فهرست
چرا تراکتورسازی را دوست داریم؟
چرا تراکتورسازی را دوست داریم؟

چرا تراکتورسازی را دوست داریم؟

آی اسپورت - تراکتورسازی امسال برخلاف سال‌های گذشته با ساختاری کاملا متفاوت و با مدیریتی جدید پا به ماراتن لیگ برتر گذاشت. مالک جدید باشگاه تراکتورسازی از همان ابتدا قصد داشت با یک تیم در لیگ برتر حضور پیدا کند و بر همین اساس قبل از شروع لیگ برتر صحبت‌هایی جهت واگذاری امتیاز ماشین‌سازی‌ هم مطرح شد که هر کدام به دلایلی اتفاق نیفتاد.

زنوزی از آنجایی که دوست نداشت نام دو تیم ریشه دار دیار ستارخان از بین برود به ناچار مجبور شد با هر دو تیم که هزینه بسیار زیادی را هم برای او داشت پای در مسابقات لیگ برتر بگذارد‌. او با توجه به اینکه تراکتورسازی جایگاه ویژه‌ای نزد مردم ایران و آذربایجان دارد با سپردن مسئولیت تیم ماشین‌سازی‌ به هوشنگ نصیر زاده، تمام توان خود را معطوف تیم تراکتورسازی کرد. زنوزی با قرارداد‌های طوفانی خود هر سه کاپیتان تیم ملی را جذب این تیم کرد و به‌نوعی در صدر جدول نقل و انتقالات قرار گرفت اما این سکه روی دیگری هم داشت؛ آن‌هم هوادارانی که با شعار «یاشاسین» در ایران از قدیم‌الایام متفاوت‌ترین هواداران فوتبال نام گرفته‌اند. هوادارانی که با شعار «عیبی یوخ» خود فرهنگی جدید را وارد رفتار هواداری کردند و به همه تیم‌ها و هوادارانشان این پیام را فرستادند که فوتبال با روح و زندگی مردم آذربایجان گره خورده است. اما در این میان برخی قصد دارند این عشق و علاقه را به سمت و سویی دیگر بکشند و برای اینکه به این تیم محبوب مردمی ضربه بزنند به هر وسیله‌ای دستاویز می‌شوند. تراکتورسازی برای کسانی که در آذربایجان حضور دارند مفهومی دیگر دارد. مفهومی که یک عاشق تنها می‌تواند تفسیرش کند. هوادار تراکتور همیشه در سرما و گرما برای حمایت از تیمش تلاش می‌کند و خستگی هیچ‌گاه بر او مستولی نمی‌شود. حال بیان کردن افراطی‌گری هواداران تراکتور‌سازی‌ هرگز نمی‌تواند درست و منطقی باشد. این هواداران به عشق تیمشان تمام سختی‌ها را به جان خریده‌اند.

وقتی شعار «آذربایجان وارالسون ایستمین کور السون» در ورزشگاه طنین انداز می‌شود. عده‌ای قصد دارند این شعار را نمونه‌ای از افراطی‌گری مطرح کنند اما این هواداران تراکتور‌سازی‌ همان هوادارانی هستند که پدرانشان در روزهای جنگ و حمله رژیم بعثی جان خود را برای اعتلای نام ایران در دست گرفتند و از مرزهای ایران زمین نگهبانی کردند. حال چگونه می‌توان این مردان و زنان بی‌مثال را با نام افراط گرا مطرح کرد؟ آن‌هم هوادارانی که با شعار «آذربایجان قیز لاری گویلرین اولدوزلاری» در حمایت از حضور بانوان در ورزشگاه فرهنگ بالای خود را به معرض نمایش گذاشتند. تیمی که برخلاف نظر برخی با زبان کاملا فوتبالی سخن می‌گوید. این درست نیست که فوتبال ایران را با فوتبال درجه یک اروپا مقایسه کنیم و انتظار داشته باشیم که تراکتورسازی و هوادارانش به مانند میل و خواسته ما عمل کنند. این تیم روزهای بسیار دشواری را برای صعود به لیگ برتر پشت سر گذاشت و این خاطره دوری چندین ساله از لیگ برتر باعث شد هواداران در حمایت از تیم‌شان بیشتر مصمم‌تر بشوند و اجازه ندهند هر کس به بهانه‌ای واهی به این تیم خوب و مردمی ضربه بزند. حال اگر این حمایت و دوست داشتن را باید جدایی طلبی فرض کنیم آنگاه هواداران سرخ آبی‌ها هم از این قاعده جدا نیستند.

