فهرست
سپیدرود-کریمی، کدام وام دار دیگری است؟
سپیدرود-کریمی، کدام وام دار دیگری است؟

سپیدرود-کریمی، کدام وام دار دیگری است؟

آی‌اسپورت- یک تعریف جذاب و فراگیر از مفهوم "برند"، این است که: "برند برداشت و احساس مصرف کننده، در استفاده از یک کالا یا خدمت است". به عبارت دیگر وقتی شما از کالا یا خدماتی استفاده میکنید، احساسات مشترکی که میان شما و دیگر مصرف کنندگان از مورد مصرف شکل میگیرد، برند آن کالا یا خدمت را میسازد. 

همگرایی تعریف فوق با جایگاه افراد، که برآمده از عملکرد آنها در ارائه یک کالا یا خدمت است، خود آن افراد را هم به برند تبدیل میکند. خاصیت پدیده برند، مثل هر پدیده دیگری، مشمول قاعده چرخه زندگی است. چرخه ای که شامل چهار دوره تولد، رشد، بلوغ و اُفت است. هر پدیده ای برای اینکه پاینده بماند و به سیاهچاله سقوط گرفتار نشود، ناچار است تا در مرحله بلوغ، دست به نوآوری بزند و چرخه زندگی جدیدی را از آن نقطه آغاز کند. جز این باشد، سقوط و فراموشی حتمی است.

 غرض از مقدمه بالا، پرداختن به دو برند مهم این روزهای فوتبال رشت یعنی سپیدرود و علی کریمی است. و بهانه آن هم بیانیه مناقشه برانگیز اخیر باشگاه در حمایت از پدرخوانده این روزهای سپیدرود. 

نقطه آغازین چرخه زندگی جدید هردو برند نامبرده، تقریبا همزمان بودند. جایی که کریمی با همه بی میلی های ذاتی اش، تمایل به مربیگری را نشان داد و سپیدرود هم با روندی جهشی، دوران جدیدی را در تاریخ نیم قرنی اش کلید زد. حالا، در پی همه فراز و نشیب ها، هردو این پدیده ها به نوعی در آستانه بلوغ قرار دارند. سپیدرود دومین سال حضور پیاپی اش در سطح اول فوتبال ایران را میگذراند و کریمی هم دیگر یک مربی تازه کار و کم تجربه نیست. هرچند برای موفقیت، به فاکتورهایی بیش از تجربه و زمان نیاز دارد. 

طبق الگویی که در چرخه زندگی پدیده ها برای این دو برند فوتبال رشت، عنوان شد، انتظار میرفت و میرود که هردو و به ویژه در سپیدرود به دست کریمی، شاهد نوآوریهایی باشیم که هردو آنها را بر کشیده و چهره برندشان را جذابتر و ماندگارتر کند. اما شوربختانه انچه در ظاهر امر پیداست، رخدادهایی در پس پرده نهان است که گاهی لابلای بیانیه هایی از جنس بیانیه اخیر، رخ مینمایند.

 آنچه بیش از هرچیزی اهمیت دارد، درک این نکته است که برای شهر رشت و فوتبال همیشه زنده اش، اولویت با کدام برند است. با علی کریمی که همانطور که آمد، می تواند برود، یا سپیدرود که در هر شرایطی، سنگ کف رودخانه این شهر و فوتبالش است؟ و مهم در این است که بدانیم، متغیر سپیدرود چقدر و تاکجا باید وابسته به متغیر مستقل کریمی بماند؟  

۵۰ سال است که هویت سپیدرود، هرگز با هویت مالکان و مدیرانش گره نخورده و حتی در اعماق لیگ دو، حرمت و احترامش برآمده از خودش و پیشینه اش بوده. شعار و صومی و نجفی تا بیات و تن زاده، هرکه بودند و هرچه کردند، زیر سایه بلند نام سپیدرود بوده و عملکردشان و بالطبع میزان مقبولیت اجتماعی شان، در جایگاه وقت سپیدرود به حساب آمده و برآورد شده است. این برای اولین بار در تاریخ سپیدرود است که جایگاه مالک و سرمربی، ورای جایگاه باشگاه قرار میگیرد. تا جایی که از درون باشگاه در تمجید بی‌سابقه و پر از منت مالک، چنان پیش میروند که در جمله پایانی، عنان اختیار از کف داده و به جمله ای توهین آمیز میرسند. که البته بی تردید برای نویسندگان آن وجیزه، تف سربالاست.

 این قسمت خطاب به علی کریمی است. نه به عنوان شخص حقیقی، بلکه چنانکه پیشتر هم گفتم، در جایگاه حقوقی فعلی اش.  از خرج کردن بیهوده واژه اسطوره و استاد و عالیجناب گریزانم چون درنتیجه کثرت استفاده، از معنی تهی شده اند. اما برای علی کریمی برای جایگاه فنی اش در فوتبال ایران میشود از واژه استاد استفاده کرد. چنانکه اگر اشتباه نکنم فیفا برای او از این واژه استفاده کرده بود.

