فهرست
رقابت با جزیره به سبک اسپانیایی
رقابت با جزیره به سبک اسپانیایی

رقابت با جزیره به سبک اسپانیایی

آی‌اسپورت - خبر عجیب بود و باورنکردی اما واقعی؛ لالیگا با کمپانی آمریکایی «Relevent» قرارداد همکاری 15 ساله امضا کرد و به موجب این قرارداد مسئولان فدارسیون فوتبال اسپانیا و لالیگا متعهد شدند که هر فصل حداقل یک بازی رسمی لیگ را در خاک آمریکا و کانادا برگزار کنند!

واقعیت امر این‌ست که در دنیای امروز، پیشرفت و توسعه فوتبال، به یکی از سیاست‌های مهم کشورهای مختلف جهان تبدیل شده. بالا بردن میزان شادی در جامعه، علاقه‌مند کردن جوانان به ورزش، ایجاد اشتغال، سود مالی چشمگیر و البته کسب افتخارات، از جمله عواملی‌ست که فوتبال را از یک ورزش به یک هدف برای توسعه کشورها تبدیل کرده است.

فوتبال به حدی می‌تواند در توسعه کشورها نقشی پررنگ ایفا کند که حتی ایالات متحده آمریکا، با دارا بودن یکی از قدرتمندترین اقتصادهای جهان، از سال‌ها پیش با یک برنامه‌ریزی دقیق، توسعه این ورزش مهم در کشورش را کلید زد. این در حالی‌ست تا 18 سال پیش، آمریکا با توجه به علاقه زیاد مردم‌اش به بیسبال و بسکتبال، هیچ علاقه‌ای به سرمایه‌گذاری در فوتبال نداشت اما پس از جام‌جهانی 1998 فرانسه و شروع رشد چشمگیر سرمایه‌گذاری‌ها در این رشته ورزشی، ایالات متحده نیز به فکر سهم‌خواهی از این دریای پر سود افتاد و امضای قرارداد کمپانی «Relevent» با لالیگا نیز در همین راستا انجام شده است. بد نیست بدانید که کمپانی «Relevent»، مسئول برگزاری تورنمنت تابستانی چمپیونزکاپ (جام بین‌المللی قهرمانان) است. این کمپانی سال‌هاست اقداماتی مبنی بر افزایش محبوبیت فوتبال در آمریکا انجام داده که برگزاری «چمپیونزکاپ» در سال‌های اخیر توانسته تا حد زیادی این هدف را محقق کند و اکنون برگزاری یک بازی رسمی از لالیگا که ممکن است حتی «ال‌کلاسیکو» باشد، مطمئناً به محبوبیت فوتبال در خاک آمریکا به طرز چشم‌گیری خواهد افزود. این امر با توجه به میزبانی آمریکا از رقابت‌های جام‌جهانی 2026، بسیار حائز اهمیت است.

تا اینجا هدف طرف آمریکایی برای امضای این قرارداد مشخص شده اما منفعت لالیگا در این ماجرا کجاست؟

سال‌ها پیش بود که اتحادیه فوتبال انگلیس خواستار توسعه محبوبیت رقابت‌های این لیگ در سایر نقاط جهان به ویژه در ایالات متحده شد  و حالا لالیگا نسبت به جزیره‌نشینان پیش‌دستی کرده‌اند و رسماً پای به خاک آمریکا گذاشتند. همانطور که می‌دانید لیگ برتر انگلیس، یکی از پرقدرت‌ترین لیگ‌های جهان از لحاظ گردش مالی و حق پخش تلویزیونی است. مبلغ بالای حق پخش در جزیره به سلاحی کشنده در دستان تیم‌های انگلیسی تبدیل شده که به آنها اجازه می‌دهد هر سال بازیکنان زیادی را برای تقویت خود به خدمت بگیرند و از این جهت سایر تیم‌های اروپایی در برابرشان یارای مقاومت ندارند.

زمانی که یانکی‌ها، دو تیم رئال مادرید و بارسلونا را برای برگزاری یک ال‌کلاسیکو در خاک آمریکا متقاعد کردند، همگان از اهداف بزرگ آمریکایی‌ها و درآمدزایی‌شان حرف زدند اما آن زمان هیچکس طرف دیگر ماجرا را بررسی نکرد و از منفعت لالیگا سختی به میان نیاورد و حالا به عقیده کارشناسان، برگزاری ال‌کلاسیکو در ایالات متحده به حدی با استقبال مردم این کشور مواجه شد که مسئولان برگزاری این رقابت‌ها را به سمت امضا قراردادی مهم با با کمپانی «Relevent»، سوق داد، قراردادی که می‌تواند موجب افزایش چشم‌گیر محبوبیت رقابت‌های لالیگا و بالا رفتن تعداد بیننده‌های این لیگ در آمریکا شود. ضمن اینکه با توجه به جمعیت روز افزون مهاجران چینی، هنگ‌کنگی، تایوانی و ژاپنی به ایالات متحده، در واقع مسئولان لالیگا با یک تیر، 2 نشان می‌زنند و علاوه بر آمریکا، توجه آسیایی‌ها را بیش از پیش به سمت لالیگا جلب می‌کنند؛ نفوذ به دو بازار بزرگ جهان با یک حمله. به این ترتیب لیگا می‌تواند در بازه‌ای 15 ساله به حدی از لحاظ مالی (به لطف افزایش حق پخش تلویزیونی) قدرتمند شود که تیم‌های مختلف حاضر در این لالیگا به راحتی بتوانند با بهترین باشگاه‌های انگلیسی رقابت کنند.

 اتحادیه فوتبالیست‌های اسپانیا به این توافق روی خوشی نشان نداده و معتقد است این تصمیم بدون در نظر گرفتن دیدگاه بازیکنان گرفته شده. یکی از دلایل مهم این انتقاد به سلامتی و خطرات ناشی از مصدومیت بازیکنان و هواداران برای سفر طولانی به آمریکا برمی‌گردد. انتقادی که به نظر منطقی نیز می‌رسد و باید دید طرفین قرارداد چه تصمیمی برای رفع این نگرانی خواهند گرفت.

 

۸    
آی اسپورت
2018-08-17 15:45:00
همچنین بخوانید:
نظر دهید

به اشتراک بگذارید
لینک مطلب
x
بیشتر