فهرست
مصادره جشن قهرمانی به نفع اسپانسر
مصادره جشن قهرمانی به نفع اسپانسر

مصادره جشن قهرمانی به نفع اسپانسر

آی اسپورت - جشن پوکر؛ این چیزی بود که پرسپولیسی‌ها مدت‌ها بود روی آن برنامه ریزی کرده بودند. به هر حال اتفاق بزرگی افتاده بود. این که یک تیم بتواند در لیگ ایران 4 فصل متوالی قهرمان شود چندان مرسوم و متداول نیست. پیش از پرسپولیس که در لیگ‌های شانزددهم تا نوزدهم قهرمان شد، فقط یک بار سپاهان توانسته بود در لیگ‌های نهم و دهم و یازدهم به سه قهرمانی متوالی برسد. انتظار این بود که پرسپولیسی‌ها برای این افتخار بزرگ یک جشن بزرگ و به یاد ماندنی بگیرند. اما هرچه به زمان جشن نزدیک می‌شدیم انتظارها بیشتر به یاس تبدیل می‌شد. حقیقت این است که در فوتبال ایران نمی شود خیلی به رخ دادن اتفاقات بزرگ و خوب دل بست. چرا که مدیریت چه در باشگاه‌ها و چه در سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال ایراداتی دارد و اگر قرار باشد برنامه با هماهنگی بیش از یک سازمان برگزار شود احتمال خوب از آب درآمدنش کم است. مثال می خواهید؟ جشن پوکر پرسپولیس!  مراسمی که بیشتر شبیه به تبلیغات یک شرکت بود تا جشن قهرمانی!

 

اشتباهات مدیران پرسپولیس

شاید اولین مقصر خوب از آب درنیامدن جشن قهرمانی خود باشگاه پرسپولیس بود. از همان وقتی که باشگاه اعلام کرد برای برانکو ایوانکوویچ و گابریل کالدرون دعوتنامه فرستاده تا برای جشن به تهران بیایند تردیدها درباره رخ دادن یک اتفاق خوب بیشتر شد. کاملا مشخص بود این دو نفر به جشن نخواهند آمد و مدیریت باشگاه می‌خواست خودش را برای هواداران و البته این دو مربی شیرین کند. این اتفاق حتی باعث شد یحیی گل محمدی برای اولین بار در صفحه شخصی خودش به مدیران باشگاه طعنه بزند. کمی قبل‌تر هم باشگاه از چند بازیکن خواسته بود که درصد قابل توجهی از قراردادشان را تخفیف بدهند. چیزی که باعث ایحاد اختلاف شده بود. در ادامه بازیکنان هم از موضع یحیی حمایت کردند و مشخص شد مدیران باشگاه رابطه خوبی با مربیان و بازیکنان ندارند. مصاحبه تند احمد نوراللهی علیه مدیران باشگاه هم مهر تائیدی بر این اختلاف بود. این اختلاف حتی در جشن قهرمانی هم نمود داشت. ورزش سه در این باره نوشت: «آنچه که در استادیوم به چشم می‌آمد، این بود که رسول پناه تمایل داشت تا خودش جام را به صورت انفرادی یا به همراه سیدجلال بالای سر ببرد. به نظر می‌رسید پس از گفتگوی ابتدایی او با شماره چهار پرسپولیس، سیدجلال به رسول پناه تعارف کرد که این کار را بکند اما لحظاتی بعد خود تصمیم گرفت که جام را بالای سر ببرد و وظیفه کاپیتانی را به شخص دیگری واگذار نکند. این که رسول پناه در متن چنین اتفاق عجیبی قرار گرفته، عجیب و حیرت آور است. حتی اگر او چنین درخواستی را از سیدجلال نداشته باشد، حضورش در آن لحظه کنار بازیکنان پرسپولیس و دنبال کردن جام قهرمانی، نشان می‌دهد که او تا چه حد به لمس جام برای نخستین بار و پیش از بازیکنان علاقه داشته است.»

 