 استاد گرامی. اگر جایگاه و برند شخصی تان، برای شما آنقدر بی ارزش است که برای ترویجش، آن را به دست هرکسی که شد می‌دهید تا نتیجه اش بشود تراوشات بیانیه اخیر، این اختیار شماست. اما برند تیم شهر ما را دستاویز برنامه های شخصی تان نکنید. غلط یا درست، بخش مهمی از مخاطبان فوتبال این شهر، از کوچک انگاشته شدن و تحقیر جاری در این بیانیه دل چرکین اند. اینکه شما برای باشگاهی که تملک کرده اید، چقدر و کجا و چطور هزینه کرده اید، ربطی به مردم رشت ندارد. این انتخاب شما بوده که اینجا باشید و این انتخاب الزاماتی دارد. کما اینکه همانطور که قبلا گفتم، همین فردا میتوانید با سردستی ترین بهانه، این سنگ کف رودخانه را برای مردمان همین شهر بگذارید و بروید. حتی اگر سپیدرود، حالا در تملک شما باشد، برند سپیدرود امروز و تا همیشه متعلق به رشت خواهد ماند. و این برای مردمانی که نیم قرن عاشقانه این تیم را در قلبهایشان محفوظ نگاه داشتند، قابل معامله نیست. هرچند شما یا هرکس دیگری اهل معامله باشد. یکبار دیگر آن وجیزه را بخوانید. آن گواهی دوستی خاله خرسه اطرافیانتان را. اگر از لحن و متن آنچه منتشر شد، برائت نجستید، به معنی تایید شما بر تک تک کلماتی است که در آن بکار رفته. و آنوقت در نگاه و نیتتان از حضور در فوتبال رشت، دچار تردید عظیمی خواهیم شد.

آنچنان که به شایعات و نقل قولها بیشتر دقت خواهیم کرد. اما هرآنچه باشد، از اهمیت برند سپیدرود برای این شهر زیبا و مظلوم نخواهد کاست. و در آخر اینکه، جمله پایانی و شرم آور آن بیانیه را یکبار دیگر بخوانید و از نویسنده اش جویا شوید. به احتمال فراوان، جامعه آماری مد نظر نویسنده، همان چند نفر اطرافیان شما باشد. که جز این اگر باشد، شما به تک تک رشتی ها، بابت گاف اطرافیانتان، یک عذرخواهی بزرگ بدهکارید.

۱۱ ۵  
آی اسپورت
2019-02-17 01:53:00
نظر دهید

۵ نظر
کریم
يكشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۷، ۰۲:۳۸
مشکل شما در همون چهار خط اول روشنه، بی‌سوادی برادر. این‌لقمه های گنده تر از دهنت رو‌ نمی‌تونی با گوگل و ویکیپدیا قورت بدی پایین. گیر می‌کنه. سواد معنیس فرق داره. اونی هم که نوشتی مفهوم brand رو توضیح نمیده. میدونی چرا؟ چون خودتم نفهمیدیش هنوز.
شاهین
يكشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۷، ۰۵:۴۶
چرا جمعی از خبرنگاران جرات ندارن اسمشان پای بیانیه باشه؟:))
تو گویی لات کوچه خلوت از ارباب کیرووش به نوچه های رسانه ای هم رسیده است.
کاس نژاد که زمان نادر دست نشان طلب پول کرده بود و اینکه ۴ بازیکن باید به نیم تحمیل کنه این بیانیه را نوشته؟!
یا شقایق اشک زیز اوایل خیلی پرسپولیسی و بعد از اینکه دم خروس بیرون زد یهو به رگ و ریشه خودش برگشت؟ :))
یا طباطبایی که میگه من خودم پرسپولیسی ام اما برای کیروش می میرم؟؟
اینا از چی ناراحتن؟؟
چرا درین سالها نیومدن سپیدرود رو بگیرند دست؟؟
هدفشون چیه؟؟
نظرمحمدی برگرده و سفره خالی بعد از دوران کیروش پر بشه؟ :))
کور خوندین آقای باشرف کاس نژاد و نوچه های ارباب فراری
مموتی هستم بزرگترین اسطوره تاریخ ششتایی ها
يكشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۷، ۰۵:۵۲
سپیدرود رو روشنفکرنماها، خبردلاران، بی شرف های نون به نرخ روز خور، حسودان و بی چیزهایی که قلم خودشونو فروختن به این حال و روز انداختن...
درین سالها کجا بودین؟ چرا نیومدین تیم رو دست بگیرین؟؟
ما که می دونیم درد شما چیه؟؟ ما که باند کثیف کاس نژاد و نوچه های ارباب کیروش رو خوب می شناسیم، ناراحتی آنان را از اخراجِ ارباب کیروش درک می کنیم و فشاری که بخاطر از دست دادن دلارهای مفت از دست دادن اما بهتون میگیم ناراحت نباشین، نون حلال بهتر از نون کثیف و آلوده ست
محسن آبی
يكشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۷، ۱۱:۳۶
شما حاضری هزار تومن خودت از جیب برای سنگ کف رودخونه بدی که به علی کریمی حرف میزنی؟!! برند علی کریمی بی ارزشه؟!جمع کنید بابا....هر کی مردمیه توی این کشور باید کوبیده بشه..... باشگاه سپیدرود و مردم بسیار با ارزش و تاج سر(به جز شما)ولی اخه ادم بی عقل علی کریمی برای بزرگ شدن یا مطرح شدن یا هر چیزی نیازی به سپید رود داره!!!!!!؟؟؟
محمد
يكشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۷، ۱۱:۴۹
بعد از فرشاد کاس نژاد و اشکریز و... نوبت شماست که به علی کریمی حمله کنید خبرنهار عزیز!
به اشتراک بگذارید
لینک مطلب
x
بیشتر