فهرست
قومیت‌ها در فوتبال ایران
قومیت‌ها در فوتبال ایران

قومیت‌ها در فوتبال ایران

آی اسپورت – با اینکه اختلافات قومیتی ریشه در فوتبال ندارد، اما در فوتبال ایران سال‌هاست ریشه دوانده و به نظر می‌رسد امروزه نمود بیشتری در لیگ‌های فوتبال ایران پیدا کرده است. احتمالا مفهوم «اختلاف قومیتی» نخستین‌بار در زمان صفویه معنا پیدا کرد. هنگامی که شاه عباس اول از بزرگترین پادشاهان دوره صفوی برای زمام‌داری حکومت خود در جهت حفظ دولت مرکزی شیوه خاصی را در نظر گرفت. او با سیاست بروز اختلاف میان شهرهای کوچک، نگاه‌ها را از دولت مرکزی دور می‌کرد تا خطری دولت مرکزی را تهدید نکند.

موضوعی که پدیده اختلاف قومیتی را جلا بخشید و احتمالا سال‌های سال بعد زمانی که فوتبال در ایران پُرطرفدار شد و اهمیت ویژه‌ای پیدا کرد، اختلاف قومیتی در فوتبال پُررنگ شد. به خصوص در سال‌های اخیر که مسبب اتفاقات بسیاری شده است؛ از جمله آنها می‌توان به اتفاق عجیب در روز مسابقه تراکتورسازی و استقلال در هفته هجدهم اشاره کرد. پیش از این مسابقه، بازی تراکتورسازی و پرسپولیس در ورزشگاه یادگار امام با تنش میان هواداران دو تیم به پایان رسید. پس از آن مسوولان باشگاه تراکتورسازی اعلام کردند که اجازه ورود به هواداران استقلال را در ورزشگاه یادگار امام نمی‌دهند. واکنش باشگاه استقلال و تمهیدات سازمان لیگ فدراسیون فوتبال هم بی‌اثر بود. نتیجه اینکه مسابقه بدون حضور حتی یک هوادار آبی برگزار شد. حسن زمانی، عضو هیئت مدیره باشگاه استقلال در این رابطه به فرهنگستان فوتبال می‌گوید: «ما در خودِ تبریز هواداران زیادی داریم و ۱۰ درصد سکوهای ورزشگاه متعلق به هواداران استقلال بود. تبریزی‌ها بر این باور بودند که نباید تیم‌شان را در بازی تراکتورسازی تنها بگذارند و از همه ظرفیت‌های موجود استفاده کردند. ما هم پذیرفتیم.» او در پاسخ به این پرسش که چطور شد حاضر به پذیرش چنین موضوعی شده‌اید، عنوان می‌کند: «ما به مردم تبریز احترام گذاشتیم. چون هواداران بسیاری در شهر خودشان دارند و ما هم به احترام آنها قبول کردیم. آنها می‌خواستند تیم‌شان را تنها نگذارند.» برآیند آن اما خالی ماندن بخش‌هایی از سکوهای استادیوم بود و جو یکطرفه بازی برای تراکتورسازی نتیجه‌ای جز تساوی بدون گل دربرنداشت. در حالی که در مسابقه رفت که هواداران دو تیم در ورزشگاه آزادی حضور داشتند، استقلال با یک گل پیروز شد. البته در این مسابقه ۱۰ درصد از ورزشگاه به هواداران تراکتورسازی رسید و تماشاگران دو تیم نتوانستند استادیوم غول‌پیکر را پُر کنند. هواداران آذری در پایتخت نماینده‌های بسیاری دارند و به همین دلیل، در بازی‌های تراکتورسازی با استقلال و پرسپولیس معمولا با دلخوری روز مسابقه را سپری می‌کنند. در چنین مواقعی علاوه بر سفر عده‌ای از هواداران تراکتورسازی از تبریز به تهران، هواداران پایتخت‌نشین این تیم تبریزی هم حضور دارند. همین سبب چالش همیشگی در بازی سرخابی‌ها با تراکتورسازی در استادیوم آزادی است؛ مانند هواداران تبریزی که راهی به داخل ورزشگاه پیدا نمی‌کنند، به نشانه اعتراض شعار «استادیوم خالیه، آذری جا نداره.» سر می‌دهند.

