فهرست
فرمول یک و آتش‌بازی جدید
فرمول یک و آتش‌بازی جدید

فرمول یک و آتش‌بازی جدید

آی اسپورت - «F1». این واژه شاید پرمعناترین و هیجان‌انگیزترین کلمه دو حرفی جهان باشد. کلمه‌ای که یک دنیای اسرارآمیز و جذاب را در دل خود جا داده و در تک‌تک پیچ‌های تند، دلِ مخاطبین خود را آشوب می‌کند. «فرمول یک»؛ جهانی مهیج متشکل از تایر، موتور، آسفالت و رانندگانی نامدار. چهره‌های فرمان به دستی که هر یک سرنوشت یک غول خودروسازی در پیست‌های مختلف چهان را در میان حرکت سریع انگشتان و زمان‌بندی صحیح بین پدال‌های کلاچ و ترمز و گاز رقم می‌زنند. شخصیت‌هایی که جابه‌جایی‌شان از یک تیم به تیم دیگر درست همانند بزرگ‌ترین نقل‌وانتقالاتِ جهان فوتبال، خبرساز است. بازیگران بزرگی همچون «دنیل ریکیاردو». کسی که حالا آماده شده تا در فصل آینده «فرمول یک» جانشین «کارلوس ساینز» در تیم قدرتمند «مک‌لارن» شود.

صبح روزِ پنجشنبه هفته گذشته تایید شد که ساینز راننده اسپانیایی تیم مک‌لارن برای رقابت‌های سال ۲۰۲۱ پشت فرمان خودروهای تیم «فراری» خواهد نشست؛ به عنوان جانشین «سباستین فتل». با این اتفاق تیم مک‌لارن به سراغ ریکیاردو رفت و توانست رضایت راننده تیم «رنو» را جلب کند تا سال آینده این راننده قهار استرالیایی در کنار «لاندو نوریس» دو راننده غول خودروسازی بریتانیایی باشند. «زک براون» مدیر اجرایی مک‌لارن در این خصوص گفت: «ریکیاردو بُعد جدید و هیجان‌انگیزی به تیم اضافه خواهد کرد.» این در حالی‌ست که فراری هم جذب ساینز را «اتفاقی ایده‌آل» توصیف کرد. «ماتیا بینوتو» مدیر غول خودروسازی ایتالیی در اینباره گفت: «ساینز خود را به عنوان راننده‌ای بااستعداد معرفی کرده بود و نشان داد که توانایی تکنیکی کافی و ویژگی‌های مناسبی دارد. ویژگی‌هایی که تمایل داریم در فراری به تصویر بکشد.»

پشتیبان ایده‌آل برای لکلرک

از یاد نبرید که فراری پیش از جذب ساینز باید بند آزادسازی او را فعال می‌کرد چرا که راننده ۲۵ ساله اسپانیایی به صورت قانونی تا سال ۲۰۲۱ با مک‌لارن قرارداد داشت. در این بین مک‌لارن نیز برای موافقت با جدایی کارلوس، ابتدا باید در خصوص جذب ریکیاردو به اطمینان خاطر می‌رسید. فراری، ساینز را پشتیبان مناسب «شارل لکلرک» می‌دانست؛ راننده‌ای که سال گذشته در نخستین فصل حضور خود در پیست فرمول یک با فراری، به خوبی درخشید و عملکردش وضعیت فتل را به خطر انداخت. لکلرک تا زمستان سال ۲۰۲۴ با «اسب‌های رام‌نشدنی» قرارداد دارد و حالا پس از آنکه فتل از تمدید قرارداد خود با فراری - که با کاهش دستمزد همراه بود - سر باز زد، لقب راننده نخست این تیم را یدک خواهد کشید.

ساینز با قراردادی دو ساله از سوی فراری جذب شده تا مشخص شود این کمپانی قصد دارد از راننده اسپانیایی به عنوان پشتیبان لکلرک بهره جوید و دقیقاً نقشِ «والتری بوتاس» در مرسدس برای «لوئیس همیلتون» را برای او در نظر گرفته. بوتاس در مرسدس سریع است تا بتواند در میان پیشتازان باشد اما همیشه یک رقیب اصلی نیست بلکه با رقبا رقابت می‌کند تا همیلتون با خیال راحت به پیشتازی خود ادامه دهد. بینوتو گفت: «ما چرخه جدیدی را آغاز کرده‌ایم و هدف‌مان بازگشت به قله فرمول یک است. سفری دراز خواهد بود و باتوجه به وضعیت مالی فعلی قطعا دشوار. قوانین هم دستخوش تغییرات خواهد شد و باید به آن‌ها عادت کنیم اما می‌دانیم چه می‌خواهیم. فکر می‌کنم زوجی با استعداد و شخصیت چارلز و کارلوس - جوان‌ترین زوج پنجاه سال اخیر اسکودریا - بهترین ترکیب برای کمک به ما در راه دستیابی به اهدافی‌ست که تنظیم کرده‌ایم.»

ساینز راننده پیشین «تورو روسو»، «رنو» و «مک‌لارن» نیز این انتقال را فرصتی برای اثبات خود به عنوان راننده‌ای درجه یک می‌داند، درباره آینده‌اش با فراری مشتاق است. او فصل گذشته در نخستین سال حضورش در تیم مک‌لارن عملکردی قوی از خود به جای گذاشت و همین مسئله نیز موجب شد که فراری به سراغش بیاید. با این حال باید اعتراف کنیم که آغازگر این دومینو جابجایی، عدم توافق فراری و سباستین فتل بر سر تمدید قرارداد بود. جایی که تیم ایتالیایی روز پنجشنبه اعلام کرد با راننده آلمانی و قهرمان چهار دوره جهان به توافق نرسیده و فتل در پایان فصل ۲۰۲۰ این تیم را ترک خواهد کرد.

