رويای ۴۰سالگی؛ ويلاشبواش در رالی داكار
آياسپورت- از زمین چمن تا زمینهای شنی و ماسهای؛ این مسیری است که این روزها آندره ویلاش بواش، سرمربی مشهور پرتغالی دنیای فوتبال طی میکند؛ با این توصیف که زمینهای شنی و ماسهای را برای مربیگری فوتبال انتخاب نکرده است؛ ویلاش بواش حالا قرار است در رالی داکار در قامت یک راننده مبتدی و تازهکار فعالیت کند. با يك تویوتا هایلوکس. البته به زعم خودش فقط صندلی را عوض کرده؛ از صندلی مربیگری بلند شده و روی صندلی تویوتایی نشسته که قرار است در یکی از مهمترین رالیهای دنیا به عنوان یک تازهکار شرکت کند. «الان که وقت آزاد داشتم و دیدم که عدد و رقم هم با من حرف میزند. الان چهلمین دوره برگزاری این مسابقات است و من هم که 40ساله شدهام؛ عمویم هم وقتی 40ساله شد در این رقابتها شرکت کرد». این بخشی از صحبتهای آندره ویلاش بواش است که به تازگی به فعالیت مربیگریاش در چین پایان داده و فعلاً منتظر رسیدن پیشنهادات جدید در دنیای فوتبال است. البته آندره، نوه پدرو ویلاش بواش است که بین سالهای 1982 تا 1984 در این رقابتها شرکت کرده است.
سرمربی سابق تیمهای چلسی، تاتنهام، زنیت سنپترزبورگ و شانگهای اسپایگ چین، حالا برای تیم تویوتا اووراید فعالیت میکند. شاید برای یک مربی فوتبال فعالیت در زمینه رقابتهای موتوری و ماشینسواری کمی عجیب و غریب به نظر برسد ولی این برای اولین بار نیست که مربیان فوتبال به رقابتهای رالی و کلاً رقابتهای ماشینسواری علاقه نشان میدهند. اسطوره سابق باشگاه رئالمادرید یعنی ریموند کوپا هم در سال 1985 طعم شرکت در این رقابتها را چشید. از این گذشته باید به میشل هیدالگو سرمربی سابق تیم ملی فرانسه هم اشاره کرد که سال 1991 راهی این رقابت شد. حالا همین چند مورد نشان میدهد که حداقل فوتبالیستها و مربیانی که در این زمینه فعالیت میکنند، مشکلی برای سازگاری با رالی داکار ندارند.
آندره ویلاش بواش که کلاً میگوید اینکه فوتبالیها سراغ اینجور رشتهها بیایند کاملاً طبیعی است: «نباید از یاد ببریم که اتومبیلرانی از سالیان دور تا به حال یکی از سرگرمیهای خانوادگی ما بوده است. پدرم من را به رقابتهای گرندپری فرمول یک و رقابتهای WRC، زمانی که در پرتغال برگزار میشد، میبرد. مطمئناً کار من فوتبال است و پرداختن به رشتههای مکانیکی یکی از لذتها و سرگرمیهای من است. در واقع این کار را میکنم تا سرگرم شوم». البته شاید میزان سرگرمی این رقابتها برای ویلاش بواش نیاز هم باشد چون بعد از اخراج از تیم شانگهای هنوز بدون تیم مانده. دستیار سابق ژوزه مورینیو حالا در سر دارد تا دوباره به یکی از تیمهای اروپایی برگردد و در چند ماه گذشته نامش در فهرست احتمالی مربیانی که روزی هدایت پیاسجی را به عهده خواهد گرفت هم آمده بود. «من تجربهای برای شرکت در رقابتهای رالی داکار ندارم. ما تیم خوبی داریم، بهترین دستیار راننده را داریم ولی راننده خوبی نداریم! راستش وقت اینکه بخواهیم در چند دور تمرینی هم شرکت کنیم نداشتیم».
خبرورزشي
نظر دهید