باید قبول کنیم که تبریز برخلاف اصفهان و شیراز که در روز بازی تیم‌های سرخ آبی با تیم این شهر‌ها نصف سکوها را هواداران سرخ آبی پر می‌کنند در تبریز به جز تعداد انگشت شمار بقیه سکوهای یادگار امام را هوادارانی پر می‌کنند که شعارشان «یل یاتار توفان یاتار یاتماز تراکتوربایراقی» را فریاد می‌زنند. باید قبول کنیم که تبریز با سایر شهر‌های استان متفاوت است و اینجا عشق به تیم دیارشان حرف اول و آخر را می‌زند. اگر بخواهیم با برخی تحلیل‌های مغرضانه هواداران تراکتور‌سازی‌ و ماشین‌سازی‌ را مقابل هم قرار دهیم تنها جواب این هواداران همام شعار همیشگی خواهد بود «آذربایجان تیم لری فرق المز رهلری» اینکه در روز قهرمانی مس سونگون پرچم تراکتور باز می‌شود، نکته منفی نیست بلکه اتحاد و همدلی و همبستگی مردم آذربایجان را نشان می‌دهد. مردمی که همواره در سختی‌ها در صف اول بوده‌اند و نام و نشانی درخشان در تاریخ ایران زمین دارند. چرا باید به جایی برسیم که باز کردن پرچم تراکتورسازی در روز پیروزی مس به معنی خارجی بودن باشد بلکه تراکتورسازی و پرچمش برای هواداران فوتبال آذربایجان معنی عشق و دوستی است.

تراکتورسازی برای مردم آذربایجان نمادی است از دوستی‌ها، با هم بودن‌ها و مردانگی‌ها و این ماندگاری نام تراکتور و هوادارانش در تاریخ را سبب شده است. حال برخی به جای اینکه از این پتانسیل ویژه و خوب به نفع فوتبال ایران بهره ببرند در حال کوبیدن و ضربه زدن به این پتانسیل ویژه هستند.

هوادارانی که با مشکلات بسیار زیاد خود را به سکوهای یادگار امام می‌رسانند و از تیم محبوب خود حمایت می‌کنند هوادارانی که ساعت‌ها در ترافیک‌های بسیار طولانی در صف ورود به استادیوم هستند. روزی از یکی از هواداران تراکتورسازی پرسیدم واقعا به چه قیمتی با این همه مشکلات ورود و خروج به ورزشگاه برای تماشای بازی این تیم به ورزشگاه می‌آیید در جواب شنیدم که گفت عشق به تراکتور پیر و جوان نمی‌شناسد. تراکتور یک زندگی است و ما با آن زندگی می‌کنیم.

اینکه بگوییم در ورزشگاه‌ها مشکلی نیست بدون شک دروغ گفته‌ایم. ورزشگاه‌های ایران از مشکلات فرهنگی عمده رنج می‌برد و آذربایجان هم در برخی موارد از این قاعده جدا نیست اما برای اینکه فرهنگ موجود در ورزشگاه‌های آذربایجان بالاتر هم ‌برود خود هواداران آستین‌ها را بالا زده‌اند و با حرکت‌های فرهنگی در حال افزایش فرهنگ هواداری هستند که در روزهای آینده می‌توان به تحلیل و بررسی آنها پرداخت.

