فهرست
«کانال ما در پیام‌رسان سروش»؛ یک دروغ بزرگ!
«کانال ما در پیام‌رسان سروش»؛ یک دروغ بزرگ!

«کانال ما در پیام‌رسان سروش»؛ یک دروغ بزرگ!

آی اسپورت - پیگیران جدی برنامه‌های ورزشی صداوسیما، اغلب افرادی هستند که از روی اجبار به‌تماشای تلوزیون ایران می‌نشینند. چرا که جدای از بحث گزارش و کارشناسی ضعیف، موضوعات اعصاب خردکن دیگری مانند تبلیغات غیرحرفه‌ای حسابی توی ذوقشان می‌زند؛ این‌ را می‌توان از مجموع نظرات آنها در فضای توییتر فهمید. مجریان تبلیغاتی شعور مخاطب را هیچ می‌پندارند و با وقاحت تمام به دوربین زل زده و دروغ می‌گویند. می‌گویند «فلان عدد را بفرستید تا به باشگاهتان کمک کنید. ما حتی «یک ریال» هم از این پول را برنمی‌داریم و تمامش به جیب تیم محبوبتان می‌رود.» بله، یعنی فی‌سبیبل‌الله اسپانسر چند تیم و یک برنامه پربیننده تلویزیونی شده‌اید تا به فوتبال مملکت کمک کنید. باور همچین چیزی هم بسیار ساده است.

به شنیدن این سبک دروغ‌ها عادت کرده‌ایم. دروغ‌هایی اینقدر واضح که می‌توان بدون ترس از پیگیری و شکایت در موردش ادعا کرد. جدیدا اما نوعی نوین از دروغ را شاهدیم. در ابتدای رونق گرفتن تلگرام، برنامه‌های ورزشی تصمیم گرفتند برای خودشان کانال راه بیاندازند تا از این طریق لقمه نانی به کف آرند. اما چندی بعد با بخشنامه‌ای، آوردن نام و تبلیغ تلگرام در شبکه‌های تلویزیون ممنوع اعلام شد. نتیجه حاصله اینکه برنامه‌ها اعلام می‌کردند «کانال ما در فضای مجازی!» انگار مثلا اینستاگرام و هر جای دیگری کانال دارد. بعدها سخت‌گیری‌های بیشتری در مورد تلگرام اعمال شد و صداوسیما با پشتیبانی از اپلیکیشن سروش، آنرا جایگزین رسمی نرم‌افزار روسی کرد. و بعد از این است که در خلال پخش فوتبال، هر پانزده دقیقه می‌شنویم و از طریق زیرنویس می‌بینیم: «کانال ما در اپلیکیشن سروش:…» اما حقیقت پشت این تبلیغ را هم من می‌دانم و هم شما. می‌دانیم که منظور از «ات.جی.ورزشی.سه» همان کانال رسمی برنامه گزارش ورزشی در تلگرام است. «ات.تی‌وی.نود» هم کانال رسمی برنامه نود در تلگرام است. چند کانال دیگر هم هستند. مثلا «فوتبال صدوبیست» که فوتبالش با «یو» است، هم کانال این برنامه در همین تلگرام خودمان است و نیازی نیست برای پیگیری این برنامه‌ها، به سروش کوچ کنیم.

اما واقعا چه بلایی سر خودمان آورده‌ایم؟ چرا این کارها را می‌کنیم؟ چطور ممکن است دروغ اینقدر سیستماتیک و در روز روشن گفته شود؟ آخر این راه کجاست؟ چرا اگر عقیده‌ای وجود دارد که برنامه‌های صداوسیما نباید در تلگرام کانال داشته باشند، بر خلاف آن رفتار می‌شود؟ پیامی که از این کار به مخاطب ارسال می‌شود این است: «ما دستورات رئیس را اجرا می‌کنیم، اما خب از پول کلان تبلیغات در تلگرام هم نمی‌توانیم بگذریم!»

خبرگزاری میزان روز گذشته خبر داد علی عسگری، رئیس صداوسیما دستور داده تا در این سازمان فقط از پیام‌رسان داخلی استفاده کنند‌. اینجا باید ببینیم این دستور اجرا می‌شود یا خیر. کانال برنامه نود با نهصدوبیست هزار عضو، گزارش ورزشی با بیش از سیصد هزار عضو، فوتبال صدوبیست با دویست و هفتاد هزار عضو و یا کانال دیگر برنامه‌ها با همین حدود تعداد اعضا، بسته خواهد شد یا خیر. هر تبلیغ در کانال برنامه نود، حدود یک میلیون تومان آب می‌خورد. روزانه حداقل سه تبلیغ روی کانال این برنامه قرار می‌گیرد. یک حساب سرانگشتی به ما می‌گوید گردانندگان این کانال ماهانه هفتاد تا صد میلیون تومان درآمد دارند و چه کسی حاضر است به خاطر یک دستور چنین درآمد نجومی‌ای را از دست بدهد؟ قسمت تبلیغات در کانالی کوچک‌تر مثل فوتبال صدوبیست هم از دویست و هفتاد تا هشتصد و شصت هزار تومان است. درآمدی حدودا سی تا چهل میلیون تومانی نصیب گردانندگان این کانال می‌شود. حال اصلا چرا و با چه منطقی باید حاضر شوند که این موقعیت را از دست بدهند؟ چرا باید به فرمان رئیس سازمان صداوسیما گوش کنند؟ چرا اصلا چنین فرمانی صادر می‌شود تا در نهایت میلیون‌ها نفر شاهد تماشای دور زدن قانون باشند؟ کسی می‌داند این برنامه‌ها در اپلیکیشنی که مدام تبلیغش را می‌کنند چند دنبال‌کننده دارند؟

۳۷ ۲  
آی اسپورت
2018-04-20 14:29:00
همچنین بخوانید:
نظر دهید

۲ نظر
nima
جمعه ۳۱ فروردین ۱۳۹۷، ۱۵:۲۶
حرف حساب
آرش6
جمعه ۳۱ فروردین ۱۳۹۷، ۱۷:۲۸
عخی عخی عخی

ظالم کیروشی پور داره دوکونش بسته میشه ؟؟؟
۵
به اشتراک بگذارید
لینک مطلب
x
بیشتر