فهرست
گرندپری مالزی به روایت اعداد
گرندپری مالزی به روایت اعداد

گرندپری مالزی به روایت اعداد

۹


۹ راننده ی متفاوت توانسته اند ۱۷ مسابقه ی گرندپری مالزی را به عنوان فرد پیروز به اتمام برسانند. اولین مسابقه را ادی ارواین در سال ۱۹۹۹ و پارسال هم سباستین فتل (هر دو از تیم فراری) موفق به کسب برد در این مسابقه شدند. این پیروزی چهارمین برد فتل در این پیست را رقم زد و او را به موفق ترین راننده ی این گرندپری تبدیل کرد.
 

 

۸


پایین ترین رده ی استارتی که یک راننده موفق به کسب پیروزی از آن شده. فرناندو آلونسو در مسابقه ی سال ۲۰۱۲ با خودروی فراری از جایگاه هشتم استارت زد و مسابقه را برد!



 

۱۷۵



تعداد دور های رهبری فتل در این پیست به ۱۷۵ دور میرسد. نزدیک رقیب او در این رکورد، آلونسو با ۱۶۹ دور است.

 



۳۰۰



در مسابقه ی گرندپری مالزی امسال، جنسن باتن به سومین راننده ی تاریخ فرمول یک تبدیل خواهد شد که به سیصد استارت در این ورزش رسیده است!
جنسن باتن مک لارن گرندپری بلژیک



 

۲۱۴٫۳۹۷



میانگین سرعت دور پول پوزیشن مایکل شوماخر در سال ۲۰۰۴٫ شوماخر توانست ۵ بار خط یک را در این مسابقه از آن خود کند. رکوردی که هنوز پابرجاست. لوئیس همیلتون با سه پول در تعقیب اوست.

 

 

۱



تنها یک راننده ی مالزیایی توانسته در خانه ی خود یک غول فرمول یک را، رام کند. الکس یونگ در سال ۲۰۰۲ با تیم میناردی در تعیین خط بیست و دوم شد. در مسابقه هم چهاردم بود اما به دلیل نقص در گیربکس ماشین خود، مجبور به کناره گیری از مسابقه شد. این اولین و آخرین حضور یک مالزیایی در پیست سپانگ بود. البته فایروز فازی در سال ۲۰۱۰ هم در پنج جلسه ی تمرینی برای تیم لوتوس شرکت کرد که یکی از آن ها در پیست سپانگ مالزی رقم خورد.

 

 

دو-یک



یا پیام معروف “شرایط دو-یک را اجرا کن” یکی از معروف ترین پیام های رادیویی فرمول یک است. در مسابقه ی سال ۲۰۱۳ تیم به فتل اجازه ی سبقت از مارک وبر را نمیدهد اما او با نادیده گرفتن این پیام از استرالیایی سبقت میگیرد و پیروز مسابقه میشود. البته وبر هم در مصاحبه های بعد از مسابقه از خجالت مرد آلمانی در می آید!

*منظور از دو، راننده ی دوم تیم، مارک وبر بود که با توجه به شرایط مسابقه، باید جلوی خودروی شماره ی یک (فتل) مسابقه را به پایان میرساند.

 



۲/۱



مسابقه ی سال ۲۰۰۹ به دلیل باران شدید در دور سی و یکم متوقف شد. چون شرایط برای ادامه ی مسابقه مناسب نبود، مسوولان برگزاری، مسابقه را تمام شده اعلام کردند. در این مسابقه برای پنجمین بار در تاریخ فرمول یک، امتیازات نصف شد. جنسن باتن به عنوان راننده ی پیروز اعلام شد و پنج امتیاز گرفت. نیکو روزبرگ هم که مسابقه را هشتم به پایان رسانده بود، نیم امتیاز به خانه برد!

 



۳۲۷



حداکثر سرعت(کیلومتر بر ساعت) در مسابقه ی پارسال که با خودروی والتری بوتاس (از تیم ویلیامز) به ثبت رسید.

 


۱۱



یازده راننده توانسته اند سریعترین دور مسابقه ی گرندپری مالزی را به نام خود ثبت کنند. میکا هکینن، مایکل شوماخر، خوآن پابلو مونتویا، مارک وبر، کیمی رایکونن و لوئیس همیلتون همگی با دو سریعترین دور، با هم برابرند. باتن هم در سال ۲۰۰۹ اولین سریعترین دور فعالیت حرفه ای خود را در فرمول یک به ثبت رساند.

 



۲۷-۵-۱۷



در مسابقه ی پارسال، مکس ورشتپن با هفده سال و پنج ماه و بیست و هفت روز، به جوان ترین راننده ای تبدیل شد که موفق به کسب امتیاز در فرمول یک شده. او با خودروی تورو روسوی خود هفتم شد و رکورد دنیل کویات را حدودا دو سال جا به جا کرد!


 

۵



چهار راننده به طور مشترک به عنوان موفق ترین راننده ی گرندپری مالزی از حیث کسب سکو هستند. مایکل شوماخر افسانه ای، فرناندو آلونسو، سباستین فتل و لوئیس همیلتون همگی پنج بار به روی سکو رفته اند.


 

۱



اولین برد مرد یخی در فرمول یک در مسابقه ی سال ۲۰۰۳ گرندپری مالزی رقم خورد!

 



۷



فراری با هفت برد، موفق ترین سازنده ی این جایزه بزرگ است. ردبول با سه برد در تعقیب قرمز های ایتالیایی است.

 



۲٫۲۶۳s



سرجیو پرز تنها دو ثانیه با اولین برد خود در فرمول یک فاصله داشت. در مسابقه ی بارانی سال ۲۰۱۲، او به اولین سکوی خود رسید و پشت سر ماتادور به مقام دومی رسید.


 

۳۹٫۲۸۶s



اختلاف رایکونن و روبنز باریکلو در مسابقه ی سال ۲۰۰۳٫ کیمی عملکردی فوق العاده در آن مسابقه داشت و روبنز تنها راننده ای بود که زیر یک دقیقه با او فاصله  داشت. مرد یخی تا نفر چهارم را لپ کرده بود!

 

2



تنها دو بار مسابقه ی گرندپری مالزی در ماه اکتبر برگزار شده.


     
آی اسپورت
2016-09-29 17:59:00
نظر دهید
به اشتراک بگذارید
لینک مطلب
x
بیشتر