اصفهانی‌ها در تهران

پایتخت‌نشین‌ها به واسطه نگاه ویژه دولتمردان و امکاناتی که در اختیار تهران است، معمولا در معرض اتهام قرار دارند. اینکه نسبت به شهرهای دیگر برتری دارند و همین نگاه تبعیض‌آمیز رقابت‌های فوتبال را هم دربرگرفته است. زمانی فوتبال «دوقطبی» خیلی از تیم‌های شهرهای مختلف را آزار می‌داد. منظور از دو قطبی استقلال و پرسپولیس بودند که با قهرمانی‌های متوالی در لیگ‌های فوتبال اجازه قهرمانی به تیم‌های استان و شهرهای مختلف را نمی‌دادند.

پیش از برگزاری نخستین دوره لیگ برتر، جام آزادگان معتبرترین لیگ فوتبال کشور محسوب می‌شد. رقابت‌هایی که نخستین دوره آن سال ۷۰ برگزار شد و یک‌دهه ادامه داشت. در این سال‌ها ۴ تیم قهرمانی در جام آزادگان را تجربه کردند که همگی جزو تیم‌های تهرانی بودند؛ پاس، سایپا، پرسپولیس و استقلال. در زمان ریاست محسن صفایی‌فراهانی در فدراسیون فوتبال در ابتدای دهه ۸۰ رقابت‌های لیگ برتر کلید خورد تا فوتبال دوقطبی نیز از بین برود. زیرا در دومین دوره این رقابت‌ها سپاهان قهرمان شد و در دوره چهارم لیگ برتر فولاد خوزستان موفق شد به قهرمانی برسد. حمیدرضا صدر، کارشناس فوتبال در این رابطه به فرهنگستان فوتبال می‌گوید: «نگاه به تهرانی‌ها نگاه به مردمی است که در پایتخت زندگی می‌کنند. پایتخت‌نشینان هم از امتیازاتی برخوردار هستند و این موجب برانگیخته شدنِ مسائلی است. البته در فوتبال اروپا این مسئله نمود بیشتری دارد و مثلا در لیگ برتر انگلیس بیشترین قهرمانی را متعلق به شمال انگلیس است. در مورد فوتبال اسپانیا شرایط رئال مادرید هم به همین شکل است و در فرانسه پاری‌سن ژرمن چنین وضعیتی دارد. در فوتبال ایران باشگاه‌های تبریزی و اصفهانی نگاه خاصی به فوتبال پایتخت دارند.»

امسال سخت‌گیری کنفدراسیون فوتبال آسیا برای مجوزدهی به نماینده‌های کشورهای مختلف در لیگ قهرمانان آسیا به قدری بود که فوتبال ایران را تحت‌الشعاع قرار داد. در میان ۴ تیم ایرانی وضعیت نفت تهران نگران‌کننده به نظر می‌رسید؛ از ابهام در مورد مدیریت و چگونگی اداره این باشگاه گرفته تا بدهی‌های نفت به تک‌تک بازیکنانش. این باشگاه البته تا زمان تحویل مدارک به ای‌اف‌سی ظاهرا مشکلاتش را تا حد زیادی برطرف کرده بود ولی مسوولان فدراسیون در مصاحبه‌های خود از احتمال تیم جایگزین صحبت می‌کردند و اولویت با ذوب‌آهن بود؛ تیمی که در دوره قبلی لیگ برتر در جایگاه چهارم قرار گرفته و با حذف یکی از ۴ نماینده ایران ذوب‌آهن مجوز حضور در این رقابت‌ها را می‌گرفت. البته چنین اتفاقی هم افتاد و ذوب‌آهن در هفته‌های گذشته در شرایطی در لیگ قهرمانان به میدان رفت که مقامات باشگاه نفت به شدت نسبت به این موضوع اعتراض کردند. پیش از شروع دور جدید لیگ قهرمانان مهدی تاج، رئیس فدراسیون علی کفاشیان را مسوول رسیدگی به این پرونده کرد. نایب رئیس اول فدراسیون نیز بعد از بررسی به این نتیجه رسید که نفت شرایط حضور در رقابت‌های آسیایی را داشته. این اما با مخالفت دیگر روئسای فدراسیون مواجه شد و کفاشیان در محفلی گفت که آنها با این کار او را خراب کرده‌اند. منظور از آنها به سه عضو اصفهانی فدراسیون برمی‌گشت؛ تاج، محمود اسلامیان، مشاور عالی رئیس فدراسیون و عضو هیئت رئیسه و محمدرضا ساکت دبیرکل کل فدراسیون. نفراتی که گفته می‌شود سبب حضور ذوب‌آهن اصفهان در لیگ قهرمانان شد. از این سه فرد به عنوان «باند اصفهانی» یاد می‌شود که در برخی تصمیمات فدراسیون گاهی متهم به در نظر گرفتن تعصب نسبت به شهر خود هستند.

