فهرست
«هواداری» به چه قيمتی؟
«هواداری» به چه قيمتی؟

«هواداری» به چه قيمتی؟

آی اسپورت - داستان کری‌خوانی هواداران پرسپولیس و استقلال در سال‌های اخیر وارد فاز تازه‌ای شده است. با گسترش اینترنت در جامعه و پیدایش صفحات مجازی فراوان، کری‌خوانی‌ها از استادیوم‌ها و محافل خانوادگی به فضای مجازی رسیده. کانال‌های بسیاری در تلگرام و صفحات متعددی در اینستاگرام با نام هواداری پرسپولیس و استقلال در حال فعالیت هستند. بدون اینکه مشخص شود مسئول یا ادمین این کانال‌ها و صفحات چه کسانی هستند اما مرزهای کری‌خوانی در ورزش (به‌ویژه فوتبال) کجاست؟ کجاها باید کری خواند؟ چه کسانی باید کری بخوانند؟ کری‌های یک آدم معمولی با آدمی که معروف است باید مثل هم باشد؟ یادآوری نتایج سال‌های گذشته، یادآوری رکوردهای تیم‌ها، پیش‌بینی نتایج بازی‌های آینده و... جزء مواردی هستند که می‌توان آنها را در دسته کری‌خوانی‌های سالم قرار داد. در طرف مقابل تسمخر ظاهر و اسم بازیکنان، فحاشی به بازیکنان و خانواده‌شان، توهین به اقوام و... هم جزء کری‌خوانی‌های ناسالم هستند. متأسفانه در فوتبال ایران در سال‌های اخیر کری‌های ناسالم به‌طور باورنکردنی‌ای افزایش پیدا کرده‌اند و در عوض از کری‌های مؤدبانه و سالم خبری نیست. کری‌‌خوانی‌های تحریک‌کننده تبعات بسیار تلخ و خطرناکی دارند و ممکن است در درازمدت به نفرت‌های محلی، شهری، قومی و حتی میهنی منجر شود.

آتشی که میناوند روشن کرد

آخرین مورد از کری‌خوانی‌های تحریک‌کننده چند روز پیش در تلویزیون مشاهده شد؛ جایی‌که مهرداد میناوند، پیشکسوت باشگاه پرسپولیس و تیم ملی ایران در برنامه‌ای تلویزیونی حضور داشت. او به خواست مجری برنامه باید در مورد عکس افرادی که در نمایشگر استودیو می‌دید، خیلی کوتاه نظر می‌داد. میناوند با دیدن عکس احمدرضا عابدزاده بلافاصله از لفظ «عقاب آسیا» که یک شعار همه‌گیر و همه‌پسند است استفاده کرد اما او در ادامه درباره علیرضا منصوریان از لفظ مناسبی استفاده نکرد و کلمه‌ای را به‌کار برد که در نازل‌ترین سطح کری‌خوانی‌ها از آن استفاده می‌شود. هر چند در ابتدا به نظر می‌رسید که او به‌خاطر رابطه دوستانه‌اش با سرمربی استقلال خیلی احساس راحتی کرده بود. میناوند لحظاتی بعد هم گفت که به نظرش منصوریان مربی خوبی نیست. میناوند اما با دیدن عکس سیدمهدی رحمتی واکنش چندان جالبی نشان نداد. ابتدا گفت نظری ندارد اما کمی بعدتر از لفظی استفاده کرد که اصلا خوشایند نبود و کاملا جزء کری‌خوانی‌های توهین‌آمیز و غیر‌مؤدبانه محسوب می‌شود. با انتشار فایل چند ثانیه‌ای این برنامه در فضای مجازی، بازتاب‌ شروع شد. هجوم طرفداران استقلال به صفحه شخصی میناوند و توهین‌ها به این بازیکن باورکردنی نبود. هر چند میناوند اگر کمی متوجه موقعیتی که دارد بود هیچ وقت در تلویزیون آن حرف‌ها را نمی‌زد. او البته مدتی پیش‌تر هم در برنامه «خندوانه» گوشه‌ای از سطح پایین کری‌خوانی‌هایش را نشان داده بود اما اتفاقی که اخیرا افتاد به‌هیچ‌وجه پذیرفتنی نبود. شدت‌گرفتن توهین‌‌ها به میناوند باعث واکنش او شد. اما متأسفانه این واکنش هم خوب نبود. او در صفحه‌اش از کسانی که به هواداران استقلال خط دادند تا به صفحه او حمله کنند، انتقاد کرد. میناوند در بخش دیگری از این پست نوشت که اگر در 20 برنامه دیگر هم حضور پیدا کند باز هم همین حرف‌ها را خواهد زد چون توهینی به کسی نکرده است. این عقیده میناوند است اما تعدادی از طرفداران پرسپولیس که کم هم نبودند هم از این کار پیشکسوت خودشان ناراحت شده بودند. همین مسئله نشان می‌دهد که کری‌‌های میناوند برخلاف نظر خودش توهین‌آمیز بوده است.

تیترهای تأسف‌بار رسانه‌های هواداری

ریشه این اتفاقات البته در جاهای دیگری است. روزنامه‌های هواداری دو باشگاه پرسپولیس و استقلال متأسفانه در‌این‌زمینه عملکرد فاجعه‌آمیزی دارند. به جرأت می‌شود گفت که روزی نیست که این دو روزنامه در تیترهایشان به باشگاه رقیب اهانت نکنند. کار به جایی رسیده که این دو روزنامه علنا اشتباهات گفتاری و نوشتاری اعضای رقیب را روی جلدشان به سخره می‌گیرند. این رفتار واقعا از یک رسانه (هرچند عنوان رسانه هواداری را یدک بکشد) اصلا پذیرفتنی نیست. بارها این مسئله از طرق مختلف به مسئولان این باشگاه‌ها گوشزد شده اما کوچک‌ترین تغییری در رفتار این دو رسانه دیده نمی‌شود. هواداران این دو تیم هم وقتی می‌بینند که رسانه‌های هواداری‌شان آزادانه ارکان تیم رقیب را به سخره می‌گیرند به خودشان اجازه می‌دهند رفتارهای بدتری داشته باشند و بی‌پرده‌تر توهین کنند. مشخص نیست این مسئله تا کی ادامه خواهد داشت اما با ادامه این روند اصلا امیدی به بهبود اوضاع وجود ندارد.

