فهرست
لوگوی جدید نمایانگر هویتِ یووه نیست
لوگوی جدید نمایانگر هویتِ یووه نیست

لوگوی جدید نمایانگر هویتِ یووه نیست

آی اسپورت – از بسیاری جهات، جنبش ضد فوتبال مدرن یکی از بدترین ترند های اخیر فرهنگ فوتبال است. کسانی که در دهه 90 میلادی بدنیا آمده اند، به دنبال فرهنگ فوتبالی هستند که هیچ وقت آن را ندیده و تجربه نکرده اند. آن ها دوست دارند دوباره آن روز های زمین های بد، توپ های بلند و تکل های خشن را ببینند. فکر می کنند آن اوریجینال تر است. نگارنده معمولا شما را به مخالفت با این ترند ترغیب می کند، اما به تازگی لوگوی جدید یوونتوس را دیدم و باید بگویم در این مورد خاص کنار جنبش ضد فوتبال مدرن می روم!

مساله جدید بودنِ این لوگو نیست. کسی با جلو رفتن و به روز شدن مشکلی ندارد. مثلا لوگوی فعلی مایکروسافت کنار لوگوی دوباره طراحی شده اپل، بسیار قدیمی و از مد افتاده به نظر می رسد. اما یک تفاوت بین به روز شدن و نابود کردن هویتِ باشگاه باید وجود داشته باشد.

بیانکونری لوگوی جدید خود را با سر و صدای زیاد در میلان اعلام کرد. یووه در کنفرانس مطبوعاتی خود گفت: یوونتوس قوانین بازی را تغییر و محدودیت های دنیای خود را گسترش می دهد. می خواستیم یک نقطه عطف دیگر در تاریخ یووه باشیم، یک قدم به سمت دورانِ جدید، یک هویت جدید دیجیتالی.

اما چیزی که نصیب ما شد، یک شیر آب برعکس است که اولین حرف نام یووه بالایش نوشته شده. طراحی نهایی به گفته آنیلی یک سال وقت برد. موفق ترین باشگاه ایتالیا یک سال وقت گذاشت و پول زیادی هزینه کرد تا دو جی مشکی و سفید را به عنوان لوگو معرفی کند.

آنیلی ادعا کرده که طراحی جدید چیزی است که بازار جدید می خواهد. و این یک نماد ناراحت کننده از دوران مدرن فوتبال است. بانوی پیر لوگوی خود را بار ها تغییر داده، اما از 1970 به اینور، مولفه های اصلی بدون تغییر مانده بودند: یک سپر سنتی ایتالیایی. یک گاو نر که نماد شهر تورین است، یک تاج که نمایانگر سنت حضور خانواده سلطنتی در تورین است. و البته راه راه مشکی و سفید معروف.

چیزی که شب گذشته عرضه شد اما هیچ کدام از این نماد ها را نداشت. به سادگی لوگو فقط حرف اول نام باشگاه را بزرگ و کوچک کنار هم دارد. این شاید چیزی باشد که بازار جدید می خواهد، اما این طراحی نکته اصلی را از دست داده.

بزرگترین باشگاه های اروپا هویت و سنتی دارند که هیچ کدام از باشگاه های فوتبال آمریکایی هیچ وقت به آن ها نخواهند رسید. البته شاید فوتبال هیچ وقت رقابتی مانند سوپر بول نداشته باشد، اما دالاس کاوبویز هم هیچ وقت سنت رئال مادرید را پیدا نخواهد کرد. همین امسال، منچستر سیتی هم لوگوی جدید خود را بر اساس سنت های باشگاه طراحی کرد و به تاریخ 120 ساله اش بازگشت، جای این که به دنبال یک تصویر جدید و مدرن باشد.

یووه اعلام کرد که از جولای 2017 لوگوی جدید استفاده خواهد شد. برندی که در اصل باید هویتی ایتالیایی و تورینی داشته باشد. اما حالا احتمالا بسیاری از بچه ها در سراسر دنیا در شناسایی اش مشکل خواهند داشت. به هر حال دلیلی دارد که نایک لوگوی معروف خود را تغییر نمی دهد.

البته غر زدن در مورد لوگو در این بازار تبلیغاتی طرفدار زیادی نخواهد داشت. اما حداقل تحمل کردن آن ساده تر می شد اگر خود لوگو تا این اندازه زشت نبود! یوونتوس یک طراحی را که در بیشترین حالت نیاز به یک آپدیت داشت گرفت و به کل هستی آن را نابود کرد. حالا تنها فقط می توان امید داشت که یووه بتواند با لوگوی جدیدش، دوران پر افتخار خود را ادامه دهد.

۱۰ ۳  
آی اسپورت
2017-01-17 19:42:00
نظر دهید

۳ نظر
برزو
سه شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵، ۲۰:۵۵
اينم شد لوگو آخه؟
۵
یوسف
سه شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵، ۲۱:۳۶
انگار که یه شرکت نوپا دنبال طراحی لوگو هست! کجای این لوگو شبیه لوگوی تیم فوتبال باقدمتی مثه یووه هس!؟!! امیدوارم مدیرای وطنی جوگیر نشده و دست به تغییر لوگوی باشگاه ها نزنن!
۲
مسعود
جمعه ۱ بهمن ۱۳۹۵، ۲۳:۲۹
به عنوان یه طرفدار فوتبال که طرفدار یووه نیست چیز مسخره ای هست کی به فکرش رسیده و همچین کاری کرده اونجا هم مثل ایران وقتی روی یه چیز زیاد کار میکنن خراب کاری میکنن میدادن حداقل یه بچه یه نقاشی می کشید میگفتن یه کودک گذاشته
به اشتراک بگذارید
لینک مطلب
x
بیشتر