صدر ادامه می‌دهد: «در فوتبال ایران تبعیض هست، ولی به فوتبال برنمی‌گردد. در واقع به سیاسیت، دولت و کشور برمی‌گردد. مثلا آزاردهنده است که اصفهانی‌ها دارای امکاناتی هستند، چون برخی مقامات کشور اصفهانی هستند. اما استان خوزستان با توجه به ثروت بسیاری که دارد، مثلا بودجه لازم را ندارد و همین مسئله باعث اختلافاتی و پُررنگ شدن آن در ورزش دارد.»

البته در دهه ۶۰ البته اختلافات قومیتی در فوتبال کمرنگ بود. در این هنگام به واسطه ۸ سال جنگ ایران و عراق فوتبال به حالت نیمه‌تعطیلی درآمده بود. چنانکه رونق فوتبال مانند دهه‌های قبل و بعد از آن نبود و در عین حال، به نظر می‌رسد «جنگ» اتحادی میان مردم بوجود آورده بود که کمتر کسی به اختلافات قومیتی در ورزش فکر می‌کرد.

همسایه‌ها

فوتبالِ پیش از انقلاب عاری از سایه انداختن اختلافات قومیتی در فوتبال نبود. اگرچه امیر حاج‌رضایی، کارشناس فوتبال معتقد است که آن سال‌ها مانند این روزهای فوتبال نبود، به فرهنگستان فوتبال می‌گوید: «البته من با واژه قومیت‌ها موافق نیستم ولی قبل از انقلاب رشت و انزلی همدیگر را قبول نداشتند. سپیدرود تیم ریشه‌داری است. گاه رقابت ملوان و سپیدرود تنش‌زا می‌شد و گاه ملوان با تیم‌های دیگر مانند پگاه رشت و استقلال رشت رقابت پُرتنشی را برگزار می‌کرد. در استان خوزستان، تیم‌های آبادان و اهواز سرسازگاری با هم نداشتند. حالا شدت و ضعف این اختلاف‌ها با هم فرق می‌کرد.»