به اموات هم رحم نمی‌کنند

یکی دیگر از اتفاقاتی که در روزهای اخیر جو موجود بین هواداران دو تیم را متشنج کرده ماجرای اهانت به هادی نوروزی، کاپیتان فقید پرسپولیس است. ماجرا البته از فرودگاه تبریز و یک روز پیش از بازی پرسپولیس و تراکتورسازی شروع شده بود؛ جایی‌که فحاشی عده‌ای در فرودگاه به بازیکن مرحوم پرسپولیس، محمود خوردبین و علی پروین و طرفداران این تیم را آزرده‌خاطر و عصبانی کرد. با این اتفاقات برخورد مناسبی نشد و متأسفانه این توهین‌ها در هفته بعدی هم ادامه پیدا کرد. در بازی دو تیم استقلال و تراکتورسازی در ورزشگاه آزادی عده‌ای از هواداران دو تیم شعارهای توهین‌آمیزی علیه نوروزی سر دادند. این اتفاق درحالی افتاد که تا قبل از این بازی هواداران استقلال نه‌تنها هرگز اهانتی به مرحوم نوروزی نکرده بودند بلکه در موارد بسیاری با طرفداران پرسپولیس همکاری و همیاری مناسبی داشتند؛ البته شعارها در این بازی فقط مربوط به نوروزی نبود. هواداران دو تیم بارها علیه تیم رقیب و داور بازی هم شعارهایی دادند که مسئولان پخش بازی ناچار شدند صدای ورزشگاه را ببندند؛ البته این اتفاق فقط مربوط به این بازی نیست. تقریبا در همه بازی‌هایی که در ورزشگاه‌های مختلف کشور برگزار می‌شود می‌توانیم صدای شعارهای توهین‌آمیز و آزاردهنده را بشنویم. اصلا یکی از دلایل افت تعداد هواداران حاضر در ورزشگاه‌ در سال‌های اخیر همین مسئله است. خیلی‌ها برای اینکه این شعارهای مشمئز‌کننده را نشنوند ترجیح می‌دهند در منزل بمانند. واقعیت هم این است که تحمل این فضا برای خیلی‌ها از جمله والدین سخت است. تا چه زمانی می‌شود گوش‌های بچه‌ها را در هنگام فحاشی‌ها و شعارهای زننده محکم گرفت؟

افراط و تعصبِ کاسه‌های داغ‌تر از آش

باید این سؤال را از هواداران افراطی تیم‌ها پرسید که تعریف هواداری از یک تیم چیست؟ آیا صرف علاقه و تعصب فراوان به یک تیم این اجازه را صادر می‌کند که به باشگاه رقیب توهین کنیم؟ حقیقت این است که فوتبالدوستان ایرانی در موضوع «هواداری» هم مثل خیلی از موضوعات دیگر دچار افراط و تفریط شده‌اند. این حسی که بین هواداران تیم‌ها نسبت به هم وجود دارد و گاهی به نفرت و بیزاری تنه می‌زند بین بازیکنان دو تیم هم وجود ندارد. تعداد زیادی از بازیکنان این دو تیم با هم رفاقت نزدیک دارند. سند می‌خواهید؟ همین ماجرای حقوق و مطالبات بازیکنان. فکر می‌کنید مثلا بازیکنان پرسپولیس از کجا می‌فهمند که استقلالی‌ها چند درصد دریافتی از باشگاه داشته‌اند؟ یا برعکس بازیکنان استقلال چطور از ریز جزئیات قرارداد دوستانشان در پرسپولیس خبردار می‌شوند؟ این حس دشمنی که هواداران سرخابی نسبت به رقیب دارند واقعا بین بازیکنان دو تیم دیده نمی‌شود. به نظر می‌رسد برخی هواداران این دو تیم که متأسفانه تعدادشان کم هم نیست در‌این‌زمینه هم برداشت مناسبی ندارند و در تعصب نشان‌دادن به تیمشان کاسه داغ‌تر از‌ آش شده‌اند. اما در پایان خوب است به این فکر کنیم که آیا اساسا فوتبال و چیزی به اسم «هواداری» ارزش این همه توهین و ناسزا را دارد؟ کدام‌یک از آنهایی که در فوتبال ایران از دنیا رفتند و ماندگار شدند (مثلا ناصر حجازی، منصور پورحیدری، همایون بهزادی، سیروس قایقران و...) این رفتارها را تأیید می‌کردند؟ کدام‌یک از بزرگان و شخصیت‌های محترم و دوست‌داشتنی حال حاضر فوتبال ایران موافق چنین فضایی در استادیوم‌ها هستند؟ برای همه ما حتی همان کسانی که فحاشی می‌کنند مشخص است که با ادامه این روند، اتفاق خوبی در فوتبال ایران نمی‌افتد اما اینکه کسی کاری برای تغییر اوضاع نمی‌کند هم عجیب و تأسف‌بار است.

