فهرست
جنگ باشگاه‌هابا تلویزیون به کمک اینستاگرام!
جنگ باشگاه‌هابا تلویزیون به کمک اینستاگرام!

جنگ باشگاه‌هابا تلویزیون به کمک اینستاگرام!

آی اسپورت - در حالی که فوتبال در دنیا یکی از بزرگترین صنعت‌های پول ساز به حساب می‌آید اما این صنعت در ایران به عنوان کشوری که اکثر جمعیت ۸۰ میلیون نفری آن هوادار این ورزش هستند فاقد توجیه اقتصادی است. این سخن نه ادعاست و نه بزرگ نمایی و برای دانستن دلیل ضررده بودن فوتبال در ایران را بدانیم کافی است سه منبع اصلی درآمدزا بودن فوتبال در دنیا را نام ببریم:

حق پخش تلویزیونی، تبلیغات و فروش بلیط

بلیط فروشی در ایران علیرغم سر و سامان گرفتن نسبی ساز و کارش از ابتدای فصل جاری باز هم در چرخه معیوبی قرار دارد که نمی‌تواند باری از مشکلات باشگاه‌های ایرانی بردارد. مهم‌ترین دلیل آن نداشتن ورزشگاه‌های اختصاصی و عدم برنامه‌ریزی طولانی مدت روی آن است که نمی‌گذارد باشگاه‌ها روی این درآمد اصلی خود برنامه‌ریزی کند.

در ارتباط با تبلیغات پیرامونی و روی پیراهن و سایر امکانات دیگر هم باید گفت که به دلیل جا نیفتادن این مقوله در ورزش کشور و عدم رعایت حق کپی رایت و فروش پیراهن‌های باشگاه‌ها، در ایران تبلیغات به یک نوع رانت دولتی تبدیل شده است و هر مدیر و مالکی که رابطه مناسبی با یک وزیر یا نماینده با نفوذ دارد می‌تواند تبلیغات یک برند بزرگ که معمولا دولتی هم هستند را به سمت خود جذب کند و اگر رابطه‌ای در میان نباشد تیم‌ها بدون اسپانسر روی پیراهن به میدان می‌روند و کما اینکه چند تیم لیگ برتری و اغلب تیم‌های لیگ دسته اول از داشتن اسپانسر محروم هستند.

حق پخش تلویزیونی پاشنه آشیل فوتبال ایران

و اما حق پخش تلویزیونی که سال‌ها محل جنگ و جدال بین مدیران باشگاه و مسئولان فوتبال ایران با مسئولین رادیو تلویزیون ایران است که تا امروز هم البته هیچ نتیجه‌ای به سود فوتبال حاصل نشده است. در تمام این سال‌ها نه تهدیدها و نه مذاکرات طولانی مدت هرگز تاثیری در گرفتن حق پخش، این مهم‌ترین حق و حقوق فوتبال ایران نداشته و همواره مذاکرات با تهدید آغاز و با ریش سپیدی به پایان می‌رسد و هیچ وقت هیچ درآمد ماندگاری از دل این جدال‌ها بیرون نیامده است. فصل‌الخطاب این دعواها به یک نقطه می‌رسد و آن قانون اساسی کشور و دولتی بودن رادیو تلویزیون و عدم اجازه راه‌اندازی تلویزیون‌های خصوصی به صورت رسمی و قانونی است. مدیران تلویزیون با این بهانه که چون ما دولتی هستیم بودجه محدودی داریم و نمی‌توانیم بابت پخش بازی‌های فوتبال ایران به سازمان لیگ پولی پرداخت کنیم از زیر بار این پرداخت‌ها شانه خالی می‌کنند و رایزنی‌ها هم هرگز برای گرفتن این حق و حقوق به نتیجه نمی‌رسد.

این در حالی است که اگر در ایران تلویزیون خصوصی وجود داشت بعد از به بن بست رسیدن مذاکرات با رسانه ملی به راحتی مدیران باشگاه‌ها و سازمان لیگ به سراغ مدیران رسانه‌های خصوصی می‌رفتند و آنها هم با گرفتن تبلیغات و حق فروش اختصاصی بازی‌ها می‌توانستند هم خود سود قابل توجه ببرند و هم این درآمد را با باشگاه ها تقسیم کنند. لازم به یادآوری نیست که بازی‌های جذابی که در فوتبال ایران میان تیم‌های پرطرفدار برگزار می‌شود در بسیاری از کشورهای همسایه ایران به دلیل وجود علاقه‌مندان فراوان پخش می‌شود و مورد توجه قرار می‌گیرد. اما چون رسانه ملی ایران رقیب ندارد به راحتی و بدون پرداخت مبلغ قابل عرضی مالکیت پخش کامل بازی‌های لیگ برتر فوتبال ایران را دراختیار دارد و باشگاه‌های ایران در میان تنها افسوس برای‌شان می‌ماند و حسرت.