شهرهای همجوار در ایران معمولا اختلافاتی با هم دارند که نمود آن در ورزش کاملا به چشم می‌آید. در هفته‌های گذشته مسابقه خونه‌به‌خونه بابلسر و نساجی قائمشهر دو شهرستان همسایه در شمال کشور درگیری تماشاگران به خیابان کشیده شد. به دلیل سقوط ملوان به لیگ دسته اول و حضور سپیدرود در لیگ برتر هواداران دو تیم امسال فرصت رویارویی با هم را پیدا نکرده‌اند، اما در سال‌های گذشته هر زمان روبروی هم قرار گرفتند، طرفداران دو تیم با در دست داشتن پلاکاردهایی یا شعارهایی مانند نام بردن از «روسیه» موضع‌گیری سختی علیه هم می‌کنند. در خوزستان مسابقه فولاد و صنعت نفت تنش‌زا است. البته این تنش در مسابقه تراکتورسازی و گسترش فولاد دیده نمی‌شود و دلیل آن حضور هر دوی این تیم‌ها در تبریز است. به نظر می‌رسد اگر اردبیل تیمی در لیگ برتر داشت، بازی‌های این دو شهر هم با حساسیت ویژه‌ای دنبال می‌شد. با این حال، هواداران تراکتورسازی در سال‌های اخیر علیه مردم اورمیه شعار داده‌اند. زیرا فرشاد احمدزاده، بازیکن پرسپولیس اهل ارومیه است و هر گاه دو تیم روبروی هم قرار می‌گیرند، تقابل احمدزاده با هواداران تبریزی هم دیده می‌شود؛ به این شکل که احمدزاده زیر پیراهن خود نوشته است: «یاشاسین ارومیه.» نکته اینجاست که احمدزاده به دلیل گذراندن خدمت سربازی دو سال در تراکتورسازی بازی کرد. البته صدر این مسائل را به مردم عادی نسبت نمی‌دهد و تاکید می‌کند: «به این مسائل باشگاه‌ها دامن می‌زنند. آنها با کارهایی که انجام می‌دهند، سبب بروز چنین مسائلی می‌شوند. سیاست باشگاه به گونه‌ای است که اختلافاتی که ورزشی نیست را وارد ورزش می‌کند. این مسائل قبلا خیلی نبود ولی الان پُررنگ شده. ولی اینکه روی سکوها مردم به این مسائل دامن می‌زنند را قبول ندارم.»

حاج‌رضایی نیز معتقد است: «تنش‌های اقلیمی ریشه در مسائل اقتصادی دارد. معمولا در شهرهای کوچک بر این باور هستند که مرکز استان حق آنها را نمی‌دهد. من در استانی بودم که مردم شهرستانی می‌گفتند که وقتی بودجه تعیین می‌شود، شهر مرکز استان بودجه کافی را در اختیار آنها قرار نمی‌دهد. یا اینکه در فوتبال استان به مرکز استان امکانات کافی را می‌دهند ولی به شهرستان‌های همان استان امکانات کافی وجود ندارد. همین مسائل باعث بوجود آمدن مشکلاتی می‌شود که در ورزشگاه‌ها می‌بینیم.» این کارشناس فوتبال ادامه می‌دهد: «در سال‌های اخیر هم به دلیل فراگیری فناوری در اینجا هم کوچکترین خبر مخابره می‌شود و چیزی پنهان نمی‌ماند. شاید به همین دلیل، در این سال‌ها بیشتر شاهد چنین اختلافاتی در ورزش هستیم.»

 

