فهرست
تجارت مدرن یا فروش هویت؟
تجارت مدرن یا فروش هویت؟

تجارت مدرن یا فروش هویت؟

آی‌اسپورت- شرکت مشهور و معتبر «Duff & Phelps» تحقیقی را آغاز کرد که در آن به بررسی پتانسیل درآمد باشگاه‌های حاضر در لیگ برتر انگلیس از طریق فروش حق امتیاز نامگذاری ورزشگاه‌های اختصاصی‌شان پرداخته است. این شیوه بازاریابی، یکی از پرسودترین منابع باشگاه‌های بزرگ جهان محسوب می‌شود. صنعت فوتبال و تجارت پیرامون آن دیگر تنها به تبلیغات روی پیراهن و حتی مبلغ کلان حق پخش محدود نمی‌شود و اکنون دیگر فروش نام ورزشگاه به یک برند تجاری، یکی از راه‌های پرسود تجارت در این ورزش جذاب است.

با اینکه اکثر تیم‌های حاضر در بوندسلیگا موفق شده‌اند که برند و نام ورزشگاه خود را با قراردادهای کلان به کمپانی‌ معتبر واگذار کنند اما این روند در انگلیس و سایر لیگ‌های اروپا به کندی پیش می‌رود و  هستند باشگاه‌هایی که مدیران یا هواداران‌شان ترجیح می‌دهند به جای کسب درآمدی قابل توجه، به اصالت، هویت و پیشینه استادیوم‌های خود چوب حراج نزنند.

در این بین فراموش نکنید که امضا قرارداد واگذاری نام ورزشگاه کار چندان آسانی هم نیست. به عنوان مثال باشگاه المپیک‌لیون نزدیک به یک سال مشغول مذاکره با «Rhone-Alpes» بود تا در نهایت دو طرف قراردادی ۳ ساله به ارزش ۱٫۳ میلیون یورو در هر سال امضا کردند اما جالب اینجاست که بعد از یک سال مذاکره، دو طرف تنها بر سر حق نامگذاری مراکز تمرینی باشگاه به توافق رسیدند و پروژه نامگذاری ورزشگاه اصلی المپیک‌لیون هنوز به سرانجام نرسیده است.

باشگاه رئال مادرید نیز به تازگی با کمپانی «IPIC» قراردادی امضا کرده که بر اساس آن، این کمپانی سالانه نزدیک به ۲۰ میلیون یورو برای حق نامگذاری ورزشگاه سانتیاگوبرنابئو به کهکشانی‌ها پرداخت خواهد کرد.

بد نیست بدانید که بر اساس تحقیقات «Duff & Phelps»، پتانسیل امضا قراردادهایی از این دست در جزیره بسیار بالاست به طوری که ۲۰ تیم کنونی حاظر در لیگ برتر انگلیس می‌توانند از این طریق بیش از ۱۵۲٫۷ میلیون یورو در سال کسب درآمد کنند. این رقم نسبت به سال ۲۰۱۳ (سالی که این تحقیقات به صورت رسمی آغاز شد)، بیش از ۶۹ میلیون دلار یورو رشد کرده است. به بیانی ساده‌تر، ارزش نامگذاری ورزشگاه‌های در جزیره طی تنها ۵ سال، رشدی ۵۵ درصدی داشته که میزان قابل توجهی محسوب می‌شود.

در این بین نباید فراموش کرد که تفاوت زیادی در این زمینه بین باشگاه‌های مختلف وجود دارد. به عنوان مثال در حالی که باشگاه منچستریونایتد می‌تواند رقمی در حدود ۳۰ میلیون یورو (۲۶٫۲ میلیون پوند) در سال بابت واگذاری نام ورزشگاه اولدترافورد کسب کند، رقم احتمالی برای واگذاری نام استادیوم خانگی باشگاه هادرسفیلد، یک‌هشتادوهفتم رقم تئاتر رویاهاست. در جدول ارائه شده از سوی موسسه تحقیاتی Duff & Phelps پس از یونایتد، ورزشگاه اتحادِ من‌سیتی با ۱۹٫۱ میلیون پوند در رده دوم قرار گرفته. چلسی با ۱۷ میلیون پوند، تاتنهام ۱۵٫۵، آرسنال ۱۵ و لیورپول هم با ۱۱٫۱ میلیون پوند در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند و از گران‌ترین حق نام‌گذاری ورزشگاه بهره می‌برند.

بر اساس اطلاعاتی که موسسه «Duff & Phelps» منتشر کرده، باشگاه‌های منچسترسیتی، منچستریونایتد، چلسی، آرسنال، لیورپول و تاتنهام که از آنها به عنوان Top 6 یاد می‌شود و اکثر اوقات به عنوان نماینده‌های انگلیس در رقابت‌های اروپایی حضور دارند، حدود ۷۸ درصد از رقم ۱۵۲٫۷ میلیون یورویی را در اختیار دارند و اسپانسرها برای تغیر نام ورزشگاه‌های این باشگاه‌ها، باید حسابی دست به جیب شوند.

