فهرست
فراری در انتخاب راننده اشتباه کرد؟
فراری در انتخاب راننده اشتباه کرد؟

فراری در انتخاب راننده اشتباه کرد؟

آی‌اسپورت- با بازگشت دوران موتور های توربو، تیم ها از جمله فراری برای رسیدن به صدر جدول باز به تکاپو افتادند. هزینه های سنگین برای طراحی موتور، شاسی و دیگر قسمت ها همه و همه برای تولید یک خودروی قوی و رقابتی بود، اما مسئله مهم دیگر در این بین انتخاب راننده مناسب برای هدایت خودرو هم بود. تیم فراری که قدیمی ترین تیم حال حاضر فرمول یک است و به نوعی تاریخ فرمول یک به حساب می آید، از سال های ابتدایی فرمول یک از مدعیان قهرمانی بود. از سال ۲۰۱۲ با ورود محصولات جدید و متنوع به بازار های جهانی، فروش بالای فراری را به دنبال داشت و این موضوع باعث شد که این کمپانی بودجه قابل توجهی به تیم فرمول یک خود تزریق کند و مدیران فراری به فکر جذب نفرات جدید و تقویت تیم باشند. تغییرات در همه قسمت ها در حال انجام بود و انتخاب راننده هم یک اصل مهم برای فراری بود. کیمی رایکونن اولین انتخاب فراری بود که جایگزین فیلیپه ماسا برزیلی شد. ماسا که سال های درازی را در فراری حضور داشت و تا یک قدمی قهرمانی پیش رفت اما موفق به کسب قهرمانی نشد ولی جایگزین او یعنی رایکونن توانسته بود یک قهرمانی را در سال ۲۰۰۷ با فراری بدست آورد.

اما خصوصیات فردی این دو راننده کاملا با هم متفاوت بود. فیلیپه ماسا راننده ای با تجربه بالا و جثه ای کوچک یک انتخاب فوق العاده برای راننده دومی فراری بود و شاید اگر تصمیمات تیمی نبود او نیز به یکی از رقبای اصلی قهرمانی تبدیل می شد. اما در طرف دیگر رایکونن هم با تمرکز بالا و حفظ لاستیک در تیم لوتوس به عنوان راننده اول فوق العاده عمل کرده بود و از طرفی با جو فراری هم آشنایی کامل داشت.

ماسا در پایان فصل ۲۰۱۳ با پیوستن به ویلیامز جای خود را به کیمی رایکونن داد. درست یک سال بعد، فرناندو آلونسو با ترک تیم به مک لارن هوندا پیوست و فراری سباستین فتل، قهرمان چهار دوره جهان را جایگزین آلونسو کرد.

آلونسو که به اعتقادکارشناسان برترین راننده جهان است در سال های حضور خود دو بار به یک قدمی قهرمانی رسید که هر دو مرتبه با اشتباهات تیمی، قهرمانی را از دست داده بود و برای یافتن فرصت دوباره به مک لارنی پیوست که هوندا را به عنوان شریک خود انتخاب کرده بود. آلونسو که در استارت و سبقت گیری بی همتا عمل می کرد جای خود را به سباستین فتلی داد که متخصص تعیین خط بود و در تک دور ها عالی عمل می کرد و لیدر مسابقه بودن را بسیار خوب می دانست.

حال با آشنایی با این چهار راننده کدام گزینه ها برای صندلی فراری مناسب تر بودند؟ آیا انتخاب رایکونن و فتل برای فراری انتخاب خوبی بود؟ آیا خصوصیات راننده ها با خودروی فراری خوانایی داشته است؟ با توجه به مهارت هر دو راننده جواب منفی است.

عملکرد چشمگیر رایکونن در لوتوس بدلیل حفظ لاستیک خودرو لوتوس بوده و رایکونن با استفاده از این خصوصیت توانسته بود به موفقیت برسد. در مورد فتل هم ابر خودرو ردبول دلیل اصلی موفقیت او بود. آیرودینامیک فوق العاده، خودروی ردبول را در تعیین خط بی رقیب کرده بود و همیشه یا در بسیاری از موارد هر دو خودروی ردبول را در خط یک استارت می دیدیم و فتل در خط جلو کار خیلی سختی برای برد نداشت و به راحتی قهرمانی چهار دوره فرمول یک را بدست آورد. اما اوضاع در فراری چگونه است؟ خودرویی که به سختی بین ۵ خودروی برتر در تعیین خط می رسید و هر چه بود باید در مسابقه به نمایش گذاشته می شد. خودرویی که نه آیرودینامیک ردبول را داشت و نه حفظ لاستیک لوتوس و نه حتی سیستم تعلیق مک لارن را …

اما این دو راننده فراری بودند که به معنای واقعی از خودرو تمام استفاده را می بردند. همیشه استارت های فوق العاده آلونسو و سبقت گیری های او به داد تیم می رسید و ماسا هم در پشت تا حدی که به او اجازه داده می شد برای تیم می جنگید. رابطه گرم بین آلونسو و ماسا یک نقطه قوت برای فراری بود و شاید همکاری این دو راننده در تعیین خط ایتالیا ۲۰۱۳ یک نمونه عالی از همکاری تیمی بین دو راننده بود. آلونسو که به عنوان راننده اول برای فراری در خط جلو می جنگید همیشه در مسابقه بیش از تصور تیم کار می کرد و اگر به آمار های سال های گذشته نگاهی بیاندازیم خواهیم دید که آلونسو همیشه در مسابقه رده های با ارزشی را برای تیم کسب می کرد.


بهترین مسابقه فراری در دو سال گذشته

شاید سه برد فتل در سال ۲۰۱۵ و پول پوزیشن سنگاپور انتخاب مسابقه برتر را آسان تر کند اما در واقع نه برد سنگاپور، نه مالزی و حتی مجارستان عملکرد واقعی فراری را به نمایش نگذاشته بود. اگر به جایزه بزرگ بحرین ۲۰۱۵ برگردیم، رده دومی رایکونن بهترین مسابقه فراری بود. شاید این انتخاب کمی عجیب باشد اما اگر مسابقه را دوباره ببینیم، خواهیم دید که رایکونن بهترین روش رانندگی با فراری را انتخاب کرده بود. حفظ سوخت و لاستیک در نیمه اول و حمله سنگین در نیمه دوم چیزی که بارها فرناندو آلونسو آن را با فراری انجام داده بود.در بحرین، در یک مسابقه برابر در روزی که نه حرارت مسیر، نه مسیر تنگ پیست و نه مشکل حرارت لاستیک مرسدس وجود داشت، رایکونن توانست از مرسدس سریع تر باشد و شاید یک یا دو دور تعویض لاستیک زودتر، او را برنده جایزه بزرگ بحرین می کرد.

  ۱  
آی اسپورت
2017-02-01 03:13:00
نظر دهید
۱ نظر
علی
چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۵، ۲۱:۲۰
دوستان عزیز آی اسپورت، حداقل منبع مقاله که فرمول یک ایران هست و درج کنید.
۱
به اشتراک بگذارید
لینک مطلب
x
بیشتر