همشهری ورزشی

۸۰ ۳۴  
آی اسپورت
2019-03-13 17:38:00
همچنین بخوانید:
نظر دهید

۳۴ نظر
علی زارع
چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۷، ۱۷:۵۱
هر وقت تماشاگرای تراکتور یاد گرفتن
حق ده درصدی تیم حریف رو رعایت کنن
و تماشاگر تبریزی پرسپولیسی یا استقلالی بتونن بدون ترس بیان استادیوم
میشه به دوست داشتنشون فکر کرد.
ضمنا
بحث تماشاگر تراکتور از مردم عموما با فرهنگ تبریز جداست.
دکتر رضا
چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۷، ۱۹:۰۹
حرف دهنت را بفهم.
وقتی وی نویسی تماشاگر تراکتور از عموم مردم بافرهنگ تبریز جداست چند اهانت و غلط پشت سر هم ردیف شده.
اولاً می خواهی بگویی که تماشاگر تراکتور بی فرهنگ است. شخصا دهها فرهینخته و استاد دانشگاه را می شناسم که به تماشای بازی تراکتور می روند. حتی امام جمعه محترم تبریز خود تماشاگر بازی تراکتور می شود (پس این بی فرهنگی نثار خودت).
ثانیا، وقتی نوشته ای عموم مردم یعنی توهین دیگر که همه مردم بافرهنگ نیستند. برای این موضوع جوابی ندارم جز بی فرهنگی خودت که مردم آذربایجان اصالت و نجابتشان را در تاریخ این مملکت به ثبت رسانده اند و یاوه های شما تأثیری بر آن ندارد.
سوم وقتی تماشاگر تراکتور را در مقابل مردم تبریز قرار می دهید یعنی می خواهید بگویید که تراکتور فقط مال تبریز است. این در حالی است که شخصا و بسیاری از زنجان چه به تهران و چه تبریز برای تماشای بازی تراکتور رفته ایم. و وقتی نصف بیشتر آزادی را در تهران تماشاگران تراکتور پر می کنند اینها همه از تبریز نیامده اند. شما از ساری تا کرمان و اصفهان و هر جای این مملکت بروید تراکتور بدون حمایت تهرانی ها تماشاگر دارد.
و نهایتاً این که تماشاگر استقلال و پرسپولیس اگر در تبریز هستند بازی تراکتور را نمی توانند بیایند، چرا در این چند سال در بازی با گسترش و ماشین سازی حتی هزار نفر به ورزشگاه نیامده اند که حالا درخواست ده درصد کنند.
امیر
چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۷، ۲۰:۳۰
تو جلبک در حدی نیستی که در مورد تراختور و تبریز و آذربایجان نظر بدی
استقلال و چرتپولیس اینجا طرفداری ندارن اتفاقا اون معدود تماشاگرانی هم که در بازی این دو تیم با تیمهای آذربایجان میان و عمدتا دانشجو و مسافر و.. هستند خیلی راحت و میان و میرن تازه صندلی هم میشکنند و سنگ هم پرتاب میکنند! اگر ترس داشتن جرات این کارهارو داشتن؟
ولی در عوض هواداران تراختور در تهران تماشاگران تیمهای تهرانی هم به خودروهای هواداران تراختور حمله و تخریب میکنند هم دسته جمعی به هواداران تراختورحمله میکنند عینه وحشی ها هم فحاشی در استادیوم و هم سنگ باران و...
امیر
چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۷، ۲۰:۳۰
تو جلبک در حدی نیستی که در مورد تراختور و تبریز و آذربایجان نظر بدی
استقلال و چرتپولیس اینجا طرفداری ندارن اتفاقا اون معدود تماشاگرانی هم که در بازی این دو تیم با تیمهای آذربایجان میان و عمدتا دانشجو و مسافر و.. هستند خیلی راحت و میان و میرن تازه صندلی هم میشکنند و سنگ هم پرتاب میکنند! اگر ترس داشتن جرات این کارهارو داشتن؟
ولی در عوض هواداران تراختور در تهران تماشاگران تیمهای تهرانی هم به خودروهای هواداران تراختور حمله و تخریب میکنند هم دسته جمعی به هواداران تراختورحمله میکنند عینه وحشی ها هم فحاشی در استادیوم و هم سنگ باران و...
حمیدرضا سرخپوست
چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۷، ۲۲:۱۵
دکتر رضا
اول از همه شما آخوند و ملا رو نماد فرهنگ و با فرهنگی و محترم بودن کردی که مشخص میکنه از چه قماشی هستی !