 

 

۲۱ ۴۷  
آی اسپورت
2017-08-14 11:35:00
نظر دهید
۴۷ نظر
موراتا
دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۵۴
قبول دارم که این توهین ها متاسفانه در هر دو طرف وجود داره اما اولا در جنگ روزنامه ها این روزنامهه حاج فتح الله بود که مسخره بازی رو شروع کرد در مورد توهین به مرحومین هم انصافا هوادارای پرسپولیس تا حد خیلی زیادی حرمت پیشکسوتان مرحوم استقلال رو نگه داشتن
خخخخ
دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۴۳
از قدیم گفتند یک سوزن به خودت بزن و یک جوالدوز به دیگران !

توی این سایت فردی به نام تورک اوغلی به زنان ایران توهین میکنه تایید میشه !
توی این سایت کامنت توهین امیز به ارمان های امام تایید میشه ! که البته سیاست این سایت این جوریه .
توهین به شهدای مدافع حرم تایید میشه !
توهین به پیامبران و چهارده معصوم تایید میشه !
از واژه های الکسیس و جانسیس در این سایت استفاده میشه !
بیا ببرمت جایی چی کارت بکنم یا چی کارت نکنم تایید میشه !
بابای پرسپولیسیها هستم بابای استقلالی ها هستم تایید میشه !
یکی میاد به ترک ها توهین میکنه تایید میشه !
یکی میاد به عرب ها توهین میکنه تایید میشه !

برو نظرات کاربران ورزش سه ، سایت نود ، خبرگزاری فارس رو نگاه کن اصلا همچین پیام های زشتی رو تایید میکنه ؟ اون وقت ای اسپورت دم از اخلاق میزنید؟ خواهشا بدون سانسور تایید کنید اگه ناراحت نمیشید .
فرزاد مهریار
دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶، ۱۳:۱۸
من هم میگم این جور حرفا باید سانسور بشن . چون جامعه ایران ، جامعه ای عصبی و ناراحت است . مثل یک بشکه باروت در حال انفجار که یک کامنت بد منجر به عصبانیت شدید و انواع و اقسام توهین مخصوصاً از نوع جنسی می شود
۹
ali
دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶، ۱۳:۵۸
مطلبتون بسیار زیبا بود ، اما کاش یک مورد دیگر اضافه میکردید!
صدا و سیما!!!!!!
من فکر میکنم علاوه بر روزنامه و رسانه های تیم ها ! متاسفانه ریشه بسیاری از این بداخلاقی ها از صدا و سیما نشات میگیرد!
یک نمونه ی بارز آن همین تبلیغات قبل از بازی ها است ! سامانه 3090 !پرسپولیسی ها عدد 6 و استقلالی ها عدد 4 و ...
مسئله سامانه 3090 نیست مسئله نوع تبلیغ است. متاسفانه صدا و سیما عامدانه یا غیرعامدانه بر آتش این کری خوانی های نازل می دمد! این یک نمونه کوچک از چنین برنامه های سطح پایین صداوسیما بود لازم به ذکر است نمونه های بی شماری از این دست می توان در برنامه های صداو سیما یافت.
همین اعمال صدا و سیما باعث انعکاس اینگونه رفتارها در سطح جامعه و متاسفانه در رفتار بعضی از چهره های فوتبالی شده است.
۴
در جواب اون خخخخخ و فرزاد مهر یار که ادعای ادب می کنه
دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶، ۱۴:۲۹
اولا شما و بقیه باید بدونن با سانسور چیزی عوض نمیشه...فقط لاپوشانی می شه...این فقر فرهنگی و این لجام گسیختگی فرزند نا مشروع خفقان و سانسور بوده....همین که ما می خوایم نظر خودمون به دیگران تحمیل کنیم...مثل اون دسته از فسیل های تصمیم گیر که خونواده ها رو از ورزشگاه اخراج کردن و مانع حضور اون ها حتی در بازی های کم تماشاگر مثل والیبال هستن یا برای بازی با اسراییلی‌ها و یا بازی در محرم دلواپسی راه می ندازن
در همین سایت زرد شما سر دبیر شما در جواب اعتراض به سانسور در کمال وقاحت و دهن کجی می گه با شدت بیشتر ی به سانسور ادامه می ده
وقتی تنها تصمیم می گیریم و حاضر نمیشیم در تصمیم مون حتی اگه تتایجش فاجعه بار شده کوتاه بیاییم این میشه سطح فرهنگ جامعه ما
چشم و هم چشمی...فخر فروشی...منازعات دسته جمعی..چاقو کشی..رانندگی افتضاح..فحاشی به صفحات مجازی افراد معروف.
.
.در ممورد فرزاد مهریار
شما خواهشن ادعای ادب نکن...الفاظ,شما بارها در این سایت دیده شده از الفاظ نا موسی و جنسی به طور غیر مستقیم به همه می گی...بعد می گی بیان سانسور کنن....چی رو ؟؟؟نظر مخالف تیم رقیب یا نظراتی که دوست نداری...تا حدودی ادعا می کنی حقوق دانی....اتفاقا من چند تا غاز دارم تو که بیکار هستی بیا ببرشون چرا بهت بگن غازی حخخخخخخخخخ
تو که به مهدوی کیا توهین می کنی و اون و احمق می خونی شایستگی طرفدار ی از پرسپولیس و نداری
استقلالیم با افتخااااااااار
دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶، ۱۴:۴۸
اشتباه می کنید روزنامه ی استقلال هرگز شروع کننده ی این کری خونی ها نبوده بلکه فقط پاسخ کری خونی ها واهانت های ردزنامه ی پیروزی رو داده،روزنامه ی پیروزی وشخص قدوسی از اصلی ترین عوامل ایجاد تنش وناهنجاری بین طرفدارای دوتا تیمه،فقط نمیدونم چرا وچطور یک روزنامه با انتشار این هجم از اهانت ها ویاوه گویی ها مجوز انتشار بگیرد
۴
فرزاد مهریار
دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶، ۱۶:۵۲
هزار بار گفتم که من هرگز به مهدوی کیا توهین نکردم . اون شخص با نام کاربری من لجن پراکنی می کنه . اگر نمیخوای بفهمی این مشکل من نیست . شاید اون غازی هم که میگی خودت هستی چون قاعدتاً به انسان یه حرف رو یکبار میزنن و او هم می‌فهمه .... اگر منظورت از توهین جنسی و ناموسی هم من توهین دیگران رو به خودشون برگردوندم که البته یک انسان با ضریب هوشی متوسط اینو می فهمه...
مهدی
دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶، ۱۹:۱۱
دوستی که فرمود نظرات توهین آمیز تایید نشه،با حذف صورت مسئله آیا الزاما طرح پرسش از بین میره؟اگع تایید نشه از توی جامعه هم پاک میشه؟دوست عزیز،مشکل ریشه دارتر از این حرفاس.بعدشم مگه همین شماها دم از آزادی بیان و احترام به عقاید حرف نمیزنین؟خب تایید نکردن نظرات با این حرفها منافات داره.بله،احترام به عقاید.لزوما عقیده یک نفر ممکنه باب طبع نباشه.پس در اینصورت باید راحع به احترام به عقاید تحدیدنظر بشه و گفته بشه که احترام به عقاید یک گزاره چرت و بی اساسه.مثلا کارهایی که داعش داره انجام میده همون عقایدشونه،آیا باید به این عقاید هم احترام گذاشت؟!
در جواب مهدی
دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶، ۲۰:۵۷
من از ای اسپورت خواهش میکنم،نظرات رو از لحاظ فنی یه بررسی در حد داشتن سواد اول دبستان بکنه بعد چاپ کنه.