لیگ یک میدان جنگ باشگاه و تلویزیون به کمک اینستاگرام!

در لیگ دسته اول که لیگ نیمه‌حرفه‌ای ایران محسوب می‌شود وضعیت از آنچه که در بالا گفته شده اسفناک‌تر و وحشتناک‌تر است! پخش بازی‌ها از سوی تلویزیون در لیگ دسته اول نه تنها برای باشگاه‌ها درآمدی ندارد که مدیران صدا وسیماهای استان‌ها از مدیران باشگاه‌ها برای هر پخش مستقیمی درخواست حدود ۱۰ میلیون می‌کنند که این رقم در بعضی از استان‌ها تا سه برابر هم بیشتر است!

به زبان ساده‌تر یعنی اینکه صدا و سیما می‌آید و بازی ۹۰ دقیقه فوتبال را در لیگ دسته اول پخش می‌کند و در ۱۵ دقیقه پیش از بازی و ۱۵ دقیقه بین دو نیمه کلی تبلیغ پخش می‌کند و تبلغات زیرنویس هم که جای خود دارد و حدود ۲ ساعت از وقت برنامه‌های شبکه خود را پر می‌کند و بعد در کمال تعجب به جای پرداخت وجه نقد به باشگاه‌ها برای این پخش کردن از آنها بیش از ۱۰ میلیون تومان هم پول می‌گیرد و این دیگر از عجایب روزگار است!

به همین دلیل بسیاری از باشگاه‌های لیگ دسته اول رقبتی به پخش مستقیم بازی‌های خود نشان نمی‌دهند و به همان نسبت از داشتن همان اندک درآمدهای تبلیغاتی که منوط به پخش مستقیم بازی‌ها دارد محروم می‌شوند. چرا که وضعیت اغلب باشگاه‌های فوتبال ایران از نظر اقتصادی آنقدر وخیم است که همان ۱۰ میلیون تومان را به ترمیم یکی از ده‌ها مشکل خود اختصاص می‌دهند و تمام.

لایو اینستاگرام

اما این روزها امکانات لایو ایسنتاگرام به کمک باشگاه‌های ایران که توان پخش مستقیم بازی‌های خود را ندارند آمده و با یک تلفن موبایل و از طریق صفحه رسمی خود در اینستاگرام و یا صفحه‌های هواداری به راحتی و بدون پرداخت هزینه‌ای مسابقات خود را برای هواداران و علاقه‌مندان به صورت زنده پخش می‌کنند و به نوعی تلویزیون دولتی را دور می‌زنند.

حالا این پخش اینستاگرامی کم کم برای باشگاه به تولید درآمد هم منجر می‌شود و وقتی صاحبان کالاها می‌بینند که از پخش زنده اینستاگرام تعداد قابل توجهی بیننده استقبال می‌کنند به سراغ باشگاه‌ها رفته و خواهان پخش تبلیغات برند خود در ابتدا و بین پخش زنده اینستاگرام شده‌اند.

این تکنولوژی که روز به روز در ایران فراگیرتر می‌شود آغازی است بر پایان سلطه بدون چون و چرای رسانه‌های دولتی در فوتبال ایران. حالا بد نیست سازمان لیگ با حمایت از باشگاه‌های کوچک و خصوصی این حق پخش لایو اینستاگرام را برای آنها به رسمیت بشناسد و به آنها در فراگیر شدنش کمک کند تا شاید به این ترتیب بتوانند قدم‌های کوچک اما استواری در مستقل شدن و ایجاد درآمدهای پایدار بردارند. فوتبال ایران برای زنده ماندن و رها شدن از رانت‌های صدقه‌وار دولتی چاره‌ای ندارد که به صورت واقعی خصوصی و مستقل شود و شورش باشگاه‌ها با لایو اینستاگرام در برابررادیو تلویزیون دولتی شاید گام نخست باشد.

۷    
آی اسپورت
2019-10-22 00:43:00
نظر دهید

به اشتراک بگذارید
لینک مطلب
x
بیشتر