دومن من شکل دیدن استقلالی رو ندارم و ، وقتی استقلالیا با تراکتوری ها رفاقت بسته بودن پس این چیزا هم حقشونه اما همین بازی اخیر استقلال با تراکتور هوادار هم استقلال که کم هم نبودن (شما میگی هوادار نیست از سرخ آبی!) در یادگار به سنگ بسته شدن و خیلی هاشون از دیدن بازی پشیمون شدن و برگشتن و اونهایی هم که موندن در نهایت با سر خونی برگشتن ! اینه که تو تبریز کسی نمیاد برای دیدن این بازی ها ! و مطمئنم اگه برای ماشین سازی و گسترش هم میرفتن همین بود چون اونجا فرقی نداره کدوم تیمه به قول نصیر زاده مدی عامل ماشین در تبریز یک مثالی هست مه نیگه تیم های تبریزی با هم فرقی ندارن ! مخصوصن وقتی مالک مشترک داشته باشن ! پس کمتر حرف مفت بزن اینجا گل من
۵
ایلدروم
چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۷، ۱۸:۰۴
فاز روزنامه همشری چیه این مقاله دقیقا تناقص داره با مقاله دیروزش هر چند حرفاش اشتباه نیست اما در کل حقانیت مقاله "چرا تراتور را دوست نداریم"فک کنم بیشتر بود
T.T
چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۷، ۱۸:۰۴
هواداران تراکتور نیازی به دوست داشتن یا نداشتن شما ندارند :)))
نه تعریف و تمجیدتون رو میخایم نه حاشیه سازیتون رو !!!
محمد
چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۷، ۱۸:۱۴
اخه حیوون بذار چند روز از اون نوشته بگذره بعد بیا مطلب بنویس مثل عقده ایها مطلب نوشتی.اخه چرا داری اصفهان و شیراز رو میکوبی به خاطره اینکه مثل ادم با طرفداران سرخابی رفتار میکنن و جرات دارن برن استادیوم.شما فرهنگتون رو با اون دو دختر تو پارک نشون دادین .و مطمعن باش غیر یه نفهم کسی طرفدار ترتر نیست و خیلی از تبریریها خودشون رو از شما جدا میدونن.بازهم تاکید میکنم شما همون کسانی هستین که تو پارک اون کثافتکاری رو با دو دختر انجام دادین حتی به خودتون هم رحم نمیکنین بعد انتظار داری غریبه جرات داشته باشه بیاد استادیوم!!؟؟نفرت انگیز ترین تیم بیه همه ی طرفداران تیمها هستین.
محمد
چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۷، ۱۹:۴۸
آقا محمد فرت انگیز اون استقلال پرسپولیس سپاهان فولاد بیت المال خور هستند که مستقیما مثل زالو از پول 85 میلیون نفر میبرن و تو رگ این بیت المال خورها هزینه میکنند . دوما فرهنگ شماها هم سوار کردن دخترای همیشه پلاس جلوی پارک ملت هست
امیر
چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۷، ۲۰:۳۵
طرفدارا تیم مفت خور و فسادحکومتی زر نمیزد
در همین اصفهان وشیراز هم تیمهای حکومتی منفور هستند و حتی با تلاش صدا و سیما برای ملی جلوه دادن تیم حکومتی ملت در اعتراض به این مسئله و نشان دادن تنفرشون از تیم حکومتی پرچم ژاپن که نماد مبارزه با بی عدالتی وفساد تیم حکومتی است برافراشته کردند.
شیوخ اعراب در کشورهای عربی همسایه در مورد دختران شما سلام میرسونه
امیر
چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۷، ۲۰:۳۶
طرفدارا تیم مفت خور و فسادحکومتی زر نمیزد
در همین اصفهان وشیراز هم تیمهای حکومتی منفور هستند و حتی با تلاش صدا و سیما برای ملی جلوه دادن تیم حکومتی ملت در اعتراض به این مسئله و نشان دادن تنفرشون از تیم حکومتی پرچم ژاپن که نماد مبارزه با بی عدالتی وفساد تیم حکومتی است برافراشته کردند.
شیوخ اعراب در کشورهای عربی همسایه در مورد دختران شما سلام میرسونه
دکتر رضا
چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۷، ۱۹:۰۹
علی زارع حرف دهنت را بفهم.
وقتی وی نویسی تماشاگر تراکتور از عموم مردم بافرهنگ تبریز جداست چند اهانت و غلط پشت سر هم ردیف شده.
اولاً می خواهی بگویی که تماشاگر تراکتور بی فرهنگ است. شخصا دهها فرهینخته و استاد دانشگاه را می شناسم که به تماشای بازی تراکتور می روند. حتی امام جمعه محترم تبریز خود تماشاگر بازی تراکتور می شود (پس این بی فرهنگی نثار خودت).