یعنی شما میگید کفر گفتن به امامان و پیامبران باید تایید بشه ؟
فحش دادن به هادی نوروزی و منصور پورحیدری که ازارشون به هیچ کسی نرسید و دست شون از این دنیا کوتاهه باید تایید بشه ؟
فحش به خواهر و مادر همدیگر باید تایید بشه ؟
اگه طرفدار استقلال هستی در خانواده ات و یا اقوام و اشنایات هیچ هوادار پرسپولیسی نیست و باید به پرسپولیس و هواداراش دشنام بدیم ؟
اگه طرفدار پرسپولیس هستی در خانواده ات و یا اقوام و اشنایات هیچ هوادار استقلالی نیست و باید به استقلال و هواداراش دشنام بدیم ؟
الکسیس و سانچیس و نمیدونم چی باید تایید بشه ؟
بابای پرسپولیسی ها باید تایید بشه ؟
بابای استقلالی ها باید تایید بشه ؟
آزادی بیان و احترام به عقاید یعنی این ها ؟

الان عده ای از کاربران ای اسپورت گریه و زاری راه انداختند که چرا اقای امیرپور سردبیر ای اسپورت مثل سابق فحش های مان را تایید نمیکند ؟ چرا فحش هایمان سانسور میشود ؟
۲
در جواب اون مخاطب مهدی
دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶، ۲۲:۱۷
جقدر شریعتمداری تو جامعه ما زیاده
چرا چرت می گی بردار من...اولا اعتراض ما بابت سانسور فحش نبود..بابت سانسور سلیقع ای بود...تو کور تشریف داری یا خودت و زدی به کوری...مثلا حذفذشیش از اول اسم تیم رقیب یا سر مربی رقیب...
این کحاش فحشه که باید حذف بشه ؟؟؟؟
یا اشرف بلنده ؟؟یا فندک ؟؟؟یا عروس عبد الرحمن ؟؟؟؟
یا لونگ ؟؟یا کیسه؟؟؟؟ایا حذف لونگ باعث احترام تیم مقابل شد ؟؟؟یا اون ها با گفتن پیروزی اعلام کردن حاضر به احترام زوری نیستن
شما ها احتمالا تو خانواده ولایی و ارزشی بزرگ شدی کلن با آزادی بیان مشکل ریشه ای داری
اینجا رو سانسور کننن
تو ورزشگاه و جامعهو خیابون هم سانسور میشه کرد؟؟؟؟
۲
علی
دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۵۵
قضیه به این سادگی ها نیست
وقتی منصوریان با شکست فضاحت بار آسیا برمی گردد و به جای تنبیه ، تشویق هم می شود آن هم از طرف سطوح بالای مدیریت ورزش...
خوب اینجا برای هواداران پرسپولیس این شائبه ایجاد می شود که چه کسانی در آن بالا بالا ها قصد دارند تا منصوریان را زورچپان فوتبال ایران کنند؟!
بعد ده سال غار نشینی
دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۲۱
شما اونقد متوهم شدید که میخواهید در مورد کل لیگ و تیم های دیگه هم نظر بدید و واسشون تعیین تکلیف کنید...شما کی هستید که بخواهید درمورد تیم سرورت نظر بدی و بهش فکر کنی؟
ناصر
دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۵۹
جناب نامدار برای اولین بار مطلبت به دلم نشست چون رنگی نبود ...
۷
مانوئل ژوزه هستم
دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۰۳
حالا یکی بیاد اینا رو به کرمای توی گیلاس توضیح بده
۵ ۱
احسان
دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶، ۱۳:۲۹
داداش سایت رو عوض کن ...کامنت رو تو سایت ورزشی گذاشتی ...کجا میمخوای بریم..کارت چیه ....چی رو
به چی ربط دادی
۶
مثلث
دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۰۵
بدک نیست از سایت آی اسپورت شروع بشه!
کلمه هایی مثل ... رو انتخابی و یکی درمیون سانسور میکنن
بعد کاربری مثل "فرشید اسماعیلی" میاد هرچی خواست میگه...
منصف
دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۰۸
خداوكيلي هميشه با خودم ميگم اي كاش اين شبكه هاي اجتماعي هرگز تو ايران وجود نداشتن چون واقعاً هنوز فرهنگ استفاده ازشون رو نداريم. تو پيج هاي طرفداري باشگاه پرسپوليس و استقلال يه حرفهايي بين طرفداراي اين دو تيم رد و بدل ميشه كه آدم اين حرفها رو به نظرم حتي نميتونه به دشمنشم بگه. اصلاً يه طوري شده كه اگه يه پرسپوليسي يا استقلالي به تيم رقيب فش نده و توهين نكنه بقيه ميگن كه هوادار نيست و نفوذي تيم رقيبه!!!
ببينيد تا كجا پيش رفتيم!!
كمي تعقلم آرزوست!
رامک
دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۲۲
اولین بار فحاشی ناموس و اهانتهای ناموسی در بازی سال 1365 تو دربی اتفاق افتاد زمانی که شاهرخ بیانی از استقلال اومده بودبه پرسپولیس - قبل از ورود بازیکنان به زمین ناصر محمد خانی گوشهای شاهرخ رو گرفته بود و بااین حالت وارد زمین شدن و بعداز اون هم زمان انتقال عابدزاده به پرسپولیس بود که فحاشی های ناموس به بدترین شکل صورت گرفته - دوستان که در سایت ای اسپورت هستن و قدیمی تر هستن بهتره نسبت به این مضوع حساسیت نشون بدن که هوادرا نماهای استقلالی پایه گذار فحاشی ناموسی بودن و در این معرکه روزی نامه (روزنامه) فتح اله زاده کامل در ایجاد تنش نقش اساسی داشت درصورتیکه اتیلا حجازی بارها از تماشگرهای پرسپولیسی تشکر کرد ولی کماکان می بینم که هوادرنمای استقلالی نسبت به هادی نورزی فحاشی می کنن
بهتره سایت ای اسپورت به این معقوله بپردازه
ناصر
دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۴۲
تا وقتی دنبال کی اول بود و کی دوم باشیم، شرایط هیچ فرقی نمیکنه ... چون طرف فحش داد، اون یکی حقشه که جواب بده، بعد اولیه میگه خودم باید فحش آخرو بدم ، باز دوباره اون یکی میگه بیخود کرده و فحش میده و این چرخه ادامه داره ... پس اگه فکر میکنید با پیدا کردن این که کی اول فحش داده مشکل حل میشه بگردید تا ببینیم چی میشه ... دنبال راه حل باشید بابا
۸
فرزاد مهریار
دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۴۶
این تنور ، هویت و انسجام یک ملت را می سوزاند اما برای برخی نان های مرغوبی می پزد!!! اول برای شومن ها : مربی استقلال با رفتارهای نمایشی و اظهارات مضحک و بی اساس ، دل هواداران ساده دل استقلال را برد و صرفاً به دلیل یک برد دربی و به رغم بازی بد تیمش و نیز تحقیر در یک میدان بین المللی امروز محبوبیت زیادی دارد . تأسف بار تر آنکه مهرداد میناوند با رفتار احمقانه خودش سند ابقای منصوریان را حداقل تا نیم فصل ، حتی اگر تیمش به رغم خرج‌های دهها میلیاردی نتیجه نگیرد را امضا کرد تا برای بچه محلش سنگ تمام بگذارد . خود مهرداد میناوند انسانی فراموش شده بود که به لطف کارهای سخیفش سه روز است که در صدر مطالب فضای مجازی هست . از سایت آی اسپورت و دولت تدبیر و امید هم میگذریم
