فهرست
حق پخش و ترانسفر؛ شریان حیاتی باشگاه‌ها
حق پخش و ترانسفر؛ شریان حیاتی باشگاه‌ها

حق پخش و ترانسفر؛ شریان حیاتی باشگاه‌ها

آی اسپورت - مشکلات مالی و بدهی های سنگینی که گریبانگیر پرسپولیس و استقلال شده ، اصلی ترین مشکل این باشگاههاست. باشگاههایی که چهل سال دولتی بودند و با مدیریت ناپایدار و ساختار اشتباه توان درآمدزایی نداشتند و همیشه بازیچه دست دولتها شدند. از مصائب باشگاه داری دولتی هر چه بنویسیم حق مطلب را ادا نمی کند، می توان در مذمت باشگاه داری دولتی مثنوی هفتاد من نوشت، اما بدون ارائه راه حل، هیچ مشکلی حل نخواهد شد.

مهمترین اصل در باشگاه داری نوین و حرفه ای اصل درآمد زایی است، این درآمدزایی می تواند برخورداری از حق پخش تلوزیونی،تبلیغات محیطی ورزشگاه، بلیت فروشی ، فروش بازیکن و اسپانسرینگ باشد، اما در فوتبال ایران فقط از اسپانسرینگ آن هم نصفه نیمه استفاده می شود و مهمترین منبع کسب درآمد که حق پخش تلوزیونی و حق ترانسفر است مغفول مانده.

 

حق پخش؛ مهم‌ترین منبع کسب درآمد

اجتماعات این روزهای هواداران سرخابی مقابل باشگاه، وزارت ورزش و مجلس عموماً برای تخصیص بودجه مستقیم از دولت، تغییر مدیرعامل و هیئت مدیره یا تمدید قرارداد فلان بازیکن است، اما همه ی اینها حکم مسکنی کوتاه مدت دارد بر پیکر رنجور باشگاه داری دولتی. هواداران حق دارند خواسته های کلان تر از مجلس داشته باشند، مانند به تصویب رساندن قانون حق پخش توسط مجلس.

مجلس و نمایندگانی که وزارت ورزش را از کمک مستقیم به ورزش حرفه ای منع کردند، فکری هم برای تصویب قانون حق پخش نمی کنند و به محض تجمع، با حضور میان هواداران و برنامه های تلوزیونی برای خود کسب شهرت می کنند. مجلس برای تسهیل باشگاه داری خصوصی مکلف است تا فکری به حال حق پخش تلوزیونی کند تا باشگاه ها به خودکفایی برسند و انتظار ارتزاق از مستقیم از بودجه دولتی نداشته باشند.  موضوع حق پخش سالهاست در پیچ و خم کمیسیون ورزش،خصوصی سازی و صحن علنی مجلس ابتر مانده  و با تغییر هر دولت و مجلسی شعار اصلی کمیسیون و وزارت ورزش همین موضوع است، اما کیست که نداند همه اینها فقط جنبه تبلیغاتی دارد؟

 

ترانسفر بازیکن؛ راهی برای کسب درآمد

اگر اراده ای برای سر و سامان دادن به اوضاع سرخابی ها در وزارت وجود داشته باشد، مدیران منتصب آنها باید شم افتصادی بالایی داشته باشند تا بتوانند باشگاه ها را به خودکفایی برسانند.مدیرانی که شم اقتصادی قوی داشته باشند می دانند که یکی از منابع درآمد زایی برای باشگاه حق ترانسفر بازیکنان است، کاری که در همه ی دنیا اتفاق میفتد اما در ایران عمر مدیریت آنقدر کوتاه است و آنها را درگیر حل مسائل یومیه می کند که اصلاً به این موضوع مهم نزدیک هم نمی شوند.

به یاد داریم در اواخر دهه هفتاد شمسی، عابدینی و فتح الله زاده با ترانسفر بازیکنانی مثل دایی، باقری، مهدوی کیا،علی موسوی، پاشازاده،یزدانی ،دین محمدی و برخورداری از حق ترانسفر ثانویه برای باشگاه های خود درآمدزایی می کردند، اتفاقی که همین اواخر برای طارمی،بیرانوند،مجید حسینی،اللهیار صیادمنش هم برای سرخابی ها رخ داد.  اما در سایه سو مدیریت حاکم بر دو باشگاه، امثال ترابی،علیپور،شجاع خلیل زاده ، ابراهیمی، چشمی و احتمالاً بشار رسن بدون آنکه سودی به تیمهای خود برسانند به صورت آزاد از این تیم رفتند و کوهی از دلخوری و بدهی برای باشگاه باقی گذاشتند. می شد با پرداخت به موقع قرارداد این بازیکنان و برخورداری از حق ترانسفر آنان به خودکفایی رسید، اما چه سود که ورزش تبدیل شده به حیاط خلوت مدیران ناکام عرصه های دیگر. 

۴    
آی اسپورت
2020-10-24 11:59:00
نظر دهید

به اشتراک بگذارید
لینک مطلب
x
بیشتر