ثانیا، وقتی نوشته ای عموم مردم یعنی توهین دیگر که همه مردم بافرهنگ نیستند. برای این موضوع جوابی ندارم جز بی فرهنگی خودت که مردم آذربایجان اصالت و نجابتشان را در تاریخ این مملکت به ثبت رسانده اند و یاوه های شما تأثیری بر آن ندارد.
سوم وقتی تماشاگر تراکتور را در مقابل مردم تبریز قرار می دهید یعنی می خواهید بگویید که تراکتور فقط مال تبریز است. این در حالی است که شخصا و بسیاری از زنجان چه به تهران و چه تبریز برای تماشای بازی تراکتور رفته ایم. و وقتی نصف بیشتر آزادی را در تهران تماشاگران تراکتور پر می کنند اینها همه از تبریز نیامده اند. شما از ساری تا کرمان و اصفهان و هر جای این مملکت بروید تراکتور بدون حمایت تهرانی ها تماشاگر دارد.
و نهایتاً این که تماشاگر استقلال و پرسپولیس اگر در تبریز هستند بازی تراکتور را نمی توانند بیایند، چرا در این چند سال در بازی با گسترش و ماشین سازی حتی هزار نفر به ورزشگاه نیامده اند که حالا درخواست ده درصد کنند.
رضا
چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۷، ۲۰:۴۸
به دکتر رضا، وقتی کسی با کوچکترین انتقادی اینچنین آشفته میشوید نشان دهنده اینه که جوابی ندارد. ده درصد کاملا درسته این لطفی هست که در حق تراکتور میشه و نصف ورزشگاه بهشون اختصاص داده میشه درحالی در تبریز 1 درصد هم نمیدن. نه اینکه تماشاگر ندارن تماشاگراشون حال و حوصله دعوا و سروکله زدن ندارن. کلا بخش عمده نه همه کسانی که میرن استادیوم بی فرهنگ هستن تبریز تهران نداره. ما هم وقتی قبلا میرفتیم باغشمال وقتی میومدیم بیرون به کسی نمیگفتیم کجا میریم حتی پدرمادرمون چون در تبریز به یه چشم دیگه بهشون نگاه میکنن الانم که دیگه واویلا هست. از شعارهایی که در آزادی یا یادگار و نقش جهان از تلویزیون شنیده میشه کاملا مشخصه.
فرهاد
پنجشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۷، ۱۴:۲۱
یک اصفهانی برای چی باید طرفدار تراکتور باشد دکتر ؟ من در این نکته ماندم که تراکتور در تمام ایران هوادار دارد شاید ترک هایی مقیم این شهر ها باشند که طرفدار تراکتور باشند ولی یک اصفهانی یا یک کرمانی هیچ وقت طرفدار تراکتور نیست اصفهانی ها دو تا تیم با 13 تا جام قهرمانی دارند چه دلیل دارد طرفدار یک تیم بدون افتخار شوند؟ اسمش قشنگ است؟ فرهنگش زیباست؟ مربوط به شهرشان است؟
۳
حسین
چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۷، ۱۹:۲۴
چرت بود
۳
تراكتور
چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۷، ۱۹:۳۴
تراكتور عشق است
حمید
چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۷، ۱۹:۳۶
باز همشهری ورزشی از ترس ملت تورک به شکر خوری افتاد
رامین
چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۷، ۱۹:۳۷
مثل سگ از ملت تورک میترسن
محمد
چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۷، ۱۹:۴۶
ورزشگاه یادگار 66700 هزار تا صندلی داره ده درصدش میشه 6670 که در بازی تراکتور استقلال نزدیک به نصف این صندلی ها طبقه بالا در اختیار استقلالی ها بود که عوض پر کردن اون صندلی ها صندلها رو شکیتند قابل توجه علی آقای زارع .
یاسر
چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۷، ۲۰:۰۶
این مقاله در پاسخ به مطلب دیروز منتشر شده که به نظر بیشتر دلجویی میاد. اولا صرفا اون شعار نامبرده مطرح نیست در استادیوم آزادی و یادگار امام شعارهای نژادپرستانه و بسیار زشتی علیه بقیه تیم ها داده میشه اما نکته ای که باید در این مقاله پاسخ داده بشه اینا نیست. جوهره مطلب دیروز اینا نبود. شما تاجوهره مطلب دیروز رو متوجه نشید نمیتونید پاسخ درخوری بنویسید. نه اینکه این مطالب نوشته شده اشتباه هست بلکه پاسخ مناسبی نیست. چیزی که در مطلب دیروز مستتر بود اینه که برخی تراکتور رو تبدیل به نماد جعلی قوم گرایی و تجزیه طلبی کردن. مطمئنا بین 20 میلیون آذری، 20 هزار تا تجزیه طلب هم شاید پیدا شه این به پدرانشون ربطی نداره. همه جا آدم خوب هم هست آدم بد و دزد و فرصت طلب هم هست. با معیار شما اون صدنفری که در استادیوم زوزه میکشن رو چه جوری باید توجیه کرد؟ هوادار واقعی تراکتور باید دودوتا چهارتاکنه که 10 ساله این برنامه هست دودش به چشم کی رفته؟ علت اینکه استادیوم در روزهای غیرتعطیل پر نمیشه اینه که از اطراف هستند کسانی که نه برای فوتبال که برای تحریک تماشاگر و پیشبرد اهداف شوم خودشون میان استادیوم. کسانی که هدفشون فوتبال نیست. کسانی که باکمک انواع و اقسام رسانه های تجزیه طلب و ترفندها حتی نمیتونن 10 نفر رو در تمام آذربایجان میلیونی بیارن خیابون، میرن قاطی تماشاگر از جو استادیوم استفاده میکنن. اینا مال تبریز نیستن. یه عده ای سرسپرده و آلت دست بیگانه که حتی اسم سرزمین پدری خودشون رو جعل میکنن. اینایی که خودشون هم اعتراف میکنن هوادار تراکتور نیستن، بزرگترین دشمنان تراکتور هستن. تراکتور و هواداران واقعی این تیم در آذربایجان 10 ساله چوب اینارو دارن میخورن. حکومت هم طبعا بدش نمیاد برای تفرقه افکنی و کنترل در استادیوم یه تیم فوتبال هم نابود شه. هروقت نیازه شعله رو میکشن بالا هروقت نیازه میکشن پایین چند نفرو میگیرن فردا بازهمونا با بنر میان استادیوم. تراکتور به جای اینکه یه فرصت باشه تبدیل شده به یه معضل امنیتی. و دودش به چشم تراکتور و هواداران اون رفته. هر مردم آذربایجان و هم هواداران بقیه تیم ها باید هوشیار باشن در استادیوم و فضای مجازی بهم توهین نکنن تا بهانه ای بهشون جهت تحریک ندن. هر صدایی که بوی تفرقه بده کار دشمن هست. اگر مردم ما دچار تفرقه نشن فکرشون به فکر آبادی و اعتلای کشور خودشون باشه، اونوقت اجنبی و بیگانه نمیتونه برما سلطه داشته باشه. پس هوشیار باشیم.
یاشار
چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۷، ۲۰:۵۶
قومگرایی یعنی چی؟ یه ملت حقوق قانونی خودشو طلب کنه میشه قوم گرایی؟
تحصیل به زبان مادری تورکی که یکی از غنی ترین زبان های جهان است قومگرایی است؟
شبکه تلویزیونی سراسری به زبان تورکی قومگرایی است؟
و عدالت در سایر زمینه ها...
طلب حق ومطالبات قانونی نمیتونه نام قومگرایی داشته باشه مگر اینکه بخواهیم با این بهانه خواسته های بحق و سرکوب کنیم و به حاشیه برانیم
یاسر
چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۷، ۲۲:۰۳
به یاشار؛ چون با احترام و ادب سوال پرسید و هم سوالات خوبی رو پرسیدید بنده هم خودم رو موظف میدونم که توضیح بدم.کسی که به دنبال حقوق شهروندی خودش درچارچوب قوانین کشور باشه بهش قوم گرا نمیگن. به خاطر همین هم بالا عدد آوردم که مشخص شه 99.9 درصد مردم آذربایجان نه قوم گرا هستن نه تجزیه طلب. بودن چندهزار نفر هم کاملا طبیعی هست چون هر تفکری حتی تکفیری شاید ضعیف شه اما از بین نمیره. هرجایی هم نگاه کنید وجود داره.
قوم گرایی یعنی تمایل به سلطه جویی و افزون طلبی بر دیگران. خودبرتربینی و نژاد خود رو برتر دونستن. کوته نگری. دائم برنژاد خود تاکید کردن. خود رو تافته جدابافته دونستن. ترجیج منافع قومی بر منافع ملی و مهمتر از همه شدن ابزار دست اجنبی و در مسیر منویات اونا حرکت کردن برای تفرقه افکنی.
شما با یه طرفدار پرسپولیس یا استقلال صحبت نمیکنید. بنده خودم یه آذری ترک زبان هستم. اما جواب سوال سومتون اینه که به نظر من نه تحصیل به زبان مادری ترکی آذری قوم گرایی نیست اما قانونی هم نیست. جز حقوق انسانی هر فردی هست اما به لحاظ آموزشی ایراد داره. درنهایت خود مردم باید درفرستادن یا نفرستادن بچه هاشون به اینگونه مدارس تصمیم بگیرن. چیزی که درقانون اساسی وجود داره تحصیل زبان محلی هست نه به زبان محلی. اینکه شکل نوشتاری و ادبیات ترکی آذری رو یادبگیریم. اما چیزی که مدنظر شماست نیازمند تغییر قانون اساسی و رای اکثریت مردم هست تا شکل قانونی پیدا کنه و این نیازمند تشریفات قانونی در یه نظام دموکراتیک هست.