ali
دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۵۴
مطلبتون بسیار زیبا بود ، اما کاش یک مورد دیگر اضافه میکردید!
صدا و سیما!!!!!!
من فکر میکنم علاوه بر روزنامه و رسانه های تیم ها ! متاسفانه ریشه بسیاری از این بداخلاقی ها از صدا و سیما نشات میگیرد!
یک نمونه ی بارز آن همین تبلیغات قبل از بازی ها است ! سامانه 3090 !پرسپولیسی ها عدد 6 و استقلالی ها عدد 4 و ...
مسئله سامانه 3090 نیست مسئله نوع تبلیغ است. متاسفانه صدا و سیما عامدانه یا غیرعامدانه بر آتش این کری خوانی های نازل می دمد! این یک نمونه کوچک از چنین برنامه های سطح پایین صداوسیما بود لازم به ذکر است نمونه های بی شماری از این دست می توان در برنامه های صداو سیما یافت.
همین اعمال صدا و سیما باعث انعکاس اینگونه رفتارها در سطح جامعه و متاسفانه در رفتار بعضی از چهره های فوتبالی شده است.
۳
امیرحسین
دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶، ۱۳:۲۶
متاسفانه توهین به اسطوره ها و اموات به شهر و قوم و تیم خاصی تعلق نداره و مشکلات فرهنگی در همه مردم ایران رخنه کرده موضوعی که رهبر و رییس جمهور و...بارها به ون اشاره کردن ولی هیچ اقدامی صورت نگرفته و همه به فکر سهم خواهی از سفره انقلابن
۳ ۱
فرزاد مهریار
دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶، ۱۴:۳۰
اتفاقاً این آتش ، باعث میشه که مردم توی سر هم بزنند و دارندگان ژن مرغوب راحت تر به سفره انقلاب مشغول باشند
فرهاد
دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶، ۱۳:۳۰
احسنت حرف من هم همیشه همین بوده نباید انقدر تعصب داشت که حق را ناحق کرد و منطق را زیر پا گذاشت و هر توهین یا تهمتی را به شخص یا گروهی انجام داد
۱
فرهاد
دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶، ۱۳:۳۰
احسنت حرف من هم همیشه همین بوده نباید انقدر تعصب داشت که حق را ناحق کرد و منطق را زیر پا گذاشت و هر توهین یا تهمتی را به شخص یا گروهی انجام داد
فرهاد
دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶، ۱۳:۳۰
احسنت حرف من هم همیشه همین بوده نباید انقدر تعصب داشت که حق را ناحق کرد و منطق را زیر پا گذاشت و هر توهین یا تهمتی را به شخص یا گروهی انجام داد
فرهاد
دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶، ۱۳:۳۰
احسنت حرف من هم همیشه همین بوده نباید انقدر تعصب داشت که حق را ناحق کرد و منطق را زیر پا گذاشت و هر توهین یا تهمتی را به شخص یا گروهی انجام داد
شاهین
دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶، ۱۳:۴۲
خیلی جالب پرسپولیسیا تو این بحث هم حرف از منصوریان میزنند...من نمیدونم شما ها چرا حرف اول و اخرتون استقلال!!؟؟از اسطوره هاتون گرفته تا طرفداراتون!!
واقعیت این که هیچوقت استقلالیها شروع کننده جنجال و دعوا نبودن...این شخصیت استقلالیها رو نشون میده!!!
۳ ۱
شاهین
دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶، ۱۸:۰۸
همه مرا درین سایت می شناسند...
امیدوارم اسم شما کپی برداری از اسم من نباشه
یک عرب
دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶، ۱۳:۵۵
بابا بسه توی این دو سه روزه شما خودتون بیشتر از ده یا پونزده مطلب در این باره زدید خب معلومه که بحث بالا میگیره. خودتون داغ میکنید بحث رو و بعد میگید چرا هواداران دو تیم بهم میپرن
استقلالیها هم خیلی جوگیر شدن فکر میکنم مدیران استقلال و شخص علی منصور دنبال این بحثها باشن که توجه رو از عملکرد نچندان خوب تیم خودشون به سمت حواشی فوتبال منحرف کنن لفظ شیشعلیخان گرچه از زبان میناوند جالب نبود ولی همچین هم حرف سنگینی نبود که بخواهد این واکنشها رو در پی داشته باشد چراکه فکر کنم بعنوان مثال زمانی که مظلومی به پرسپولیس نباخته بود لقب سوبله چوبله وی بارها از طرف افراد مختلف و حتی گزارشگران فوتبال تکرار شد ولی پرسپولیسیها این رو بهونه ای برای فرار از بهران خود قرار ندادن.
در مورد رحمتی هم درسته لفظ مناسب نبود اما میتوان با کمی آسانگیری یا عذرخواهی ساده بحث ررو جمغ کرد خصوصا که این بحثها اصلا از نظر حقوقی ارزشی ندارد.
البته تا آنجا که میدانم همچین بحثها و شوخیهایی در رسانههای کشورهای دیگر عادی هست و البته همچین واکنشهایی هم در برنداره.
پرسپولیس کبیر
دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶، ۱۴:۳۷
اصلا بحث طرفداری نیست
ما مردم ایران سالهاس آلوده خشونت و بی ادبی شدیم
شما از خیابون تا فضای مجازی
از ورزشگاها تا بیمارستانها هر جا بری برخورد ما مردم همینه
متاسفانه ما شدیم طبل تو خالی و فقط عیب و ایراد بقیه رو میبینیم و هیچوقت قدمی واسه اصلاح رفتار و گفتاز خودمون بر نمیداریم.
این رفتار ما هیچ ربطی به طرفداری و هواداری و ورزش نداره این بی اخلاقی ها تا توی خونه هامونم اومده
مشکل جای دیگس
مشکل کم طاقتی و پرخاشگری و بی فرهنگی و ... اینا یروزه بوجود نیومدن به این زودی هم برطرف نمیشن
استقلالیم با افتخااااااااار
دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶، ۱۶:۳۵
مشکل اصلی گرونی ها تحریم ها وفشارهای اقتصادی وبیکاری است که به جوون های جامعه فشارمیاره وجوونی که هیچ دلخوشی غیراز این طرفدار یکی ازاین تیمها بودن نداره وقتی توهینی به تیمش وبازیکنش وپیشکسوتش میشه برنمی تابه وجواب بدتری میده
۳
مرتضی
دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶، ۱۴:۳۹
بوی تعفن توهین از تمام پیچ های هواداری همه تیم ها تو اینستاگرام بلند شده، واقعا فقط اینجا اینجوری هست یا بقیه دنیا هم این همه فحاشی میکنن تو شبکه های اجتماعی؟
۳
پرسپولیس واقعی
دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶، ۱۵:۰۱
دوستی فقط بین بازیکنان دوتیم نیست بلکه بین هواداران هم وجود دارد.
حتما بفیه ی خوانندگان این سایت در اطراف خود یا میان دوستان و همکاران و یا فک و فامیل خود دارند کسانی را که تیم مقابل را دوست دارند ولی این اختلاف علاقه ، خللی در دوستی آنها ایجاد نمی کند.
خود من ، برادر عزیزم و فرزند خواهرم استقلالی هستند ، و البته بهترین دوستانم و هیج جور نمی تونم بفهمم چطور می تونم ناراحتشون کنم.

