فهرست
مشکل ماشین در قعر چیست؟
مشکل ماشین در قعر چیست؟

مشکل ماشین در قعر چیست؟

آی‌اسپورت- دست‌ ماشین‌سازی به لحاظ سرمایه و نفر و نیرو و بازیکن در طول فصل جاری هرگز بسته نبوده اما تیمی که فصل پیش به عنوان یکی از بالانشینان لیگ دسته اول جذب لیگ برتر شد، در فصل جاری هر چیزی نشان داده الا تیمی در سطح این لیگ و به فراخور توانایی‌های فنی رایج در آن.

بدترین‌ها
سبزهای تبریزی در حالی در ۲۰ مسابقه خود فقط یک برد کسب کرده و بیشترین شکست (۱۲ مورد) و فزون‌ترین گل‌های خورده (۳۱ گل) را داشته‌اند که از حضور امثال حبیب گردانی، بهمن کامل، فردین عابدینی، امین قاسمی‌نژاد، احمد کامدار، حمیدرضا علی‌عسگری، شهاب زاهدی و پیام صادقیان در ترکیب خود بهره ‌گرفته‌اند و خارجی‌هایشان مانند مانوئل فرناندز، ادسون هنریکه و کاخبر کاکاشویلی هم بازیکنانی معمولی نبوده و به کار تیم خود آمده‌اند. با این اوصاف مشکلات ماشین‌سازی را باید در جایی دیگر و در سایر موارد جست‌وجو کرد منجمله در نداشتن مدیران و مربیانی که قادر به انسجام بخشیدن به ساختار تیمی ماشین‌سازی باشند و در نتیجه با هر ناکامی تازه‌ای اختیار کار و کنترل بر مسائل بیشتر از دست‌شان خارج شده است.

وقتی کاظمی آمد
وقتی رسول خطیبی از تیمی که خودش آن را از «لیگ یک» بالا آورده بود، کنار گذاشته شد گمان عمومی این بود که جانشین او فرهاد کاظمی که متخصص حفظ تیم‌های به دردسرافتاده در لیگ برتر است، این تیم را نیز به سوی ساحل نجات سوق دهد اما تا این لحظه و پس از انجام ۵ بازی با رهبری وی که در اوایل فصل هدایتگر سیاه‌جامگان بود، چنین رویدادی تحقق نیافته است. او فصل پیش نیز سیاه‌جامگان را تنها در هفته آخر لیگ از سقوط رهایی بخشید و دو سال پیش این کار را با راه‌آهن هم انجام داده بود و امسال هم به دفعات قول داده که سناریوهای قبلی را تکرار و ماشین‌سازی را هم ماندنی سازد اما حتی برای او نیز می‌توان فرضیه ناکامی را قابل تحقق دانست و هر مسابقه‌ای که بیشتر برگزار و سپری می‌شود، فرصت کاظمی برای تحقق قول فوق کاهش می‌یابد.

فقدان بازی‌گردانان توانا
در شرایطی که آندو تیموریان برخلاف نیم‌فصل اول دیگر در تبریز نیست و وقتی هم که بود، با غیبت‌ها و مصدومیت‌ها و عدم درخشش‌هایش کاری مهم برای تیم سبزپوش تبریزی انجام نداد، امروز بیش از پیش غیبت یک مدیر در مرکز خط میانی ماشین‌سازان و عناصر کارآمد در بازی‌گردانی در ترکیب این تیم حس می‌شود و ضعف مفرط ماشین‌سازان در گلزنی که سبب شده فقط ۱۲ بار دروازه رقبا را فرو ریزند و عنوان بدترین خط حمله لیگ را هم مال خود کنند سوهان اعصاب تیم بوده زیرا کاظمی تضمینی را حس نمی‌کند که همان اندک فرصت‌های گلزنی تیمش به بار بنشیند.

فوتبال غیربومی
برخی می‌گویند سقوط ماشین‌سازی به قعر جدول محصول این نکته است که ظرفیت فوتبال تبریز برای داشتن سه تیم به طور همزمان در لیگ برتر کافی نیست اما وقتی تراکتورسازی در رده دوم و گسترش فولاد در جای هفتم جدول نشسته‌اند، این فرضیه رنگ می‌بازد و اینکه عصر فوتبال بومی به پایان رسیده و تمام تیم‌ها سرشار از نفرات غیربومی و بازیکنان سایر شهرها و استان‌ها هستند، این وضعیت و واقعیت را علنی می‌کند که دیگر تعداد تیم‌های حاضر از یک شهر در یک لیگ، به تنهایی نشانگر توان ذاتی آن شهرها در فوتبال نیست. همه اینها به ما می‌گوید ماشین‌سازی باید مشکلاتش را درون خود و در ساختار تشکیلاتی و شکل بازی و البته نحوه کار مربیانش جست‌وجو کند. آنهایی که از بیشترین مهره‌ها کمترین بهره‌ها را گرفته‌اند.

وصال روحانی

     
آی اسپورت
2017-02-08 18:29:00
نظر دهید

به اشتراک بگذارید
لینک مطلب
x
بیشتر