اما پاسخ 4: مگر شبکه های استانی وجود نداره؟ مگه از طریق ماهواره قابل دسترسی جهانی نیست؟ مگه به زبانهای ترکی و کردی و عربی برنامه ندارن؟ اگر منظورتون چیزی به غیر از اینا هست باید توضیح بیشتری بدید.
5- عدالت در سایر زمینه ها هم با شما موافقم.
6- اتفاقا اینجا رسیدیم سر اصل مطلب. این بهانه رو چه کسی میده دست اونایی که میخوان سرکوب کنن؟ پاسخ به غیر از قوم گرایان و تجزیه طلب ها هست؟ فراهم کننده بهانه برای نادیده گرفتن حقوق شهروندی و به حاشیه برنده مطالبات واقعی مردم تجزیه طلبانی هستند که فضای شهر و استادیوم ما رو امنیتی میکنن. بهترین بهانه و برچسب رو براشون مهیا میکنن. باید مرزبندی ها رو مشخص کرد اونوقت وقتی بنده یا شما خواسته به حقی مطرح کنیم نمیتونن با برچسب ساکتمون کنن. اما اگه انجام ندیم همه مون رو با یه چوب میزنن و دودش درنهایت به چشم خودمون میره.
۳
کریم
پنجشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۷، ۱۲:۱۹
کریم به یاشار، بهانه رو کی دست حکومت میده؟ همون معدود قوم گرا و تجزیه طلبی که تراکتور رو ابزار مقاصد غیرفوتبالی کردن و از فضای استادیوم سواستفاده میکنن. نتیجه میشه امنیتی شدن فضا و به حاشیه رفتن خواسته ها.
۲
امیر
چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۷، ۲۰:۲۵
انتظار داشتیم جواب کوبنده و در خور چرندیات سخیفی که اون یارو نوشته بود پاسخ داده شود خیلی ملایم نوشته شده این مطلب در پاسخ به چرندیان اون یارو بهروش.
یاشاسین سرزمین مقدس آذربایجان
یاشاسین تراختور کبیر
m93
چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۷، ۲۰:۲۸
دم خروس و بار کنیم یا قسم ابولفضل شما رو؟
۸
سعید
چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۷، ۲۰:۴۲
واقعا باعث تاسف هست هموطن بودن با دری زبانی مثل رسول بهروش
تاریخ و تمدن و کلاس ما تورک ها و آذربایجان متمدن کجا و شما دری زبانان متوهم پوچگرا کجا
چرا باید اصلا وقت ما تلف بشه برای پاسخگویی به چرندیات شماها
به امید روزهای خوب در آینده
نوید
چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۷، ۲۱:۰۱
دوران نژادپرستی و خودبرتر بینی خیلی وقته به پایان رسیده جناب بهتره با اینگونه حرفها آذربایجانی ها هدف هجمه نژادپرستی قرار ندید. درثانی تاریخ آذربایجان جدا از تاریخ ایران نیست اما اگر منظورت مغول هست که حرف دیگری هست.
رضا
چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۷، ۲۰:۵۳
با قهرمانی احتمالی تراکتور خیلی از این توهمات و حواشی به پایان خواهد رسید وبهانه قوم گرایان هم که دائم تبلیغ میکنن نمیذارن قهرمان شه باطل خواهد شد. من امیدوارم امسال این اتفاق بیفته.
خوزستان
چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۷، ۲۱:۰۱
یاشاسین تراختور
امیدوارم این فصل تراکتور قهرمان بشه
یاشا تراختور
چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۷، ۲۱:۱۸
این جوابیه مناسب بع بع های اون بهروش نیست
باشگاه باید از اون شکایت کنه و دیگه اون بهروش لجنپولیسی حق نداره نام تراختور به دهن ناپاکش بیاره!
جایگاه ما جهانی هست ما نیازی به دفاع از خودمون در مورد مزخرفات یه لجنپولیس غرق در لجن مثل بهروش نداریم.بلکه باید گوشش و با کاغذ دستمالی گرفت انداخت تو چاه فاضلاب
۹
سعید
چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۷، ۲۱:۳۰
به نظرم تراکتوری ها حق دارن اعتراض کنن چون چندین ساله حقشون خورده میشه. امیدوارم امسال با قهرمانی تراکتور این حواشی هم جمع شه
مهرداد
چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۷، ۲۱:۵۸
دیروز کامنتی گذاشتم برای مطلب یک فرد نادان از جبهه مخالف تراکتور که نوشته بود چرا تراکتور را دوست نداریم و دلیل بافته بود