فرهنگستان فوتبال

۵ ۱۶  
آی اسپورت
2018-03-22 12:52:00
نظر دهید
۱۶ نظر
ویلی
پنجشنبه ۲ فروردین ۱۳۹۷، ۱۲:۵۸
مقاله خیلی خوب شروع شد ولی هرچی جلو رفت سطحش اومد پایین و آخرشم سمبل شد.....این موضوع گفتنی زیاد داره....
۹
علی تراکتوری
پنجشنبه ۲ فروردین ۱۳۹۷، ۱۵:۰۸
اصل اختلاف قومی از دوره رضا پالانی شروع شده که خدا لعنتش کنه
آزمایش های ژنتیکی نشون داده اقوام ایران از یک ریشه هستن !!به همین دلیل توهین به ترک توهین به خود فارس هم محسوب میشه و برعکس حالا هر کس میخواد به خودش توهین کنه!!
البته این توهین های قومیتی که میتونه در نهایت در ابعاد وسیع به ضرر کشور باشه از برخی جاها هم با تشویق روبرو میشه !!! به خصوص توهین به ترک ها
۹ ۵
محسن
پنجشنبه ۲ فروردین ۱۳۹۷، ۱۶:۲۵
رضا پالانی کیه؟
۱
تورک اوغلی
پنجشنبه ۲ فروردین ۱۳۹۷، ۱۶:۴۳
اولا تراکتور نه تراختور
دوما ترک نه تورک
سوما آزمایش ژنتیک منتیک را بزار در کوزه آبشو بخور یک تورک اگر حلال زاده باشه حتما پانتورک هست و اگر حلال زاده نباشه طبیعی هست مثل تو فکر کنه
۳
ویلی
پنجشنبه ۲ فروردین ۱۳۹۷، ۱۶:۴۹
"علی تراکتوری" درست صحبت کن سیاست اون زمان انگلستان بود که مثل عثمانی ایرانم چندپاره کنه و این قومیت گراییو بطور مصنوعی ترویج داد که همون رضا پالانی ظهور کرد و مرز ایرانو تثبیت کرد وگرنه خزعل خوزستانو برده بود قاضی کردستانو برده بود و پسیان خراسانو..شورویم ازونور گیلان و آذربایجانو....البته حالا که کشور نصیب حکومت امام زمان شده باید گفت همون بهتر که ایران از هم میپاشید....
۳
مارال
پنجشنبه ۲ فروردین ۱۳۹۷، ۱۸:۰۹
نژاد پرستی در واقع دیگه معنی نداره ! اما فک میکنم که ترک ها بیشتر از همه ادعای جدایی طلبی سر میدن و نژاد پرستن ! ی بار همینجا ی نفر از ترکا منو تقریبا قانع کرد که همه اینطور نیستن اما خب به نظرم شماها نباید بزارید ی عده کم بد نامتون کنن !
چه ترک چه لر چه گیلکی چه عربای جنوب همه ایرانی اند پس واقعا نباید به خودمون توهین کنیم غیر از بعضیا که دیگه واقعا روانی اند و جز همون ی عده کم اند !
۵
علی تراکتوری
پنجشنبه ۲ فروردین ۱۳۹۷، ۱۹:۰۲
در جواب تورک اوغلی
مطمئن باش خودت حلال زاده نیستی
ذهنت کلا مسموم هست
خدا شفات بده
البته تو کلا منظور منو درست متوجه نشدی عین همون افرادی هستی که بر اساس تعصب بیجا دارن به ما ترک ها فحش میدن
مطمئن باش من بیشتر از تو به زبان ترکی و آذربایجان متعصب هستم ولی نه جاهلانه و ......
از حرف زدنت مشخص هست که خانواده نداری
خانوادگی داشتی شهورترین میزسبد که ایجوری نظر
خواهشا ابروی ما آذربایجانی ها رو ببرین از هی میگشیم از بیشعوری امثال شماست
۳
پرسپولیس واقعی
پنجشنبه ۲ فروردین ۱۳۹۷، ۱۶:۰۴
اولا خونه به خونه بابل هستش نه بابلسر!