حرکت بزرگ مک‌لارن

همانطور که مطلع هستید ریکیاردو سال ۲۰۱۹ و بعد از ترک ردبول نیز در آستانه پیوستن به مک‌لارن قرار داشت ولی در نهایت با توجه به اینکه رنو نسبت به مک‌لارن بیشتر در کورس رقابت قهرمانی حضور داشت، به این تیم فرانسوی پیوست. سرنوشت دو تیم اما دستخوش تغییر و تحول شد و مک‌لارن توانست با پیشرفتی قابل توجه، رقابت‌های فصل گذشته را بالاتر از رنو و در رده پنجم به اتمام برساند. به این ترتیب ریکیاردو به این نتیجه رسید که مک‌لارن برای آینده حرفه‌ای او انتخاب بهتری است. از ذکر این نکته غافل نشویم که تصمیم مک‌لارن برای انتخاب موتور مرسدس در سال ۲۰۲۱ هم در این روند به تاثیر نبوده. تصمیم برای بهره‌مندی از موتور مرسدس یکی از تصمیمات مهم «آندریاس سیدل» مدیر جدید تیم است که در ماهِ مِی سال گذشته بر مسند قدرت نشست و روند تیم را در مسیر پیشرفت قرار داد.

حال براون جذب ریکیاردو را یک برنامه‌ریزی دقیق و هدفمند توصیف کرده: «جذب دنیل یکی دیگر از اهداف بلند مدت ما بود و بُعد جدید و هیجان‌انگیزی به تیم ما افزود. من می‌خواهم از کارلوس برای عملکردش در تیم مک‌لارن که به ما کمک شایانی رساند، تشکر و قدردانی کنم. او راننده‌ای در خدمت تیم بود و برایش در آینده آرزوی موفقیت دارم‌. حالا با ریکیاردو به روزهای درخشان پیش رو می‌اندیشیم.» جذب راننده ۳۰ ساله استرالیایی که از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ با تیم ردبول پا به پیست می‌گذاشت، برای مک‌لارن یک گام بسیار بزرگ به حساب می‌آید. آنها سال گذشته بعد از چند سال ناکامی، به عرصه رقابت بازگشتند و حالا با جذب ریکیاردو تمام توجهات را به خود معطوف کرده‌اند. سیدل در اینباره می‌گوید: «برای اعتماد به دنیل و توصیف توانایی‌های او نیاز به هیچ کار اضافه‌ای وجود ندارد. او راننده‌ای اثبات شده است. تجربه، تعهد و انرژی او برای مک‌لارن و ماموریت ما بسیار اهمیت دارد. با دنیل و لاندو از دو راننده‌ای بهره می‌بریم که هوادارانمان را به اوج هیجان خواهند رساند. درست همانطور که ما را در مسیر پیشرفت قرار می‌دهند.»

چه کسی جانشین ریکیاردو خواهد شد؟

با جدایی ریکیاردو از رنو و البته در صورت تداوم حضور «استبان اوکو»، تیم فرانسوی یک جایگاه خالی در سال آینده خواهد داشت. در همین رابطه گفته میشد که رنو تصمیم دارد یکی از رانندگان جوان خود را در سال آینده به پیست بفرستد اما نکته کلیدی اینجاست که اکنون «سباستین فتل» و همچنین «فرناندو آلونسو» - قهرمان دو دوره جهان - در دسترس هستند. با این حال بسیاری از منابع نزدیک به رنو معتقدند که آلونسو، تیم فرانسوی را جهت حضور در رقابت‌های سال ۲۰۲۱ در نظر نخواهد گرفت. فرناندو در پایان سال اعلام کرد که پس از دو سال دوری از فرمول یک، خواهان بازگشت به رقابت‌هاست اما او اکنون باید به بررسی این نکته بپردازد که آیا رنو خودرویِ رقابتی مدنظرش را در اختیار او خواهد گذاشت یا خیر؟

البته آلونسو از رنو خاطرات خوبی دارد؛ هر دو قهرمانی جهان او در سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ در این تیم رقم خورد. پس از یک سال حضور ناموفق در مک‌لارن و هم‌تیمی شدن با همیلتون، برای دو سال دیگر به رنو بازگشت و سپس رنو را به مقصد فراری ترک کرد. ضمن اینکه او قوانین جدید بازی‌ها را فرصتی برای رقابتی‌تر شدن بیشتر فرمول یک می‌بیند. همانطور که گفتیم «رنو» رانندگان جوانی همانند «دین کریستین» و «گوانیو ژو» را نیز در لسیت خود می‌بیند، دو چهره‌ای که در فرمول دو عملکرد خوبی از خود به نمایش گذاشته‌اند. «مکس فیوترل» بریتانیایی هم می‌تواند گزینه‌ای دیگر برای رنو باشد. حال باید منتظر بمانیم و ببینیم چه کسی در نهایت جانشین ریکیاردو بزرگ خواهد شد.

 

سازندگی 

۲    
آی اسپورت
2020-05-18 14:59:00
نظر دهید

به اشتراک بگذارید
لینک مطلب
x
بیشتر