامه نویسی چنین سایتی بسیار راحت هست ولی مشکل اینجاست که فدراسیون پنج ستاره و تیمهای ما ، مال این حرفها نیستند
۶
به اشتراک بگذارید
لینک مطلب
x
بیشتر