عزیزان ، ما دو سمت زمین بازی قرار داریم نه دو سمت خاکریز؛
همه ی تلاشم این است که با آرامش ، نظر بدم و راجع به رقیب با احترام بیشتر ، البته واقعا بیشتر راجع به بازیکنان ملی پوش آنها که بهرحال یک روز برای خوشحالی امثال من بازی می کردند.
اما جالب اینه که جز در یک یادداشتم ، هرگز بی ادبی نکردم ولی جز از معدود دوستانم ، عکس العمل خوب ندیدم.
همش فکر میکنم اگر یک روز آی اسپورت ما دور هم جمع کند چند نفر حاضر می شویم به چشم همدیگر نگاه کنیم، واقعا چند نفر
۱ ۴
استقلالیم با افتخااااااااار
دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶، ۱۶:۳۱
درود برشما
۴
فرزاد مهریار
دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶، ۱۶:۵۶
بزرگتر عزیزم
والله که انسجام بین مردم کم شده ، مردمی که هوادار فوتبال هستند ، فوتبال را بهانه ای برای عقده گشایی قرار داده اند . مردم از هر لحاظ نابود شده اند
۳
پرسپولیسی قلابی
دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶، ۱۸:۱۰
جانماز آب نکش لطفن...
شاید بقیه شما را نشناسند اما
توهین های شما به برانکو در یاد ما مونده است.
اینقدر جربزه نداری با نام واقعی خودت بیایی.