اما امروز در کمال تعجب این مطلبو اینجا دیدم که دقیقا به اندازه همون مطلب دیروز توهین آمیز است اما اینبار از جبهه موافق تراکتور

25 درصد از سالهای زندگیم در ایران و در اصفهان بودم هیچ وقت ندیدم ورزشگاه نقش جهان پنجاه پنجاه باشه و همیشه طرفداران پرسپولیس و استقلال در اقلیت هستند نسبت به سپاهانی ها


حتا اگر بر فرض محال چنین نباشد و 50 50 باشند دلیل بر اینست که اصفهان تنوع قومی نژادی دارد و تبریز شهر تک نژادی تک زبانی و تک قومیست

اصفهان و تهران دو کلان شهری هستند که درصد مهاجرانش بسیار زیاد است و تبریز اینگونه نیست

اینکه طرفداران استقلال و پرسپولیس در تهران و یا سپاهانیها با پرسپولیسیها و استقلالیها در اصفهان با هم رفتار بدی ندارند به دلیل همین تنوع نژادی و زندگی مسالمت آمیز اقوام هست که این نه تنها باعث سرافکندگی نیست که باعث افتخار هم هست


۱
حمیدرضا
چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۷، ۲۲:۱۵
در پاسخ دکتر رضا
اول از همه شما آخوند و ملا رو نماد فرهنگ و با فرهنگی و محترم بودن کردی که مشخص میکنه از چه قماشی هستی !
دومن من شکل دیدن استقلالی رو ندارم و ، وقتی استقلالیا با تراکتوری ها رفاقت بسته بودن پس این چیزا هم حقشونه اما همین بازی اخیر استقلال با تراکتور هوادار هم استقلال که کم هم نبودن (شما میگی هوادار نیست از سرخ آبی!) در یادگار به سنگ بسته شدن و خیلی هاشون از دیدن بازی پشیمون شدن و برگشتن و اونهایی هم که موندن در نهایت با سر خونی برگشتن ! اینه که تو تبریز کسی نمیاد برای دیدن این بازی ها ! و مطمئنم اگه برای ماشین سازی و گسترش هم میرفتن همین بود چون اونجا فرقی نداره کدوم تیمه به قول نصیر زاده مدی عامل ماشین در تبریز یک مثالی هست مه نیگه تیم های تبریزی با هم فرقی ندارن ! مخصوصن وقتی مالک مشترک داشته باشن ! پس کمتر حرف مفت بزن اینجا گل من
حمید
چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۷، ۲۳:۳۷
جناب نویسنده
سعی کن یه جوری مطلب بنویسی که برای مخاطب بی طرف قابل فهم باشه نه این که بیای استدلالت رو بر مبنای یک سری شعارهای هواداری که غیر هوداران تراکتور کسی نمی فهمه بنا کنی.
اونجاشو که گفتی فلان شعار رو همون مردمی دادن که تو جنگ شهید دادن به هیچ وجه قبول ندارم. اولا به این دلیل که بخش عمده جمعیتی که میرن ورزشگاه اصلا اون موقع به دنیا نیومده بودن. ثانیا این که خودتم می دونی اینا متفاوت هستن. یه رفیق دارم ترکه و بچه تبریز میگه بهم من خودم از دست این تی تی های افراطی شاکیم. بهش گفتم شاید یک پروژه است از طرف حکومت برای تخریب چهره تبریز در جوابم گفت نه اینا یه عده پان ترک جدایی طلب هستند که اکثرا از خود تبریز هم نیستن و از اطراف تبریز میان.
بابا تو رو خدا درک کنید وقتی یه عده انتقاد می کنن نه بخاطر دشمنی با مردم تبریز و یا ترک ها بلکه از سر دلسوزی برای اون هاست. چیزی که من می بینم اینه که مجموعه ای که دور باشگاه تراکتور رو توی این چند سال گرفته سعی کردن از بحث های قومی و قبیله ای برای امتیاز گرفتن از جاهای مختلف استفاده کنند. در نتیجه یک سری موجودات واقعا پلید رو دور و بر تراکتور جمع کردن.
مثلا اون فصلی که تراکتور و پرسپولیس تو کورس بودن قبل از شروع فصل که اصلا معلوم بشه کیا رقیب هستند آجرلوی آجرمغز اومد بازیکن ارمنی رو به خاطر ارمنی بودنش رد کرد و اینو با افتخار هم اعلام کرد. همین کیانی بازیکنی که یازده سال تو تیمتون بوده اعلام می کنه که نصف کسانی که میان ورزشگاه اصلا نمی دونن تراکتور چندمه.
این مسائل برای وجه تبریز خوب نیست. باور کن زشت همچین مسائلی بشه ویترین فرهنگ تبریز. حیفه به خاطر یه تیم فوتبال آبروی یک قوم رو به حراج بزارین . من از سر دلسوزی این حرفا رو می گم چون دوستای ترک زیاد داشتم و قطعا بدشونو نمی خوام. دیگه خود دانید می خوای قبول کنین یا نه.
۱
به اشتراک بگذارید
لینک مطلب
x
بیشتر