دوما این مسئله با فرهنگ! ما عجین شده ، نمونه اش توهین نژادی علی کریمی به کی روش که صدا از سنگ در آمد ولی از آنهایی که به خاطر بزدل گفتن کی روش ، پدرش را جلوی چشمش آوردند در نیومد مثل رحمان مثل خاکپور مثل مایلی کهن و مثا نود و نه درصد خبرنگاران و رسانه چی ها
۴
تورک اوغلی
پنجشنبه ۲ فروردین ۱۳۹۷، ۱۶:۳۸
برتری نژادی امروز در علم ثابت شده مثلا در همین سرزمینی که الان اسمش ایرانه خود کرد ها و فارس ها و لرها و شمالی ها قبول دارند ژن تورک ها برتر از اونهاست برای همین همیشه در تاریخ به برتری ما حسادت و بخل ورزیدند شکوه و عظمت تورک ها را در دوره پر افتخار قاجاریه میشه دید و حکومت فارس ها را در دوره منحوث پهلوی که کشور نماد بی غیرتی و ولنگاری و بی آبرویی شده بود
الان هم سایه یک رهبر تورک هست که تونسته بی فرهنگی سایر اقوام را مدیریت کنه شما در همین حرکت های مذبوحانه دی ماه دیدید هرگز قوم تورک به اینگونه اعتراضات شوم نپیوست چون قدر شناس هستند
۱ ۵
علی تراکتوری
پنجشنبه ۲ فروردین ۱۳۹۷، ۱۹:۵۳
خدا شفات بده
کدوم تاریخ پرافتخار قاجار
باز صفویه یا افشار رو میگفتی یه چیزی
اطلاعات نداری ملت رو به خودت نخندون
ما آذربایجانی ها دنبال برابری در این کشور هستیم نه چیز دیگه
برتری نزادی!!! واقعا این حرف ها در سال 2018 جای تاسف داره
البته جواب تو رو دادن حماقته
ولی نظر دادم که ملت فکر نکنم همه آذربایجانی ها مثل تو فکر میکنن
لطفا ابروی ما رو نبر
۳
مارال
پنجشنبه ۲ فروردین ۱۳۹۷، ۲۰:۰۳
خدا شفات بده ! ایشون جز همون ی عده اند که گفتم !
۴
یه ایرانی
پنجشنبه ۲ فروردین ۱۳۹۷، ۲۱:۰۰
ببین علم تاریخ میگه ترک ها از منطقه شمال چین در زمان اسلام به ایران مهاجرت کردن یعنی تمام افتخارات دوره باستان ایران مال این چهار تا قومی بود که گفتی به علاوخ زمانی که ترک ها بدون کشور بودن این چهار تا قوم آریایی 1200 سال ابر قدرت جهان بودن
فرق تو نژادپرست با اعراب دوره ی جاهلیت چیه؟؟؟
اینو بدون که زمان خلفای عباسی چون اعراب خودشون از کشور داری چیزی نمیدونستن وزیراشونو از ایرانی ها انتخاب میکردن نه از ترک ها
۲
ميلاد
جمعه ۳ فروردین ۱۳۹۷، ۰۰:۱۲
جواب اين اوغلي رو ندين. اين اصلا ترك نيست. ايشون عضو اون لشكر شكست خورده ٧هزارتومني تشريف دارن . بابت هر جمله كلي از بيت المال كاسب ميشه.
۳
از انشان زادگاه کورش کبیر
جمعه ۳ فروردین ۱۳۹۷، ۰۹:۳۶
من بختیاریم از خوزستان

قسم میخورم تو ترک نیستی
فقط میخوای با ابروی ترک ها بازی کنی.

اخه بسکوت توی قرن 21 اینه همه نفهمی از کجا میاد

مردم دنیا رفتن کره ماه رو گرفتن

ماها هنوز درگیر قوم قبیله ایم.
ایلدروم
پنجشنبه ۲ فروردین ۱۳۹۷، ۱۶:۳۹
اختلاف قومیتی که امروزه به این شدت شکل گرفته کلا اگر صد یا صد و بیست سال سابقه داشته باشه که یک فرهنگ وادراتی است ...شاه عباس عنصر سوم به نام چرکس ها رو آورد برای پایان دادن به اخلافات عنصر ایرانی تاجیک (کرد و فارس و آذری و لر و بختیاری و خراسانی و بلوچ و سیستانی و..) و غیر ایرانی قزلباش (ترکمن) و همون زمانش هرگز کسی شاهد این حرکات زشت و ناپسند نیود
۱
تراکتور
پنجشنبه ۲ فروردین ۱۳۹۷، ۱۸:۴۵
فقط من موندم ما کی علیه ارومیه شعار دادیم؟!! اینهمه بازی تو ورزشگاه یکبار هم این اتفاق نیافتاده، حالا بعضی از تماشاچی ها علیه فرشاد شعار دادن. ربطی به ارومیه نداره. در ضمن فرشاد همدوس داره اسم زادگاهش رو بزنه رو پیرهنش که قابل احترامه، چون جزئی از اذربایجان، ولی اینکه علیه ارومیه سعار داده بشه، چرته، از کجات در اوردی؟؟
۷
به اشتراک بگذارید
لینک مطلب
x
بیشتر