همه چیز فدای اسپانسر

اگر یادتان باشد در سال ۲۰۱۸ پرسپولیس به فینال لیگ قهرمانان آسیا رسید. بازی برگشت فینال باید در تهران برگزار می‌شد. اما ورزشگاه آزادی ملزومات برگزاری مراسم قهرمانی را نداشت. به همین دلیل AFC از فدراسیون فوتبال ایران خواست ورزشگاه آزادی را برای مراسم فینال تجهیز کند. یکی از اصلی ترین ملزومات، ساخت و آماده سازی سکوی قهرمانی در بخش نزدیک به VIP و CIP ورزشگاه بود. کاری که فدراسیون انجام داد و فینال لیگ قهرمانان آسیا به شکل نسبتا مطلوبی برگزار شد. بنابراین ورزشگاه آزادی فضای مناسب برای برگزاری جشن قهرمانی لیگ نوزدهم را داشت اما تصمیم دیگری گرفته شده بود. گویا سازمان لیگ با یک اسپانسر برای برگزاری مراسم قهرمانی به توافق مالی خوبی رسیده بود و همین باعث شد مراسم جشن و البته پیش از آن بازی پرسپولیس و ذوب آهن به طور دربست در اختیار معرفی و تبلیغ اسپانسر باشد. این اتفاق در حالی افتاد که به دلیل خالی بودن ورزشگاه از حضور تماشاگران، فضای زیاد و مناسبی برای برگزاری هر چه بهتر مراسم وجود داشت اما این فضا به طور کل در اختیار اسپانسر قرار گرفته بود! نصب دو بنر بسیار بزرگ در سکوهای روبروی دوربین اصلی صدا و سیما در بازی پرسپولیس و ذوب آهن حیرت همه را برانگیخت. دورتادور ورزشگاه البته تصاویر تمام قد همه بازیکنان پرسپولیس در فواصل مساوی نصب شده بود اما این تصاویر در مقابل بنرهای تبلیغاتی عظیم اسپانسر جشن اصلا به چشم نمی‌آمد. ایسنا در گزارشی انتقادی در این باره نوشت:«تمام فضاهای کلیدی و درون کادر تصاویر به تبلیغات تلویزیونی اختصاص یافته بود و بنرها و علائم منتسب به پرسپولیس به نقاط کور ورزشگاه و جاهایی که بیننده‌ای نداشتٰ منتقل شد تا سازمان لیگ از شب به یادماندنی سرخپوشان بیشترین استفاده مالی و ابزاری را ببرد و در عوض کمترین حس و حال به بازیکنان، مربیان و هواداران این تیم منتقل شود. در واقع بعد از روند رو به رشد سازمان لیگ در سالیان گذشته در امر برگزار جشن‌های قهرمانی، انتظار برنامه‌ریزی بهتری از سوی مدیران این مجموعه می‌رفت اما با جشنی که برای قهرمانی لیگ نوزدهم برگزار شد و بی‌برنامگی و بی‌سلیقگی از تبلیغات اطراف زمین تا نوع اهدای جام و گوینده مراسم در آن موج می‌زد، باید گفت خامه روی کیک توسط سازمان لیگ خراب شد و به مذاق هیچ کسی جز مسئولان اقتصادی این سازمان خوش نیامد!»

 

پول مهمتر از جذابیت!

چیزی که بینندگان تلویزیونی این مراسم را بیشتر آزار می‌داد مقایسه جشن قهرمانی پرسپولیس با جشن قهرمانی تیم‌هایی بود هم در چند هفته اخیر در لیگ‌های اروپایی به مقام نخست رسیده بودند. هنوز تصاویر جشن قهرمانی بایرن مونیخ در بوندس لیگا، لیورپول در انگلیس، رئال مادرید در لالیگا و یوونتوس در ایتالیا در اذهان فوتبالدوستان ایرانی باقی مانده است. جشن‌هایی که در عین سادگی بسیار زیبا، منظم و بدون هیچ مشکلی برگزار شدند. در ایران کسی انتظار نداشت جشن قهرمانی لیگ نوزدهم مثل جشنهای بوندس لیگا، لیگ جزیره، لالیگا و سری آ باشد. اما جشن لیگ نوزدهم در پایین‌ترین سطح ممکن برگزار شد. این اتفاق در فضای مجازی هم بازتاب زیادی داشت و افراد و صفحات مختلف، به خصوص پرسپولیسی‌ها، پیشکسوتان و طرفداران این تیم انتقادات زیادی را متوجه سازمان لیگ کردند. موضوع دیگری هم که صدای حاضران در ورزشگاه را درآورد اشتباهات گوینده ورزشگاه آزادی بود. گوینده اسامی بازیکنان به هنگام صدا کردن بازیکنان اشتباهات زیادی داشت. او بوژیدار رادوشوویچ گلر پرسپولیس را بوژادیر خطاب کرد! اما یکی دیگر از آزاردهنده ترین اتفاقات نصب چند ردیف بنر تبلیغاتی دور زمین و حتی کنار دروازه‌های ورزشگاه آزادی بود. سه یا چهار ردیف تابلوهای تبلیغاتی دورتادور زمین نصب شده بود که رنگ‌ها و فونت‌های متفاوت آنها چشم هر بیننده ای را آزار می‌داد. بنرهای بزرگ روی سکوهای روبروی دوربین هم به شدت روی اعصاب بود. مدیران شرکت‌های تبلیغاتی انگار برای‌شان راحتی چشم و اعصاب بیننده مهم نیست. چرا که دیدن این حجم از تبلیغات متنوع و بی‌حساب و کتاب بیشتر دافعه ایجاد می‌کند تا جاذبه یا توجه را. این موضوع وقتی بیشتر به چشم آمد که تلویزیون بعد از جشن قهرمانی پرسپولیس بازی‌های منچستر سیتی – رئال مادرید و یوونتوس – لیون از لیگ قهرمانان اروپا را پخش کرد. در دو ورزشگاهی که این دو مسابقه در آنها برگزار شد فقط یک ردیف تابلوی تبلیغاتی دورتادور زمین دیده می‌شد که اندازه، رنگ و فونت مشخصی داشت و هرگز چشم بیننده را اذیت نمی‌کرد. این البته مربوط به قراردادهای اسپانسری تلویزیون با شرکتهای مختلف است. وگرنه وقتی بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود مسئولان جرات اضافه کردن حتی یک «واو» را به تابلوهای تبلیغاتی دور زمین ندارند!

 

سازندگی 

۵    
آی اسپورت
2020-08-09 15:30:00
همچنین بخوانید:
نظر دهید

به اشتراک بگذارید
لینک مطلب
x
بیشتر