با وجود سودآوری زیاد فروش نام ورزشگاه، در حال حاضر، تنها ۴۰ درصد از باشگاه‌های لیگ برتر انگلیس برای فروش نام ورزشگاه‌شان قرارداد امضا کرده‌اند. در حالی که باشگاه‌هایی همچون آرسنال و منچسترسیتی با استفاده از این سبک تجارت، بسیار توسعه یافتند و به دنبال امضا قرارداد بهتری در این زمینه هستند، باشگاه‌های چلسی و تاتنهام نیز به امضا قرارداد فروش نام ورزشگاه‌شان تمایل نشان داده‌اند و مسئولان بازرگانی و تبلیغات‌شان در حال مذاکره با برندهای واجد شرایط شده‌اند.

این دو باشگاه لندنی در پی عقد قراردادی به مبلغ ۲۰ میلیون پوند در سال هستند و این در حالی‌ست که بر اساس تحقیقات موسسه «Duff & Phelps»، پتانسیل باشگاه چلسی برای فروش نام ورزشگاه «استمفوردبریج» ۱۷٫۷ میلیون پوند و پتانسیل باشگاه تاتنهام چلسی برای فروش نام ورزشگاه «وایت‌هارت‌لین» ۱۵٫۵ میلیون پوند محاسبه شده و بعید است دو باشگاه با رقم مد نظر خودشان موفق به جذب اسپانسر شوند.

جالب است بدانید که تجارت در آلمان و بوندسلیگا، بسیار جدی‌تر و وسیع تر توسعه یافته؛ از آلیانتس‌آرنا و سیگنال ایدوناپارک گرفته تا فولکس واگن استادیوم همگی تحت این تجارت نام‌گذاری شده‌اند. قرارداد آلیانتس با باشگاه بایرن‌مونیخ، قدرت بلامنازع بوندسلیگا که تا سال ۲۰۲۳ اعتبار داشت، چندی پیش تمدید شد و این شرکت بیمه مشهور آلمانی، در ازای پرداخت ۱۱۰ میلیون یورو همچنان نام خود را بر ورزشگاه خانگی باواریایی‌ها حفظ خواهد کرد.

این شرکت سال گذشته پا را فراتر گذاشت و با باشگاه یوونتوس ایتالیا نیز قراردادی مشابه منعقد کرد و نام خود را روی ورودی ورزشگاه اختصاصی بیانکونری نصب کرد، قراردادی که تا ۳۰ ژوئن ۲۰۲۳ اعتبار دارد.

در کنار رئال مادرید، دیگر غول بزرگ اسپانیا یعنی بارسلونا نیز به دنبال عقد قراردادی با محوریت فروش نام ورزشگاه نیوکمپ است. به گزارش میرر، مسئولان بلوگرانا به تازگی اقدام به استخدام تعدادی از غول‌های بزرگ تجاری کرده‌اند تا به آنها برای کسب درآمدی نزدیک به ۱۸۰ میلیون پوند کمک کنند و در راستای افزایش درآمدهای باشگاه جهت تامین هزینه بازسازی نیوکمپ، قرار است این ورزشگاه با تغییر نام روبه‌رو شود و آبی‌اناری‌ها به صورت جدی به دنبال فروش حقوق اسپانسرینگ استادیوم خانگی‌شان هستند. بارسا از مدتی پیش مذاکره با شرکت‌های بزرگ بین‌المللی جهت ارائه حق نام‌گذاری نیوکمپ را آغاز کرده و امیدوار است تا بتواند قراردادی نزدیک به ۲۰۰ میلیون یورویی (۱۷۹ میلیون پوند) را منعقد سازد. مدیران این باشگاه کاتالانی برای به دست آوردن حقوق مربوط به نام ورزشگاه‌شان، «مرکز رهبران کسب‌وکار ورزشی ون واگنر» را به خدمت گرفته‌اند تا بتوانند قرارداد یاد شده را با قیمتی عالی ثبت کنند.

با توجه به گسترش روزافزون این تجارت در سطح قاره سبز، پیشبینی می‌شود که طی چند سال آینده، ورزشگاه‌های بیشتری در اروپا تحت چنین قراردادهایی نام‌گذاری شوند و شاید به زودی شاهد نام‌های مشابهی در ورزشگاه‌های اروپا (همانند آنچه در آلمان و ایتالیا اتفاق افتاده) باشیم.

 

فرهنگستان فوتبال

۴    
آی اسپورت
2018-03-25 22:39:00
همچنین بخوانید:
نظر دهید

به اشتراک بگذارید
لینک مطلب
x
بیشتر