بی خیال بی خیال
پرسپوایس واقعی
دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶، ۲۰:۰۶
من پرسپولیسی اصیل اصیلم فقط سعی میکنم خودم را از مجاز فضای مجازی دور نگه دارم حتی اگر یک نفر حرفم را بپذیرد(آقا فرزاد مهریار) برام کافی است.
اینقدر تلاش میکنم تا همه ی دوستان عزیزم از جمله شما مطمئن بشید که حداقل دروغ نمی گویم
خاطره بازی العین
دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶، ۱۶:۰۴
با این که پرسپولیس ی ام
ما فقط رفتار و می بینیم و علت و نمی پرسیم..نمی بینیم این رفتارها معلول ه چه علتی است
فحاشی و بی هویتی و لجام گسیختگی هوادارن تراکتور در این دوسال و توهین های مکرر و دادان شعارهای نژادپرستانه و فحاشی به مردگان تیم پرسپولیس
معوله حق خوری تو سال ۹۴ه..جایی که قهرمانی تراکتور با کمک فغانی و فدراسیون و عوامل مشکوک امنیتی به سپاهان داده شد....
وقتی همچین ظلم بزرگی به یک شهر میشه و مردم یک شهر میشه
....سعی کردن با فحاشی نسبت به تیم های دیگه این عقده در درون و حبران کنن...
در دیدگاهای سیاسی هم وقتی شما در رو بر روی هر تغییری ببندی..یا حقی رو نا حق کنی باعث به وجود امدن شورش و یا مبارزه مسلحانه میشه....
این فحاشی ها محصول تفکر توتالیته خود ماست..جایی که فکر می کنیم بهتر از دیگران می فهمیم...و وقتی هم که نتیجه معکوس می گیریم با لجبازی به روش خودمون ادامه می دیم
..جناب نا مدار ی
یک نگاه به خودتون بیاندازیذ..سر دبیر شما دست به سانسور زده
در توهم درون خودش فکر کرده تمام فضای مجازی سایت زرد خودشه..فکر می کنه با سانسور بعضی الفاظ می تونه سلیقه خودش رو به همه دیکته کنه..در حالی که فضای مجازی خیلی وسیع تر از یک سایت گمنامه...مخاطبین اینستا و فیس بو ک وغیر هزاران بار بیشتر از سایت زرد شماست...امیر پور فکر کرد با سانسور عدد شیش بر روی تیم مورد علاقه و مربی مورد علاقه اش...این لقب جدید از منصوریان حذف میشه...در حالی که فردی مثل میناوند در رسانه میلی این لقب وپنگوئن و ...خیلی راحت گفت...
وقتی ما به امیر پور اعتراض می کنیم با دهن کجی به ما
می گه سانسور و با شدت بیشتر ی ادامه میده....مطمئن ا ما راهای دیگه ای برای مقابله با این خودخواهی داریم...که منتطقی نیست...
پس بیاییم به دموکراسی احترام بزاریم...حق کشی نکنیم...نظر خودمون به دیگران تحمیل نکنیم..اگه قدرتی دستمونه زور نگیم...چه بخواییم ریس قوه کشور باشیم یا سردبیر یک سایت معمولی
....برای بهتر شدن فضای فرهنگی بهتر شدن و تبلیغ کنیم نه برخورد چکشی و خفقان و سانسور و خفقان و مقابله به مثل
فرزاد مهریار
دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶، ۱۷:۰۳
شما الحمدالله مشکلت با من حل شد؟! من هیچ وقت مدافع سانسور نبوده و نیستم اما قواعد آزادی بیان در موارد نادر ایجاب می کنه که بعضی از مطالب منتشر نشه ، همون طور که رسانه ها اجازه ندارند در اروپا مطالب مربوط به نازیسم رو منتشر کنند
۲
خاطره بازی العین
دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶، ۲۰:۱۱
جناب فرزاد خان مشکل من با شخص شما نیست
با تفکر امثال شماهاست....
تفکر انسانهایی که تن به هر خفت و خواری می دن....
سردبیر این سایت بعد از باخت با العین اومده دست به سانسور گسترده زده به هر چیزی که به تیم شیشم پایتخت تیکه بندازه مثل عروس عرب یا فندک سانسور می کنه....من نمی دونم اشرف بلنده چه ایرادی داره سانسور میشه یک خط در میون...اگه اشرف کوتاهه بگن درسته ؟؟؟؟
اون وقت جنابعالی با چند تا از دوستان صبح تا شب از تنیس ویمبلدون تا با جناق رونالدو باید بیای بری بالا منبر کارشناسی کنی بعد یک بار هم اعتراض نکنی
که چی من با سانسور موافقم....
اونم سانسور ی که فقط برای پرسپولیس ی هاست...بیشتر....تا تیم شیشم
پرسپولیس واقعی
دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶، ۲۱:۴۸
در جواب کسی که بهم گفت به برانکو بد گفتم.
حالا که گذشته به دقت بخون:

من در یک قضیه فقط یک قضیه مخالف رفتار برانکو بودم (کی روش) و برای آنهم دلیل داشتم و دلیلم این بود که در آن مقطع که همه چی برای پرسپولیس عالی پیش می رفت بی جهت تیم را به حاشیه بردیم و درست قبل از مهمترین بازی فصل جلوی رقیب هم بازیکنان و هم سر مربی و هم بعض بزرگان قرمز همه ی حواسشون به جای دیگه ای بود.بعد از برد جلوی تراکتور و درست پیش از بازی حساس جلوی استقلال ، پیش کسوتان پرسپولیس خیلی تعریف و تمجید از تیم کردند در حالی که می دانستند قبل از دربی بهتر است سکوت کنند تا فضای غرور بین بازیکنان جوان تیم بوجود نیاد.
کی باور می کرد اون پرسپولیس به استقلال اون زمان ببازه !
ما با پرداختن به حواشی ، یک برد مفت به رقیب دادیم کسی که در آن مقطع ضرر کرد پرسپولیس بود چون تیم ملی آن ماه ها بازی نداشت.
حالا گذشت ولی خیلی از هواداران به یک اختلاف نظر عادی ، آنقدر دامن زدند که نزدیک بود خیلی زحمتها هدر رود من فقط سعی کردم به دور تعصب و جو و شعار ، بگویم که تیم حالش خوبه و احتیاجی به اون بحثها نبود در آن بلوای خبری پیرامون پرسپولیس ، استقلال ، نهایت استفاده را کرد و خودش را از بحران نجات داد.
در غیر این مورد من هرگز از برانکو بد نگفتم. اتفاقا بعد از بازی که طارمی پنالتی خراب کرد تو تهران جلوی ....به شدت از برانکو و تیم و طارمی دفاع کردم با این جمله که اتفاقی نیفتاده ، تیمی که خوب بازی کرده ولی نبرده فقط همین.
من زمان باخت کنار تیمم بودم برخلاف دو آتشه ها که هزارجور بد گفتند از طارمی و تصمیم برانکو ،
من بیش از حد نگران حاشیه سازی دیگران برای تیمم بودم و هستم و دائم فقط هشدار می دادم اما موقع دلجویی و هواداری ، مثل بعضی ها کوتاهی نکردم.

"دوست می گوید گفتم ولی دشمن می گوید می خواستم بگویم"
بر خلاف اونچه که در فضای مجازی وجود داره در اطراف ما خیلی از آبی ها و قرمزها بهترین و صمیمانه ترین اوقات را باهم سپری می کنند و من قرمزبا خانواده ی استقلالی ام خوشبختم.
۵
خاطره بازی العین
سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۶، ۰۱:۱۳
شما ساغی ت و عوض گن
الان موفقیت پرسپولیس و مدیون تو هستیم عمویی؟؟؟؟تریا ک اگه کوپنی دادن برو بگیر همون سنتی استفاده کن با صنعتی قاطیش نکن
خدایی این متوهم چه نوشابه ای برای خودش باز می کنه
۴
در جواب پرسپولیسی واقعی
سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۶، ۰۵:۲۳
من حافظه قوی دارم.
در آن ایام توهین های کیروش و حامیان قلم به مزد ایشان مثل اشک پخش کن و اقلیت فحاش را می خواندم و می دیدم شما چگونه از آنان حمایت می کنید..
شما اگر پرسپولسی هستین از نوع خنثی هستین چیزی شبیه موسی اشعری...
موفق باشید
پرسپولیس واقعی
سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۶، ۰۹:۳۹
از چیزهایی که میگی خبر ندارم و نمی فهمم چی میگی و نمی خوام بدونم چیه!
فقط امیدوارم کسی مثل شما طرفدار هیج تیمی نباشه مخصوصا باشگاه محترم و متشخص پرسپولیس.

آن بازی با العین تمام شد حداقل برای العین ، ولی برای بعضی ها مثل شما تموم نشده و امثال شماها هستید که باعث تحریک حریف میشید و اجازه می دهید که به مرده و زنده ی ما رحم نکنند و الفاظ و القاب بی ادبانه و زشت نثارمان کنند.
کسی که اول بد میگه دقیقا داره به طرف مقابلش اعلام میکنه تو هم به من بد بگو ، مهم نیست و اون کسی که اول فحش میده در واقع التماس میکنه که یه چیزی بهم بگید!!!.
در جواب پرسپولیسی واقعی
سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۵۴
توهین های مکرر شما به برانکو فراموش نمی شود
ببین اخوی
برانکو و پرسپولیس برای من از هر چیزی مهمتر است و اگه کسی بهش توهین کنه غیرت دارم و ازش حمایت می کنم اما شما را نمی دانم
پرسپولیس واقعی
سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۶، ۱۳:۴۲
من هرچه واقع شده بود شرح دادم نمی دونم کدومش از نظر شما توهینه
کسی که دائم اسم عوض میکنه نمیشه روی حرفش حساب کرد.
من هرگز و هرگز به هیج کسی توهین نکردم (جز یکبار جواب کسی را دادم)
نه دروغ می گویم نه توهین میکنم و نه تهمت می زنم .
از همین دست غیرتها ، استادیومهای ما را از ....بدتر کرده است.
به اشتراک بگذارید
لینک مطلب
x
بیشتر